Nästa artikel
Bilfrågan: Köra om till höger?
Bilfrågan

Bilfrågan: Köra om till höger?

Publicerad 29 maj 2012 (uppdaterad 29 maj 2012)
"När får man köra om till höger, förutom när framförvarande bil markerar att den ska svänga vänster?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
När får man köra om till höger, förutom när framförvarande bil tydligt markerar att den har för avsikt att göra en vänstersväng?

Vad gäller på motorvägar med två eller flera körfält i färdriktningen? Vad gäller på väg som inte är motorväg med två eller flera körfält i färdriktningen?

Stig

SVAR:
Omkörning till höger är, förutom i situationen Stig tar upp i frågan, dessutom tillåten på vägar med flera markerade körfält i färdriktningen om hastighetsbegränsningen inte är högre än 70 km/tim.

Den regeln har tillkommit för att man i tätort eller på vägar nära tätort inte ska byta körfält i onödan utan välja det körfält som passar bäst för den fortsatta färdvägen och behålla detta. Om man då uppmärksammar att någon vill köra om behöver man inte byta körfält åt höger utan omkörningen kan lika gärna äga rum till höger.

Är hastighetsbegränsningen högre än 70 km/tim ska omkörningar ske till vänster. Dessa regler gäller på samma sätt på motorvägar som på andra vägar med flera körfält i färdriktningen.

Dessutom finns det några situationer då det inte anses som omkörning när ett fordon förs förbi ett annat fordon:

» Om det är tät köbildning i alla körfält får köerna passera varandra utan att det räknas som omkörning och passagen kan alltså ske både till höger och vänster även om man skulle köra på en motorväg med 90 i hastighetsbegränsning. Likaså om ett körfält har ett annat vägvisningsmål än de övriga körfälten.

Är det kö på vägen kan exempelvis trafiken i ett körfält som enbart leder till en avfart passera till höger om övriga körfält utan att det anses som omkörning.

» När trafiken delats in i körfält framför en korsning anses det inte heller som omkörning när dessa filer passerar varandra och inte heller när fordon som kör i reserverade körfält (kollektivkörfält) kör om eller blir omkörda.

Dock ställer lagstiftaren hårda krav på att förare som korsar övergångsställe eller cykelöverfart i dessa situationer kör så sakta att de kan stanna omedelbart om oskyddade trafikanter är ute på övergångsstället eller cykelöverfarten.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycker du om omkörningsreglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-05-29 16:16
Jordnära

Typiskt E4 vid hög trafik. Högerfilen snittar 100 jämt fördelat och vänsterfilen 120 . Sen ser alla en långtradare i 80. Då ska plötsligt alla i högerfilen ut till vänster, avstånden blir för små och alla måste bromsa in för att skapa luckar varvid kön växer lavinartat bakåt. Då ser några ljushuven att högerfilen är tom och drar på där. Alla skulle vinna på att hälften är kvar i högerfilen så länge som möjligt och sen använder blixtlåset vid omkörningen. Men hur gör man när majoriteten inte förstår matematiken i köbildningsterori?

#9 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Väntar bara att nått ljushuvud ska kommentera att han minsann kör i högsta lagliga hastighet och därmed inte behöver flytta till den högra filen när nån "fartdåre" vill om. Eller att han inte är skyldig att dra på vid omkörningar så att fler hinner om.

Finns tyvärr alltför många såna men här på ViB är vi ju proffsbilister allihop ;-)

#a • Uppdaterat: 2012-05-29 19:13
Förstikön (ej verifierad)

@Jordnära: Exaktamente! Därför skyr jag E4:an som pesten. Grejen är dock att det då är "spontan" köbildning i vänsterfilen, och därför tillåtet att i högerfilen rulla förbi vänsternötterna tills du är framme vid "hindret". Elementärt trafikvett som inte kräver att man är något ljushuvud.

Och @Rålle: Jag irriterar mig på exakt samma sak i trafiken. Som mitt "nom du plume" antyder, brukar jag sällan eller aldrig köra fortare än hastighetsgränsen, normalt kring 100, men bara när det är tvåfiligt. På normal landsväg med bilar bakom mig kör jag vanligtvis alltid så snabbt som lagen tillåter och underlättar dessutom omkörning med vägrenskörning och signalering med blinkers. Trots det brukar jag titt som tätt få Ronja Rövdotter eller Rickard Rövnos i baken i alldeles för många kilometer. Då går min bil plötsligt bara i 30 km/tim tills f-nstyget har kört om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.