Nästa artikel
Bilfrågan: Varför är tempmätaren borta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför är tempmätaren borta?

Publicerad 18 januari 2011 (uppdaterad 19 januari 2011)
"Varför har Volvo rationaliserat bort tempmätaren för motorn och ersatt den med en varningslampa?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
På Volvo XC70 D5 -10 har Volvo rationaliserat bort motortemperaturmätaren och ersatt den med en varningslampa som larmar vid för hög motortemperatur.

Temperaturmätaren har dock fler viktiga funktioner än att bara tala om att motorn är för varm. Den visar även att motorn har rätt drifttemperatur och är redo att belastas. Dieslar tar längre tid än bensinare att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Om det är riktigt kallt och man har ett släp med två snöskotrar på, då tror jag knappast att det är lämpligt att belasta motorn innan den kommit upp i rätt temperatur med tanke på att motorn har två turboaggregat.

Går det på ett enkelt och billigt sätt att eftermontera en tempmätare eller anser Volvo att det bara är att stå på från början?

Mats

SVAR:
Volvo tog bort temperaturmätarna från modellår 2006. Vi har heller ingen lösning för eftermontering av tempmätare. Orsaken till att den tagits bort är att vi anser att den inte längre behövs eftersom de moderna motoroljorna ger tillräckligt god smörjeffekt redan från kallstart.

Dessutom sitter bränslevärmare som tilläggsvärmare som standard i Volvos dieselbilar och därmed kortas uppvärmningstiden avsevärt.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

SVAR:
Under förutsättning att du använder de lättflytande motoroljor Volvo föreskriver instämmer vi i Volvos svar. Det hindrar ju inte att du är lite lättare på gasfoten precis efter start men det behöver man ingen tempmätare till.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att Volvo tagit bort temperaturmätaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2011-01-19 12:47
789 (ej verifierad)

Emellertid:
Visst är det så att en kall motor inte ska belastas fullt ut förrän den uppnått korrekt arbetstemperatur oaktat att vi, kanske, har bättre olja idag än för 10 år sedan. Idiotiskt av Volvo mfl att ta bort temperaturmätaren!

#w • Uppdaterat: 2011-01-19 13:47
Flux (ej verifierad)

RE: SiggeN
Bara bra..? Varför, motivera gärna? Det är ytterst vktigt att motorn håller RÄTT temperatur. Det vill säga, inte för varm men inte heller för kall. Jag äger en Mercedes som är 10 år gammal. En bensinare med automat. Trots att det är en bensinare så är det svårt att få upp motortemperaturen när det är så kallt som det varit denna och föregående vinter. Låter jag dessutom klimatorn stå på AUTO så tar det ännu längre tid och det går inte att komma upp i normalarbetstemperatur ca 80 grader ens på 1,5 mils körning. Ställer jag klimatorn på manuell och lågt luftflöde så blir det ändå ganska varmt i kupen samtidigt som motortemperaturen stiger betydligt snabbare. När väl rätt temperatur uppnåtts är det dock inga större problem för motorn att hålla nivån utom vid stadskörning då den blir betydligt kallare.

Detta hade varit omöjligt att veta utan tempmätare. Nu kan jag själv påverka motorns hållbarhet vilket känns bättre för mig personligen. I en Mercedes A-klass diesel av 98års modell fanns ingen tempmätare. Jag visste aldrig om extravärmaren fungerade. Misstänker att det inte gjorde det alltid varför motorn säkert gick kall många gånger. Mycket snålt av Volvo som tar så pass bra betalt för sina bilar att inte ens skicka med en tempmätare anser jag.

#x • Uppdaterat: 2011-01-19 13:58
SiggeN (ej verifierad)

Flux??? Först motiverade sedan drog jag en slutsats...men du läste bara slutsatsen?

#y • Uppdaterat: 2011-01-19 14:13
Flux (ej verifierad)

RE. SiggeN
Ok, sorry.. Såg inte det först Bra att du motiverat =)

#z • Uppdaterat: 2011-01-19 14:43
Ingbos (ej verifierad)

Att ta bort temp- mätaren, visar hur låg kompetens det är på konstruktörerna nu mera.
Hur skall man veta att termostaten är felande?
När det är kallt ute motorn blir bara ex; 50-60 gr. Skall man köra så då år ut och år in utan att veta att motorn har fel temperatur. Det blir onödig miljöförstöring och ökade motorslitage p,å,a, att tillvärkaren drar in på nyttig information som en temp- mätare är. De är ju klart att tillvärkaren tjänar enorma pengar på att ta bort temp-mätaren det blir b.l.a. mer motorreparationer av skadade/slitna motorer.
Medan de tar bort så viktig sak som temp-mätaren varför inte gå hela vägen ut, ta även bort bränslemätaren den kan ju va en lampa som lyser/piper då de är ca 10 liter kvar eller???Och hastighetsmätaren kan göras enklare så att den visar bara 30.40 50 60 o.s.v.

