Nästa artikel
Bilfrågan: Lönar det sig att stänga av motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lönar det sig att stänga av motorn?

Publicerad 10 december 2010 (uppdaterad 10 december 2010)
"Lönar det sig att stänga av motorn vid olika stopp i trafiken? Hur långt stopp ska det i så fall vara?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Lönar det sig att stänga av motorn vid olika stopp i trafiken med en "vanlig" bil? Hur långt stopp ska det i så fall vara? Kommer startmotor och tillhörande detaljer att klara den extra påfrestningen?

Kommer startfunktioner i bränsleinsprutningen att förorsaka högre bränsleåtgång? I bilar med stopp/start-system är väl dessa detaljer förstärkta och förändrade?

Hasse Norrgård

SVAR:
För en bensinmotor kan det löna sig att stänga av motorn om stoppet är mer än låt oss säga en minut. För en diesel är vinsten inte lika stor eftersom den drar betydligt mindre bränsle på tomgång.

Då motorn är varm inträder inte insprutningens berikning och förbrukningen blir därför inte högre. Det är riktigt att bilar med stopp/start-system har förstärkt startapparat för att tåla det större antalet starter.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-10 10:09
msdn (ej verifierad)

Andra sidan släpper dieselmotorn ut betydligt mer hälsofarliga avgaser än ottomotorn. Det är argument för att dieselmotorn bör stängas av vid stopp i stadsmiljö.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-10 10:19
Gösta_L

VIB:s test med Kia Ceed visade om jag inte missminner mig att Start/Stopp funktionen i princip inte minskade förbrukningen alls.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-10 10:36
Fredrik Diits Vikström

Läs vårt test av stopp/start-system här: http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4 • Uppdaterat: 2010-12-10 13:36
Svenne . (ej verifierad)

Start&Stop funktionen är bara en sälj gimmick för de biltilverkare som inte kan bygga hybrider

#5 • Uppdaterat: 2010-12-10 13:38
Svenne . (ej verifierad)

ett l försvann, bäst att påtala det annars får man väl bannor för det :-)

#6 • Uppdaterat: 2010-12-10 14:58
nuppe

Jag tror inte heller på att stänga av motorn vid t.ex. rödljus.
Däremot för jag alltid växelväljaren till neutralläge, men inte för att spara bränsle utan för att inte behöva hålla bromsen nere jämt och så tror jag att jag sparar lådan..

#7 • Uppdaterat: 2010-12-10 14:59
Svenneman (ej verifierad)

På cert.cykeln är start/stop effektivt... Om man själv tjänar på det är givetvis ytterst relativt.
Väldigt grov estimering (2s crank, återladdning under dålig BSFC, std generator, tomgångsförbrukning normal 2l bensinare, sommartemperaturer) ger ett break-even efter ca 5-7.5s. Struntar man i återladdning genom ex. bromsåtervinning blir varje stopp ren vinst. Om mängden sparad soppa är liten i förhållande till övrig mängd är som sagt relativt hur man kör... Man ska dock komma ihåg att förbränningsmotorn är som sämst just under tomgång (om det inte är värme man vill ha).

#8 • Uppdaterat: 2010-12-10 18:03
Anders Ericsson (ej verifierad)

Min VW påstår att den drar 1,2 l/h när jag står still. Det betyder 2 cl i minuten, eller i pengar ca 27 öre per minut. På krogen kostar en 6:a Famous Grouse runt 100 kr. Om du skippar denna kan du stå på tomgång i drygt 6 timmar. Frågan man måste ställa sig är alltså hur man värderar vätskan och vad den tillför för ögonblicket.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-10 18:25
kallepåspången (ej verifierad)

Nuppe!
Du pratar om ålderdomliga atomatlådor som fanns redan på 1940-talet, med momentomvandlare. Med dagens teknik (DSG) förekommer inga förluster med växel (D) ilagd också med gammalmodiga lådor är kostnaden för energiförbrukning mindre än mekaniskt slitage i dessa planet-momentomvandlar-växellådor?????

#a • Uppdaterat: 2010-12-10 19:23
devils (ej verifierad)

Förstärkt startknapp...jissses..jag tror jag dööör....
Du Anders E....jag kunde inte sagt det bättre själv..kompis :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.