Nästa artikel
Bilfrågan: Vad tycker ni om chiptrim?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad tycker ni om chiptrim?

Publicerad 28 juni 2011 (uppdaterad 28 juni 2011)
"Chiptrimning verkar vara ett enkelt sätt att uppgradera bilmotorn. Men hur påverkas garantin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har ni eller ska ni testa chiptrim? Detta verkar vara ett enkelt och billigt sätt att uppgradera bilmotorn (framför allt diesel), men hur påverkar det garanti, besiktning, livslängd etc? I reklamen pratas det om fler hästkrafter och lägre förbrukning.

Gustav Karner

SVAR:
Vi har inte för avsikt att prova så kallad chiptrimning. Biltillverkarna har lagt ner mycket arbete på att optimera bilens egenskaper och vi nöjer oss med att testa hur bra de själva lyckats i sina ansträngningar på detta område.

Det finns många kunniga och seriösa aktörer på marknaden för eftermarknadsmodifieringar av exempelvis dieselmotorer. Vi kommer dock aldrig ifrån det faktum att dessa ingrepp strider mot såväl miljölagarna, bilens garantibestämmelser som försäkringsvillkoren för maskinskada, hur lockande resultatet än är.

Beträffande inverkan på livslängden är den helt beroende på hur modifieringen utförs. Ofta finns marginaler som gör att den inte behöver påverkas negativt men detta vet bara bilföretaget själv som inte lär vara intresserat av att dela med sig av denna information, om det inte själv utfört modifieringen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om chiptrim?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2011-06-29 08:55
Rustan Werling

Om jag sätter i frugans 1,4 liters Polo-motor på 85 hk i min Cheva Pickup så är jag ganska övertygad om att den drar mer bensin än den V6a på dryga 200 hk som sitter i nu.

#m • Uppdaterat: 2011-06-29 09:07
amoC

Mindre motorer ger minskad inre friktion, lägre vikt och mindre värmeförluster. Med samma utväxling går alltså en mindre motor snålare än en större, i teorin. Dock är det ju ofta som Rustan säger, att man måste gasa hårdare, växla upp senare och växla ner tidigare, om man har för liten motor och då förlorar man den teoretiska bränslebesparingen.

#n • Uppdaterat: 2011-06-29 13:06
Rustan Werling

AL

Men i många fall handlar det ju om att mappa om strypta motorer till sin egentliga kapacitet. I mitt fall med Saab 1,8 liters motor på 150 hk så är ju det exakt samma motor och växellåda som Saab 2,0 liters motor på 220 hk. Det är bara att den på 1,8 liter är strypt.

#o • Uppdaterat: 2011-06-29 13:08
amoC

Jag blir lite förvirrad, var det en diesel- eller bensinmotor som trimmades på det viset? Man kan ju inte köra en bensinare på magrare blandning än lamda=1, och en diesel knackar ju "hela tiden". Sen antar jag att det är kompressionstrycket och inte kompressionsförhållandet som avses i punkt 4, annars krävs ju omfattande ingrepp i motorn. Mycket intressant inlägg dock!

#p • Uppdaterat: 2011-06-29 14:53
Rustan Werling

AL

nej, det är lågtrycksturbon i båda fallen. Men jag har hört från försäljare av flera olika märken att det i många fall rör sig om samma motorer med olika mappningar. Vi var ruskigt nära att köpa en Tiguan för 1 år sedan men jag tyckte att den minsta bensinaren var för klen. Då rekommenderade t.o.m försäljaren att jag skulle köpa en diesel och då välja en mindre och mappa om den för det var exakt samma motorer.

#q • Uppdaterat: 2011-06-29 14:53
Rustan Werling

AL

nej, det är lågtrycksturbon i båda fallen. Men jag har hört från försäljare av flera olika märken att det i många fall rör sig om samma motorer med olika mappningar. Vi var ruskigt nära att köpa en Tiguan för 1 år sedan men jag tyckte att den minsta bensinaren var för klen. Då rekommenderade t.o.m försäljaren att jag skulle köpa en diesel och då välja en mindre och mappa om den för det var exakt samma motorer.

#r • Uppdaterat: 2011-06-29 14:58
Rustan Werling

Sedan har väldigt svårt att tro att bara för att man mappar om motorn lite grann helst plötsligt skulle köra som en F1-förare och ligga på max hela tiden. Man kör ju normalt ändå men det är väldigt skönt att ha lite extra kraft när man ska köra upp på motorvägen eller köra en omkörning.

#s • Uppdaterat: 2011-06-29 23:50
Nithin

"I mitt fall fick jag 70 hästar mer.....hade du alltså tyckt att 70 000 med garantier hade varit ett fynd? Då betalar jag faktiskt hellre 7000 och kan återställa till original och radera filerna om det skulle bli något snack med verkstaden."

Det känns som att dina beslut styrs mer av plånboken än något annat än förnuft.

70' för 70 hk är ett fynd om garantierna följer med..

Tja, vad händer om det havererar när du är på väg på semester och måste ringa bärgarn...?

Radera koder fixa och greja.. Tjena..

#t • Uppdaterat: 2011-06-30 08:13
Rustan Werling

Nithin: kämpar du för att tänka baklänges eller?

Eftersom jag vet att det är exakt samma motor, drivlina och annat i SAAB 1,8 och 2,0 så finns det ingen risk för haveri.

Jag vet inte om du vet hur det går till men det är absolut inget problem att "radera filer och greja". Man stoppar helt enkelt in kabeln i diagnos-uttaget och väljer om man vill ha original eller inte. Väldigt mycket "greja" där du....

Om det nu var så otroligt farligt att mappa om motorn så kan man ju fråga sig varför auktoriserade återförsäljare saluför grejerna över disk?

#u • Uppdaterat: 2011-06-30 11:26
Roger Skagerström

AL: En bil som Volvo R måste i princip vara lite överdimensionerad ,så att den tål trimning. Oavsett vad Volvo säger så hänger en del försäljning på att bilen attraherar "petrol heads". Skulle bilen bli känd för att inte hålla för trim så skulle den bli rätt kall tror jag. Jämför med tex Nissan GT-R som fick oerhört mycket skit pga underdimensionerad koppling. Nu är det ju inte jämförbara bilar kanske men principen...

Och sen får man väl också HOPPAS att de sätter i en större turbo i en bil som heter R. Gamla R-bilarna må varit det snyggaste som rullat ut ur Volvos fabriker, men satan va blåst man blev om man köpte en. Samma bil som 2,5T men med blåa mätartavlor, blå motorkåpa och ett kjolpaket... Nu blev ju S60/V70 R inte så mycket bättre dom heller, men de hade iallafall 4C och 50-60 hästkrafter extra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.