Oljebytet på min bil kostade över 2 000 kronor, är det rimligt? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har alltid själv bytt olja och filter på min Opel Omega från år 2000. Oljan köpte jag på Biltema. Detta funkade bra och jag sålde bilen vidare efter 23 000 mil. Istället köpte jag en nästan ny Opel Insignia diesel. Nu bytte jag olja hos en certifierad verkstad och häpnade över priset.
Bytet kostade 682 kr och 4,5 l 5W-30 olja 230 kronor per liter: 1 035 kr! Därtill kom miljöavgift på 50 kr och filter för 262 kr. Totalt gick bytet på 2 071 kr.
Är detta rimligt? Jag överväger starkt att börja byta olja själv för att nå ner till en rimlig kostnad på cirka 500 kr. Gör jag rätt?
Anders
Svar:
I din nya bil fick du helsyntetisk olja och den är betydligt dyrare än den mineralolja som du använde tidigare. Men syntetoljan har också betydligt bättre egenskaper. Den ger lägre friktion i motorn, vilket spar bränsle, den smörjer bättre vid kallstart och håller motorn ren från oxidationsslam och syror.
Din 14 år gamla bilmotor klarade sig fint med mineralolja, men dagens moderna och effektiva turbomotorer behöver bättre smörjning och kylning. Vilken olja du ska hälla i Insignian står i instruktionsboken. Du kan också gå in på oljebolagens hemsidor där du knappar in registreringsnummer och får råd om vilken produkt du ska använda.
Byta olja och filter kan du förstås göra själv så slipper du verkstadens arbetskostnad och påslag. Men vid den årliga servicen vill nog verkstaden se bevis på att du använt godkända produkter för att sätta stämpel i serviceboken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Byter du olja själv?
Fråga:
Jag har alltid själv bytt olja och filter på min Opel Omega från år 2000. Oljan köpte jag på Biltema. Detta funkade bra och jag sålde bilen vidare efter 23 000 mil. Istället köpte jag en nästan ny Opel Insignia diesel. Nu bytte jag olja hos en certifierad verkstad och häpnade över priset.
Bytet kostade 682 kr och 4,5 l 5W-30 olja 230 kronor per liter: 1 035 kr! Därtill kom miljöavgift på 50 kr och filter för 262 kr. Totalt gick bytet på 2 071 kr.
Är detta rimligt? Jag överväger starkt att börja byta olja själv för att nå ner till en rimlig kostnad på cirka 500 kr. Gör jag rätt?
Anders
Svar:
I din nya bil fick du helsyntetisk olja och den är betydligt dyrare än den mineralolja som du använde tidigare. Men syntetoljan har också betydligt bättre egenskaper. Den ger lägre friktion i motorn, vilket spar bränsle, den smörjer bättre vid kallstart och håller motorn ren från oxidationsslam och syror.
Din 14 år gamla bilmotor klarade sig fint med mineralolja, men dagens moderna och effektiva turbomotorer behöver bättre smörjning och kylning. Vilken olja du ska hälla i Insignian står i instruktionsboken. Du kan också gå in på oljebolagens hemsidor där du knappar in registreringsnummer och får råd om vilken produkt du ska använda.
Byta olja och filter kan du förstås göra själv så slipper du verkstadens arbetskostnad och påslag. Men vid den årliga servicen vill nog verkstaden se bevis på att du använt godkända produkter för att sätta stämpel i serviceboken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Byter du olja själv?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar som om Sterner är helt omedveten om att Biltema även säljer syntetisk motorolja, för hur kan man annars tolka svaret?
230 kr/litern för oljan är inget annat än ocker!
Man kan köpa original GM Dexos 2 olja för 56 kr/litern i Sverige, inklusive frakt.
Nej!
Samma hos alla märkesverkstäder. Ockerpris på olja, övrigt material och arbete.
Detta kan fortgå tack vare att de skrämmer bilägare med att garanti och goodwill inte gäller om bilen servas på annat ställe.
Jag som trode att volvo var dyra med 1400sek för ett oljebyte på min Volvo V70-2007.
Nu kör jag Peugeot 508SW-2012 och ska serva den imorgon och får betala 2900kr för ett oljebyte, filter, kupéfilter samt som dom sa, -några smörjpunkter. Man betalar allt väldigt mycket för att få en stämpel i serviceboken.
Jag brukar annars handla olja och filter till mina bilar, motorcyklar, båt och gräsklippare på ICA Svenssons Livs i Alvhem.
http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/smorjmedel/
Jag har inget med dom att göra förrutom att jag är flerårig kund hos dom.
Det dom inte har i sin oljelista kan dom ta hem och är man osäker på vilken olja man ska ha så finns det en länk på deras hemsida under smörjmedel som heter oljeguiden där man knappar in sitt reg.nummer på sitt fordon så får man hjälp med oljeval.
Som Hultarn också skrev så kan man beställa på nätet till lägre pris.
Diod
Det bästa är att köpa oljan så billigt som möjligt, det finns många ställen på nätet som man kan nyttja.
Det finns en tråd på forumet om detta http://www.vibilagare.se/forum/530/motorolja-av-hogsta-kvalitet-till-superlaga-priser-44907
Man har rätt att ta med egen olja till verkstan för byte om man inte vill kladda ner sig.
I fortsättningen köp motorolja hos
https://www.oljemagasinet.se/
4 liter Castrol Magnatec C3 (för turbodieslar) kostar 339kr + 59kr i frakt = 398kr. Oljefiltret var rimligt prissatt, det kostar 240 på Autoexperten. Ett oljebyte tar högst 20 minuter, om verkstan tar 1000kr/tim borde arbetskostnaden ha hamnat på ca. 340kr.
Det kan tilläggas att 1 liter helsyntetolja i USA kostar ca. 40kr, inkl. 10%moms. Så de svenska smörjoljapriserna är ockerpriser rakt av.
Ja!
Moderna och effektiva turbomotorer? Menar Marianne att en mindre motor som man pressar hårt med en turbo är en effektivare motor? Det enda som är modernt med en turbomotor är väl att den har ett nyare tillverkningsdatum än tidigare motorer utan turbo.
Jag är glad att jag aldrig ägt en bil med garantier, på så vis har jag sluppit bli uppskörtad på det viset, jag hade blivit ilsken över räkningen.....
Ibland kör jag till tyskland, då brukar jag ta oljebyte, däck osv.....
Oljebytet med syntetolja kostar ungefär som oljan och filtret på mekonomen....
Däcken kan vara neråt halva priset.....
Och, tyskland är väl inget utpräglat lågprisland......
Tja då vet man att det i varje fall rullar en helt säker Omega med sliten motor som drar olja där ute hos någon lurad stackare som säkert betalade för mycket.
Och Omega har dessutom nästan alltid drag, en helrenovering är nödvändig efter sådan misshandel som olja från "Biltema" - fullkomligt vidrigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.