Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Tankar fyra av fem tillfällen etanol i min Saab. Genomsnittsförbrukning kan ligga under långa perioder på 1,22 liter/mil. Efter en service går den ned till 1,15. Även det motsatta kan hända som nu senast förra veckan.
En mellanservice vid 7 500 mil. Hade en förbrukning på cirka 1,15 och efter service ligger den på över 1,20. Var inne på Saab-firman för att höra vad det är de justerar.
De har ingen förklaring. De skruvar inte på något i motorn. Hur ska man förklara fenomenet? Bilen går dagligen 16 mil landsväg och minimal stadskörning.
Sven-Inge
SVAR:
En förändring på mindre än fem procent i förbrukningen behöver inte bero på att något har förändrats i motorstyrningen. Val av motorolja kan påverka förbrukningen uppåt eller nedåt med ett par procent.
Nya tändstift kan ha en positiv effekt. Högre däcktryck kan också ha en gynnsam effekt. Bränslets oktantal kan ha en marginell inverkan.
Samverkar dessa orsaker kan man kanske få en förändring av förbrukningen på uppåt fem procent. Dessutom har förbrukningsmätaren i sig själv ett mätnoggrannhetsfel på cirka tre procent.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilka problem en del har... Vad det verkar så jämnar förbrukningen ut sig över tiden. Kanske har Sven-Inge märkt av även ett förändrat luftmotstånd...
Min Volvo V50 -08 ökade från 0.62 till 0.7 efter Volvos nya service 2.0. troligen är färddatorn uppdaterad och visar en mer rättvisande siffra....
Temperaturvariationer och medvind / motvind påverkar betydligt men än 5%
E-85 har en annan inblandning av bensin under vintern.
Det går ju åt rätt håll så varför bråka. Grattis din bil drar svinmycket fortfarande =)
Om man tankar fyra av fem med E85 (på vintern E75) har det betydelse hur mycket bensin (E95) det är kvar i tanken när man tankar etanol och hur mycket etanol det är kvar när man tankar bensin.
Därmed kan man nog inte ha så god säkerhet av förbrukningen.
Min före detta chef hade en begagnad Volvo 245 för länge sedan som drack ca 1,3 liter milen med hans körsätt. Så han lätt Volvo göra en justering av den. Och efter detta drog den EN DECILITER mer per mil!
Garanterat att han inte var glad.
Ett redigt smutsigt luftfilter drar mer bränsle.
En orsak som ofta glöms är att bromsar som ligger an, om än bara väldigt lite kommer att öka bränsleförbrukningen mer än vad många tror.
Vid service har förmodligen bromsarna kollats, justerats och smörjts upp - Vilket mycket väl kan vara en av de större orsakerna till att bilen drar mindre. Vårt saltslask och bakbromsar med skivor (som knappt används) är ett gissel.
Själv bytte jag bromsok som jag köpte begagnade på bildelsbasen.se på min 2008 samt (såklart) även ny bromsvätska. Bromsoken var helt sopslut där bak och bromsbeläggen drog snett i oken samt låg an.
Jag hade innan försökt att plocka isär oken bak (rengöra och smörjt upp dem) men de var för hårt åtgångna av saltslasket på 7 år för att kunna återställas.
OBS - När jag skriver "smörja upp" bromsok (om man ska göra jobbet själv) så är det viktigt att ha kunskap om hur man gör. Absolut viktigast är att använda bromsoksfett (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromsoksfett-2000034132/) till de rörliga delarna och INTE rengöra med T-grön och 5-56/M0S2oil etc som kan göra att packningarna sväller.
Diskborste och mild rengöring av oken med milda kemikalier som T-röd (etanol) eller speciellt bromsrengöringsmedel och att INTE använda sig av "fettet i fettsprutan"/kopparpasta eller liknande - utan av bromsoksfett så fixar man det själv om man är någorlunda händig.
Själv gör jag detta i samband med att sommardäcken läggs på, men ÄNDÅ höll inte mina bakre ok längre än 7 år pga vårt vägsalt - Bättre begagnade OK kostar dock bara runt en tusenlapp stycket - och det är inte så speciellt komplicerat att byta som folk tror. Det känsligaste är att få luftat bromssystemet, men även det är rätt enkelt om man har en kompis som kan sitta i förarsätet och lyda enkla instruktioner.
* Börja med att lägga en träkloss som är ca 4-5 cm under bromspedalen så att man inte överbelastar bromscylindern genom att trycka pedalen ända ner i golvet. Öppna bromsvätskelocket och fyll upp med DOT4 (är det vanligaste) samt lägg en trasa runt behållaren för att fånga upp ev spill.
* Sätt en transparent slang på nippeln och låt denna gå till ett uppsamlingskärl
* Öppna försiktigt bromsnippeln (lägg lite 5-56 på gängorna om den sitter hårt - Var mycket försiktig så du inte gör sönder den med överdrivet våld) och be kompisen sakta trycka ner pedalen mot träklossen. När han når träklossen så drar man försiktigt åt nippeln och ber honom släppa pedalen.
* Detta förfarande upprepas tills luftbubblorna är borta. Håll hela tiden koll på att vätskenivån i behållaren ALDRIG blir för låg.
* Generellt kan sägas att man vid byte av bromsvätska normalt sett börjar med höger bak sedan vänster fram - sedan vänster bak och sist höger fram för att bromsrören är olika långa.
OBS - Detta är ett korrekt förfarande generellt sett - DU är ansvarig för att se till att detta tillvägagångssätt/bromsvätsketyp etc stämmer på DIN bil. Är du osäker - LÄMNA I SÅ FALL IN BILEN !
Det är i de flesta fallen uteslutande att uppsmörjning utav bromsarna ingår i en service. Man kunde dock önska detta eftersom att det är ett stort problem med kärvande bromsar. Om man påpekar detta så får man reda på att man kör på fel sätt och att det kostar extra att få kontrollerat bromsarna. På sin höjd så har verkstaden TITTAT på skivorna och klossarna liksom på så mycket annat. OM bromsarna kärvar vid tillfället för service så får man hoppas att mekanikern upptäcker detta och meddelar om problemet. Bromsarna kan dock ändå börja kärva typ dagen därpå.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.