Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag läste i nr 12/11 om att Saab känner till problemet med trasiga bilbälten och att felet ska åtgärdas kostnadsfritt. Eftersom jag själv har en Saab 93 Vector -04 med samma fel så tog jag direkt kontakt med Svenska Bil i Akalla och bokade tid och förklarade att detta skulle åtgärdas kostnadsfritt enligt Saab. När jag sedan lämnade in bilen så var det ingen på verkstaden som kände till den informationen, men man skulle kolla med Saab.
Jag blev sedan kontaktad av verkstaden där de meddelade att Saab inte alls ersätter det trasiga bilbältet och att de inte har några åtaganden för fel på bilbältet på en sju år gammal bil. Säger Saab en sak i Vi Bilägare och något helt annat till verkstaden och kund?
Ulf Andersson
SVAR:
Gällande Saab 9-3 och bälten så finns det klara direktiv. Jag har informerat Saab Sverige att vi bör gå ut med informationen igen då det verkar finnas kunskapsluckor/brister hos återförsäljarna. Dock gäller det inte alla typer av havererade bälten – gällande upprullning, är det på grund av yttre omständigheter (klämt bältet i dörren, åverkan på bältes infästning och så vidare) gäller inte åtagandet.
Hade vi haft ett registreringsnummer på bilen hade vi rett ut detta med verkstaden omgående.
Christer Volby, Saab Sverige
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konstig rubrik på ett uppklarat ärende!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.