Nästa artikel
Bilfrågan: Skadligt att alltid tanka etanol?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadligt att alltid tanka etanol?

Publicerad 3 oktober 2013 (uppdaterad 7 oktober 2013)
"Har det någon negativ effekt på bilmotorn att alltid tanka etanol? Är det bättre att ibland varva med ren bensin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har det någon negativ effekt på bilmotorn att alltid tanka etanol? Är det bättre att ibland varva med ren bensin?

Mégane

SVAR:
Förutsatt att det är en motor byggd för etanoldrift så ska den klara att köras på detta bränsle konstant. Någon mellantankning med bensin behövs således inte.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-03 10:25
Gäst (ej verifierad)

Mja, eftersom frågeställaren kallar sig Mégane dristar jag mig till att frågan gäller just en sådan.

Jag skulle nog åka till närmaste aukt. Renault-verkstad och prata med killarna där och gå på deras råd istället. Generellt brukar det vara så att bilar som enbart tankas på etanol kan få problem med igensatta spridare och detta brukar kunna undvikas med att ibland tanka vanlig bensin.

Många tankar enbart etanol utan problem medan andra varvar varannan tank. Själv tycker jag att det är lämpligt med bensin var fjärde, femte tank. Under de kallaste vintermånaderna är också bensin att rekommendera för att undvika startproblem i sträng kyla.

.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-03 11:14
hultarn

Håller med Rålle G här, har hört att liknande råd har lämnats på Volvoverkstad.
Tanka bensin var 5:e tank och slipp problem med spridarna.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-03 12:06
V70-ägare

Bra med klara besked från Vi Bilägare.

Då antar jag att redaktionens egen långtestbil, Volvo V70 2,0F,
återigen bara tankas med etanol E85?

Volvo själva är noga med att påpeka att om då bilen är anpassad för att gå på etanol E85 (eller E75 vintertid ) är det också det man alltid ska tanka.

Jätteviktigt ur klimatsynpunkt att informationen blir rätt med tanke på hur många flexifuelbilar som rullar i Sverige. Många är dessutom Volvo eller Ford med 2,0F motorn.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-03 12:18
Gäst (ej verifierad)

All respekt för Bengt Dieden men i detta fallet vet nog de som professionellt skruvar i bilarna bättre.

Problem finns även om de senaste motorerna, (t ex 2.0F), är bättre anpassade än de första som kom fram.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-03 12:43
hultarn

Verkstäder:
Audi: Tanka bensin fullt var tredje tank.

Citroën: C4 kan du tanka med etanol hela tiden. För C5 säger en verkstad att man vintertid bör överväga att tanka enbart bensin, en annan verkstad rekommenderar att enbart tanka bensin året runt om man inte vill riskera motorstörningar.

Dacia/Renault: Varierande svar, från att tanka var tredje till femte tank bensin, till att ”det är upp till kunden själv att avgöra”.

Ford: Flera verkstäder säger att man ska kunna tanka E85 hela tiden. Någon verkstad rekommenderar att tanka bensin ibland när det är sträng kyla. En verkstad säger att man bör tanka bensin ibland för att spä ut etanolbränslet. Då blir risken för motorfel mindre.

Mitsubishi: Tanka bensin var fjärde gång vintertid.

Opel: Alla verkstäder vi talar med är osäkra på om man kan tanka E85 hela tiden eller om man bör köra på bensin ibland.

Peugeot: Varierande svar, från att tanka bensin varannan till var fjärde gång vintertid.

Saab/Cadillac: Varierande svar, från var tredje gång bensin till en tank bensin med minst 35 liter var 1 000:e mil med 9-3/BLS och var 2 500–3 000:e mil med 9-5.

Seat: Tanka var femte tank bensin.

Skoda: Tanka var femte tank bensin.

Volkswagen: 3–5:e gång bensin, vid sträng kyla tanka enbart bensin.

Volvo: Varierande svar från olika verkstäder. Från att man kan tanka E85 hela tiden till att tanka bensin ibland vid sträng kyla, 15–20 minusgrader eller kallare. Någon verkstad rekommenderar tankning av bensin var fjärde gång

#6 • Uppdaterat: 2013-10-03 13:22
mcregor (ej verifierad)

I egenskap av f d E85-bilsägare kan jag säga att jag aldrig upplevt startproblem vintertid så av den orsaken tror jag inte man behöver tanka bensin den årstiden. Men - en kall motor som går på E85 är ofta svag på låga varv så det är rätt lätt att få motorstopp. Detta accentueras vintertid liksom jag också upplevde att bränsleförbrukningen kontra bensin blev relativt sett högre vintertid gjorde att jag ofta körde på bensin de 2-3 kallaste månaderna på året. Sen skall man inte glömma att den gång man byter bränsle så måste man köra minst 10--15 minuter innan man slår av motorn - annars hinner tydligen inte bränslesystemet "programmera om" sig vilket kan få till följd ett verkstadsbesök för att göra en "reset". Inga problem om man känner till detta men stora problem om man INTE gör det....

#7 • Uppdaterat: 2013-10-03 16:01
däckoscar

Jag är också fd. E-85 ägare (Renault). Min verkstad sa: har du köpt en etanolbil skall du tanka etanol. Sagt och gjort, inga som helst startproblem ens i -29 grader, inga andra problem heller. Men visst skenade förbrukningen iväg om man inte passade sig med högerfoten. Ca 0.75-0.80 liter/mil, mer i stadskörning. Tråkigast var väl de täta oljebytesintervallerna (1000 mil).

#8 • Uppdaterat: 2013-10-03 16:34
Erik N

mcregor
"Sen skall man inte glömma att den gång man byter bränsle så måste man köra minst 10--15 minuter innan man slår av motorn - annars hinner tydligen inte bränslesystemet "programmera om" sig vilket kan få till följd ett verkstadsbesök för att göra en "reset"."

Vilken bilmodell gäller det? Jag har inte och har aldrig haft den problematiken gällande min Saab 9-5 BioPower. Motorn anpassar sig automatiskt (i realtid) till vilken E85/95 -blandning som helst...

#9 • Uppdaterat: 2013-10-03 18:10
Echonator

@Erik N: Du får nog ta och läsa på hur ditt styrsystem fungerar...
Trionic 7 känner av när du tankat (nivåskillnad i tanken sedan bilen var igång senast). När den känner av att du tankat inleder systemet en "Forced adaption" som genomför en snabb kontroll av hur stark grogg du har i tanken. Denna adaption blir inte speciellt exakt, men är klar inom några minuter. Sedan behövs alltifrån några kilometer till någon mil innan din "Second adaption" är färdig och bilen då har mätt din alkoholkoncentration ner på en tiondels procent. Denna "second adaption" görs när du gör en kraftig acceleration på hög växel, eller över tid under landsvägskörning men resultaten blir ungefär samma.

Kontentan, ja du behöver också köra en liten stund (några minuter) innan du stänger av när du bytt bränsle för att iaf "forced adaption" skall hinna genomföras

#a • Uppdaterat: 2013-10-03 19:00
mcregor (ej verifierad)

Tack för den förklaringen Echonator !
Bilen var f ö en Focus 1,8 -07.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.