Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har en Volvo V70N -06 8 800 mil där nu tändningslåset bara går att vrida till läge 1. Det jag nu kan göra är att sitta och lyssna på radion utan problem men mer vill inte bilen.
Nu undrar jag om ni hört om detta ska vara vanligt bland Volvobilarna (det som förr var kvalitet) och i fall de brukar ha någon goodwill till detta.
Borde inte detta vara något som ska hålla bilens livslängd?
Daniel Karvonen
SVAR:
Enda rådet vi kan ge dig är att ta upp frågan med din verkstad. Visst utrymme för goodwill finns säkert även om bilen har slutat att omfattas av fabriksgarantin.
Självklart ska tändningslåset hålla mer än den sträckan du kört.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tiden då en Volvo gick 100 000 mil (och antagligen mer än så, finns väl en som gått 500 000 mil i England) är förbi.
Nu är livslängden kortare och varför ska tändningslåset hålla i mer än 8 000 mil då?
Nej, köp en Toyota! Eller något annat japanskt. Prius går år efter år som taxi utan problem. För att inta tala om den Mazda 626! taxi jag fick åka i härom veckan.
Måste du nu köpa en Volvo, välj då en 240 81-84 då de var som bäst, sedan blev faktiskt kvaliten sämre även på dessa.
Eller Mercedes E-klass från tidigt 90-tal. Funkar finfint än idag som taxi i Berlins hårda trafik!
Läste äfven i senaste numret av Klassiker att de kör med Volvo 140 som taxi i Nordkorea. Snacka om att slita hårt och länge. Vilken annan automobil klarar det? PREMIUM! Finns det ens delar till dessa där?
Tyvärr är detta inget unikt på Volvo, har en bekant som råkade ut för samma sak på sin V70N fast vid 13.000 mil.
Blev bärgare och verkstad, och en hel del kostnader... Ingen goodwill tyvärr.
Jag har aldrig bytt ett tändningslås på mina gamla bilar, oavsett fabrikat.
Detta är inget ovanligt hos Volvo och vi har bytt tändningslåset på dessa V70 på åtminstonde ett tiotal bilar på mitt jobb.
Även de elektroniska tändningslåsen med plastnyckel på nyare S40/V50 brukar ge upp i förtid och en sådan hade vi in senast i dag.
Det är inte sant sådan skitbilar alla utan japanerna bygger...driv propagandan att bilindustrin i hela världen läggs ned, och låt enbart Japan bygga bilar...vad bilarbetarna som blir utan jobb i Sverige och resten av världen skall göra ?
De kan väl flytta till Japan landet är man aldrig har hört talas om dålig ekonomi och ständig bankkris..... Hupps !
Nej landet där man tappar ansiktet om något blir fel så var det.
Hanzzon du lär få gå med fattigbössan när din ideologi och fanatiska tro över att allt förutom det japanska är det mest fantastiska....då är din lilla verkstad ett kulturminne och du ett socalfall utan arbete.
Den tiden då Volvobilarnas slitstyrka var jämnställd med yrkesfordonen inom samma konsern , lastvagnar hjullastare dumpers traktorer etc. Försvann samtidigt som bakhjulsdriften.
Tyvärr, Volvo är inte ett skit bättre än någon annan fordonstillverkare.
Inte konstigt att Volvo tappar marknadsandelar när skälet till att köpa Volvo inte längre existerar.
Förutom ovan nämnda slitstyrka, enkel och billig att laga, praktisk formgivning och ekonomisk med ett bra andrahandsvärde, körglädje som anstår en bil, och inte ett dataspel.
Premium är inte så enkelt som
glättig yta. Det är en komplett upplevelse under hela bilens livslängd.
Jag lider med Volvo pv:s arbetare som ska arbeta under dessa beslut.
Måste kännas som att binda ris, åt egen rygg.
Väl rutet broder!!
Har haft en massa bilar genom åren och den enda jag kommer ihåg var en 240-79a som jag knäckte nyckeln i låset på.
Men att ett tändningslås skulle lägga av på en 6 år gammal bil?
Lite snål kvalité på låset känns det som.
Men det är väl klart, den lås tillverkare som lämnade den dyraste offerten
fick nog inte jobbet..
Men vet vi egentligen hur vanligt detta är?
Kan det inte vara som på Toyota, så fort något litet fel uppstår så beror det på att bilen inte blivit servad på en Toyotaverkstad?
http://www.vibilagare.se/user/69802/faultreport/38448
Det är inte så att det bara är rattlåset som gör att nyckeln inte kan gå runt...
Om du har stängt av bilen och rör på ratten så att rattlåset går in och sedan försöka starta bilen så kan det kännas som att något tar emot, vrider du då lite på ratten och håll den där och sedan samtidigt testar att vrida om nyckeln så går det. Har råkat ut för det själv i min S60 -08. Dock vet jag inte om jag kom till läge I när rattlåset "var i vägen".
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.