Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ingen ny skärm, BMW?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför ingen ny skärm, BMW?

Publicerad 16 december 2010 (uppdaterad 16 december 2010)
"Det finns ett lillfingerstort hål på innerskärmens nedre del på min BMW 1-serie. Kan det orsaka problem i framtiden?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en BMW 1-serie Coupé -08. Har upptäckt ett lillfingerstort runt hål på innerskärmens nedre del. BMW svarar att det beror på den används för flera olika modeller med andra fästen för avgassystemet och att det inte gör någonting eftersom bilen har tolv års rostskyddsgaranti.

BMW vill sätta dit en bricka som täcker hålet. Jag vill ha en innerskärm utan hål.

Besviken BMW-kund, Östersund

SVAR:
Anledningen till att det finns ett hål i innerskärmen är att den används till flera olika modeller av 1-serien. I kombination med vissa motoralternativ används hålet till att fästa en värmesköld för avgassystemet.

Då innerskärmen är av plast föreligger ingen risk för korrosion på aktuell del. Bilen omfattas av en tolvårig rostskyddsgaranti från fabrik vilket också är en trygghet för dig som kund.

Jag har talat med Ulf Eén hos Släggans bilservice i Östersund. Kontakta honom när det passar dig, kanske i samband med nästa service, så täcker de hålet med en plugg eller bricka utan kostnad.

Michael de Geer, BMW Groupe Sverige

SVAR:
Om hålet täcks på ett tillfredsställande sätt bör du inte ha några problem i framtiden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Testvinnaren: Bra hybrid, hygglig bil

1, Att Toyota skulle ta hem det här var ingen självklarhet när testet pågick, tvärtom. På flera punkter märks det hur ekonomer snarare än perfektionister fått styra utformning och lösningar, dels på detaljfinishnivå (vilket man kanske kan leva med), dels när det gäller åkkomfort (vilket är svårare att fördra i längden). Interiören är enkelt utförd på många punkter, ljudkomforten inget vidare, Men så kommer ekonomin in i bilden och då är RAV4 bäst, inte minst tack vare ett förväntat suveränt andrahandsvärde. Andra goda sidor finns också, nya RAV4 är rymlig för de åkande, superlätt och pigg att hantera och hybriddriften fungerar hur smidigt som helst och ger bilen både en smidig helhetskänsla och måttlig förbrukning.



2, När Citroën till slut åstadkom en egen modell i klassen hamnade åkkomforten i fokus, tack för det. Härligt mjuk att färdas i, utan att vara svajig. Stark motor, egen stil i stort och smått, bra bagageutrymme – det finns mycket att gilla och ganska lite att reta sig på.

 

3, Honda har tidigare lanserat hybridbilar med måttligt im-ponerande resultat. CR-V i sig är en vinnartyp, praktisk, behaglig och rymlig med rätt finish och bra drivning. Hybriden ger knappast ekonomiska eller miljömässiga vinster och dragförmågan är halverad.



Kommentar av Erik Wedberg, testförare: Honda CR-V är något så märkligt som en nästan helt ny bil som redan behöver en medelåldersuppdatering. Förarmiljöns utformning, och medieskärmen i synnerhet, är hopplöst gammaldags och krånglig att hantera. Trots det vill jag helst ha CR-V. Köregenskaperna är suveräna och det känns som att bagageutrymmet skulle kunna svälja en C5 Aircross. Men, köp inte hybriden, den är varken billigare, miljövänligare eller roligare än bensinmodellen.

Kommenat av Calle Carlquist, testledare: Citroëns åkkomfort passar mig och bilen i sig är inte dum. Jag kan stå ut med egenheterna i mediefunktionerna. Toyota blir tvåa, inte för att bilen känns ny annat än i designen men hybriddrivningen fungerar perfekt och ekonomin är utom diskussion. Honda CR-V i sig är en urtrevlig modell men hybriden är dyr, har halverad släpvikt, två sittplatser färre och drar marginellt mindre bränsle än bensinaren. Vem är den till för?



 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-16 08:28
Anonymous (ej verifierad)

Den besvikne BMW-kunden från Östersund ska kanske vara medveten om att det överhuvudtaget inte finns någon "hel" skärm - utan bara i utförandet med ett hål.
Men herregud, det går ju - precis som sägs i artikeln - att täta hålet med antingen en plastbricka eller varför inte med karosseritätningsmassa? Det blir idiottätt.

Alltså, en del kunder tycks vara hopplösa fall.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-16 08:48
SiggeN (ej verifierad)

Verkar ju vara ett rimligt krav att BMW ska specialtillverka en innerskärm bara för att kunden inte vill ha en tät plugg...NOT!

Sådana personer måste vara en riktig mardröm för verkstäderna.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-16 15:52
elanen

Gnällspikar och ett jävla gnäll. Köp ett annat märke utan hål.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-16 18:41
Hadock (ej verifierad)

Vilket bök att ens hitta hålet...

#5 • Uppdaterat: 2014-07-05 22:21
milkylainen

Skitjobbig kund. Jag skulle accepterat den täta pluggen.

Men han har i princip rätt.
Varför är det hål i skärmfan från fabrik? Hur korkat är inte det?
Hur svårt är det att plugga såna dumma multihål från fabrik som standard?
Kan i princip hålla med om att skärmen bör vara tät på ett eller annat sätt.
Att ursäkta sig med 12 års genomrostningsgaranti är ett väldigt dålig sätt att hantera problemet på.
"Hej våra bilar rostar, men det gör inget, för vi har sett till att de iaf inte rostar helt sönder på 12 år!".
Err.. logik. Klart kunden blir irriterad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.