Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Alfa Romeo 159. Min fråga är om jag kan mappa om den (annan elektronik) och få den godkänd av Bilprovningen för etanoldrift och därmed få lägre fordonsskatt?
Om inte, vilka bilar är godkända för etanolombyggnad? Vilka firmor gör detta?
Alfa Romeo forever
SVAR:
Från den 1 juli 2008 är det tillåtet att efterkonvertera bensindrivna personbilar samt lätta lastbilar för drift med etanolbränsle. Konverterade fordon måste genomgå ny registreringsbesiktning.
Den enklaste och säkraste metoden för etanolkonvertering är att använda en typgodkänd konverteringssats och montera eller låta montera denna enligt installationsanvisningarna. Såvitt vi känner till finns ingen konverteringssats för Alfa 159.
Volvo, GM och Volkswagen är de vanligaste märkena för konvertering. Inga konverteringar tillhandahålles av biltillverkaren som i och med att ingreppet görs upphör med sina garantiåtaganden. Till viss del kan dessa tas övertas av konverteringsfirman och maskinskadeförsäkringen.
Det är viktigt att man anlitar ett känt företag och ser till att bilen efter konverteringen inte blir en ren etanolbil utan att motorn fortsättningsvis även kan köras på bensin eller en blandning av bensin och E85. Med nuvarande priser på E85 torde få bilägare kosta på en konvertering. Ett företag som gör etanolkonverteringar är BSR Svenska AB i Växjö.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Läs mer om etanol på:
www.etanol.nu
och
www.bsrab.se
"lägre fordonsskatt?"
Och var är svaret oavsett bilmärke?
Haha vilken nolla...
Här kan man få reda på kostnader för registreringsbesiktning:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument
Ombyggnad till etanoldrift ger ju lägre skatt, men däremot är det tveksamt om man får lägre driftkostnader.
Man måste ju komma ihåg tätare oljebyten bl.a.
Dock får man oftast högre effekt, speciellt på turbomotorer där det kan bli en avsevärd effekthöjning.
De här har också konverteringssatser men inte till så många märken:
http://www.maptun.com/
vem är du din gris som snor mitt nick? Detta är det sista inlägget från den äkta smack. tack o adjö...
Enkel fråga får krångligt svar...
"Jag har en Alfa Romeo 159. Min fråga är om jag kan mappa om den (annan elektronik) och få den godkänd av Bilprovningen för etanoldrift och därmed få lägre fordonsskatt?"
NEJ!
Varför inte konvertera till Gasdrift? Sett flera Alfa Romeo, speciellt med V6:an som är konverterade till LPG. Visst man förlorar bagageutrymme.
Ja, det låter ju billigt.
Är det ingen som ens är halvvaken?
Nu är det ju en GM/Opel motor i den Alfan. Resten får ni räkna ut själva.
Det är rätt ont om tankställen för LPG (gasol) i Sverige, så det kan ju vara skälet till att inte konvertera motorn till det. Naturgas eller biogas är mycket vanligare, men det tror jag inte det finns någon sats för. Att det finns satser för LPG är för att det är rätt populärt i Italien och Fiat/Alfa/Lancia säljer själv LPG-bilar...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.