Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Golf 1,6 TDI Bluemotion -10 som konsumerar kylvätska. Redan en vecka efter leveransen blev jag tvungen fylla på en halvliter sedan varningslampan tänts. Tre månader senare var det dags igen att fylla på en halvliter när bilen rullat 900 mil.
Verkstaden har provtryckt utan att hitta något fel. Har bara fyllt på vanligt vatten vilket väl spär ut kylvätskan?
Nu har bilen gått 3 800 mil och det var dags för en rejäl påfyllning igen. Är regelbunden påfyllning av kylvätska något som man numera ska räkna med?
Tord Sjödin
SVAR:
Ett modernt slutet kylsystem ska inte behöva efterfyllas. Här finns det anledning att misstänka att EGR-kylaren läcker, vilket tyvärr inte är helt ovanligt. Detta läckage syns inte eftersom vattnet försvinner ut med avgaserna och ett läckagetest visar heller inte på något fel.
Du måste kontakta en auktoriserad verkstad för åtgärd. Fyller man på kylvätska ska detta alltid ske med glykolblandning.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Åter ett exempel på den imponerande fina kvalitén i VAG:s bilar och speciellt den hyllade Golf.
Bilen som det aldrig är något fel på fören den går sönder…
Och då förorsakar allmän häpnad…
Auktoriserad verkstad ?
Varför det? När det gäller VAG verkstäder så bör man tänka sig för!
Det har visats sig att en del av dom har usel kompetens över sina bilmodeller. Deras vanligaste reparations metoder är att provköra mil efter mil och tror att bilen blir reparerad av detta och åtgärdar inte felen. Jag blev tvungen att byta bilmärke p.g.a. de höga kostnader som VAG orsakade trots gällande nybilsgaranti. *Aldrig aldrig mer Audi för min del*
Auktoriserad verkstad ?
Varför det? När det gäller Volvo verkstäder så bör man tänka sig för!
Det har visats sig att en del av dom har usel kompetens över sina bilmodeller. Deras vanligaste reparations metoder är att provköra mil efter mil och tror att bilen blir reparerad av detta och åtgärdar inte felen. Jag blev tvungen att byta bilmärke p.g.a. de höga kostnader som Volvo orsakade trots gällande nybilsgaranti. *Aldrig aldrig mer Volvo för min del*
Och vad tillförde mitt inlägg? Inget. Inte det förra heller. Men om man kan vara liiite mer detaljerad i sitt inlägg, så kan det ju faktiskt bidra till både kunskap och debatt.
PS: VAG:s verkstäder i storstan är inte bra. Jag servar min på Mecanum. Bl.a. p.g.a. fri lånebil och snabbare service.
@Audi: Och vad tillförde ditt inlägg? Absolut ingenting. Att leka namnbytarleken hör inte hemma i en seriös diskussion.
Förstikön, du läste inte hela mitt inlägg. Jag kan inte tolka din kommentar på annat sätt.
"Men om man kan vara liiite mer detaljerad i sitt inlägg, så kan det ju faktiskt bidra till både kunskap och debatt."
@Audi: Jag har läst hela ditt inlägg och konstaterar precis som du själv att det inte tillförde något. Bara onödigt.
Förstikön, jaha. Så det var inte intressant vilken bil det handlade om, hur många mil den gått, inte heller vilket problem den hade. Vilken verkstad som var inblandad hörde heller inte till. Inte heller vilken kostnad som uppstod.
Bara att det var en Audi?
Var det bra information? Se där ja, vi kan således översätta problemet till en Volvo, vilket finns bevisat i en annan tråd just nu. Finemang.
@Audi A5 SB: Trams! När du bygger hela ditt resonemang på att byta Audi mot Volvo från ett tidigare inlägg blir det du säger totalt ointressant.
Förstikön, jaha. Så det var inte intressant vilken bil det handlade om, hur många mil den gått, inte heller vilket problem den hade. Vilken verkstad som var inblandad hörde heller inte till. Inte heller vilken kostnad som uppstod.
Bara att det var en Audi?
Eller vad var det det?
@Audi: Än en gång ser jag inget nytt utan hör bara ett eko av tidigare inlägg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.