Nästa artikel
Bilfrågan: Vad skavde på grusväg?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad skavde på grusväg?

Publicerad 27 december 2011 (uppdaterad 27 december 2011)
"Vi körde på en grusväg och hörde att det skavde emot inuti höger bakhjul. Vad är det som hänt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en VW Golf Variant -08. För två veckor sedan körde vi på en grusväg och efter cirka 1,5 km hörde vi att det skavde emot inuti höger bakhjul. Stannade för att sedan köra sakta framåt några meter och ljudet försvann.

Samma sak hände några månader tidigare, då var det något av framhjulen. Vi kör mycket sällan på grusvägar. Vad är det som hänt och vad kan vi göra för att undvika att det händer igen?

Christer

SVAR:
Det som har hänt är att du fått in en sten i bromsoket som sedan ligger och skaver mot bromsskivan. Ibland lossnar den av sig själv men om den inte gör det kan du hissa upp bilen och se om du kan hitta stenen. I så fall kan du försöka ta bort den med en skruvmejsel eller försöka dela den. Lyckas inte detta måste bromsoket eller skivan avlägsnas vilket inte är något stort arbete, Dock inget man ska ge sig på själv.

Bromsskivan är hårdare än stenen men får slitaget fortsätta länge kan naturligtvis en spår göras i bromsskivan. Ingen katastrof i sig men det bör undvikas ändå.

Värsta scenariot är väl om stenen är stor och kilar in sig så att den helt enkelt bromsar hjulet. I så fall kan en okontrollerad bromsning uppstå och sådana ska alltid undvikas. Kvarstår ljudet måste du därför få hjälp av verkstaden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-27 10:21
saabnisse

Man kan prova med att hissa upp bilen så att man kommer åt att slå försiktigt med en hammare på insidan av bromsskölden.
Ofta spricker stenen och ramlar ut.
Stenar mellan sköld och skiva är inte så vanligt på tyska bilar, ännu ovanligare på svenska märken, men ganska vanligt på franska.
Kanske körs de franska aldrig på grusvägar i Frankrike?

#2 • Uppdaterat: 2011-12-27 12:23
Swenssons

Ett annat sätt e att bromsa till ett par gånger så brukar stenen lossa. Har upplevt detta många många gånger på min Subaru å stenarna brukar lossa eftersom stenen är mjukare än mettall så pulveriseras den lätt.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-28 00:06
Roger Skagerström

Tror mer på att det sitter mellan skivan och skölden som Saabnisse skrev. Hade det problemet på vår Megané mer än en gång per vinter. Fick dock samma på jobb-Caddyn så tyskarna är nog inte helt befriade :p

Undrar vad bromsskölden har för funktion..?

#4 • Uppdaterat: 2011-12-28 01:05
snabb95

Tacka vet jag trumbromsar. Börjar återkomma bak. Nu som tidigare, aldrig några bekymmer, t.ex. med rost, kärvning, tjuvbroms, stenar. Därmed inget behov av att behöva motioneras eller smörjas (årligen med kopparpasta enligt Bosse bildoktorn) eller byta bromsklossar och bromsskivor som i dag är den mest frekventa reparationsbehovet både bak och fram på bilar med skivbromsar.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-28 09:12
saabnisse

snabb 95, det var inte så kul att få ordning på trumbromsar och fram höll de inte så länge.
Att byta backar var betydligt bökigare än att byta belägg på skivbromsar.
Men jag håller med om att på de flesta bilar skulle man klara sig bra med trummor bak.
Där håller de betydligt längre än skivor och man slipper det vanligaste felet, skivor som rostar, utifrån mot centrum.
Dessutom får man en bra handbroms på ett väldigt billigt sätt utan någon fånig elektrisk assistans.

Roger, skölden är huvudsakligen ett smutsskydd, men det är riktigt att man kan ifrågasätta existensen.
Jag vet exempel där skölden så småningom flagnat av och helt försvunnit, men bromsarna har fungerat perfekt ändå.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-28 13:05
Roger Skagerström

Det är ju lite tragikomiskt att den enda effekt skölden har är att det kan fastna saker i den :p Motverkar sitt eget syfte lite :p

#7 • Uppdaterat: 2011-12-28 13:51
snabb95

Saabnisse: På Volvo Amazon kunde det hända att frambromsarna drog snett p.g.a. för stor självansättning. Men det var före broms- och styrservots tid.

På en Mercedes 190 1958 med trummor fram och bak kan man inte se någon skillnad på bromsbeläggen efter 20000 mil och de har aldrig behövt någon service. Beläggen är limmade på backarna, c:a 10 mm tjocka vilket de var även som nya.

På en WV 1200 1962 som vi också haft sedan den var ny fick jag byta en bromsslang i fjol i övrigt inget behov av service på bromsarna. På elbilar och elhybrider där bromsarna endast används vid tillbud kommer det att bli stora problem med dagens skivbromsar.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-29 09:10
saabnisse

snabb, bromsar som drog snett var inte så ovanligt med trumbromsar, men det var betydligt vanligare innan de blev hydrauliska.

Roger, jag tror att det har med utformningen av skölden att göra.
Det verkar som bilar från länder med få grusvägar har lättare att råka ut för det här problemet.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-30 00:02
snabb95

Volvos bilar har vid leverans från fabriken ett plastskydd över bromsskiva och bromsok som fullständigt tätar mot bromsskölden. Detta för att bromsskivorna inte skall rosta på bilar som lagras utomhus.

Om man bromsar så lite som jag kan man låta dessa skydd sitta kvar. Härmed finns ingen risk för att få stenar mellan skiva och sköld eller rostiga skivor och eller kärvande bromsok.

#a • Uppdaterat: 2011-12-30 08:30
FLAC

snabb95, kanske inte är en superbra idé... saxat från ett Volvoforum: "Dom är dessutom av plast så om man glömmer att man har dem monterade och kör ett par hårda inbromsningarså luktar det gott... Man får inte köra bilen "normalt" när dessa sitter på, och det sitter varningsdekaler på insidan av vindrutan, men ibland så har väl det glömts bort"
de kan tydligen demonteras utan att ta av fälgarna så de sitter nog inte så bra efter ett tag...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.