#110 • Uppdaterat: 2011-01-19 15:44
Anynomus (ej verifierad)

De flesta är inne på helt rätt spår, nämligen att temperaturmätaren är en ypperlig hjälp för att veta när motorn har uppnått sin arbetstemperatur - eller rättare sagt att veta när motorn INTE har uppnått sin arbetstemperatur. Volvos svar var bland det dummaste jag har läst. Bo Larsen skriver att "de moderna motoroljorna ger tillräckligt god smörjeffekt redan från kallstart". Jag föreslår att Bo Larsen tar en plastmugg med t.ex. Mobil 1 5-40 helsyntet och ställer i frysen över natten för att sedan nästa morgon ta ut muggen och "skaka" den. Det lär inte skvalpa så värst mycket! I de flesta instruktionsböcker upplyser man kunderna om att inte gasa upp motorn på höga varvtal eller belasta den hårt förrän den har kommit upp i någorlunda vettig temperatur. Och här kommer tempmätaren till sin rätt. Med dens hjälp kan man under olika driftförutsättningar avgöra när man kan börja anstränga motorn. Inte nog med att Bo Larsen pratar i nattmössan om oljornas "fenomenala" smörjegenskaper i kallt tillstånd (t.ex. -20 grader), han tänker inte heller på att motorn samtliga komponenter (rörliga som fasta) utsätts för onödigt hårda påfrestningar när metallerna är kalla och spröda. I min E-Klassmerca låter jag motorn ALDRIG gå över 2 000 v/min förrän tempmätaren visar MINST halv motortemperatur. Därefter drar jag på successivt. Inte heller Bengt Diedens svar var särskilt begåvat. "Under förutsättning att du använder de lättflytande motoroljor Volvo föreskriver instämmer vi i Volvos svar. Det hindrar ju inte att du är lite lättare på gasfoten precis efter start men det behöver man ingen tempmätare till." Återigen: Tempmätaren hjälper dig att veta när motorn undan för undan är redo för lite mer "action". Med en digital mätare - som endast varnar vid för hög temperatur - har du ingen susning om hur det står till (men visst, med erfarenhet vet man ungefär). Och som jag skrev tidigare - och som även andra har skrivit - så visar tempmätaren om det är fel i termostaten och motortemperaturen inte kommer upp i mer än 60 grader (se Ingbos inlägg nedan). Tempmätaren i kombination med varvräknaren är en oslagbar kombination för motorskonsam körning.

#111 • Uppdaterat: 2011-01-19 17:25
signs (ej verifierad)

Okej, så man valde att ta bort visarnålarna, men förstås vet motorns styrsystem vilken temperaturen är, och mycket annat.

I själva verket ges det därigenom en möjlighet till eftermontering via bilens ODB-II-port: flera företag säljer trådlösa sändare/instrument som man kan sätta i ODB-porten för att läsa av diagnosinformationen.

Ett av dem är "PLX KiWi WiFi iPhone / iPod interface" för ca 1300 kr. Med hjälp av en iPhone eller iPod touch, och tex programmet DevToaster Rev (300 kr) kan man sedan se i princip all information i realtid på telefonen, och ställa in virtuella instrumentpaneler med mätartavlor för den info man vill ha. Det finns antagligen andra lösningar också, känner bara inte till dem i detalj.

Aningen bökigt jämfört med om Volvo själva hade satt infon i instrumentpanelen, men en lösning är det ju kanske.

#112 • Uppdaterat: 2011-01-19 21:55
Stig Palm (ej verifierad)

OK, Volvo kommer naturligtvis med denna förklaring istället för att säga som det är, de sparar pengar.
Ett annat viktigt instrument som inte finns på några bilar idag är AMPEREMÄTAREN?
Denna visar belstningen på elsystemet. Och viktigt, om förbrukningen av el överstiger laddningen till batteriet.
Behöver inte vara märkvärdigare en en visare eller dioder som lyser rött för negativt och grönt för postitivt, lika med överskott till batteriet. Viktigt vintertid när folk kör 3 km till ICA med stolsvärmen på, fläkten på högvarv, avfrostning av bakruta och speglar. Då garanteranterat ingen el över för laddning av batteriet som redan har låg kapacitet p g a kylan. Således laddas ur mer och mer samt till sist är dött.

#113 • Uppdaterat: 2011-01-19 22:00
Stig Palm (ej verifierad)

Bo Larsen hos Volvo Sverige tycks vara anställd som "His Masters Voice". Har han ingen egen praktisk synpunkt? Jag har varit anställd i 33 år i samma firma och vet jag att det är svårt att ändra på räknenissarna utan praktisk kunskap där.
Bo Larsen måste visa lite integritet och säga till om det nu inte är så att han också är okunning och enbart har en politikerroll i verksamheten?

#114 • Uppdaterat: 2011-01-19 22:49
Uno Lööv (ej verifierad)

Klart volvosnubben inte ger Volvo negativ kritik när han jobbar där. Fråga någon som vet istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.