Nästa artikel
Bilfrågan: Stänga av avstängning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Stänga av avstängning?

Publicerad 8 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2013)
"När jag öppnar förardörren stängs motorn av. Borde man inte kunna stänga av den funktionen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en ny Audi A6 Allroad -13 som är utrustad med automatisk stopp/start (bra tycker jag) och även nyckellöst vad gäller tändningslås och dörrar.

När jag öppnar förardörren stängs såväl motor som tändning av. Jag kan alltså inte lämna bilen för att tanka, stänga garageport, skrapa is, öppna dörren när jag ska backa på trångt ställe utan att bilen dör.

Audi säger att det är av säkerhetsskäl vilket jag har svårt att förstå. De säger också att innan det var så här så glömde en del att stänga av ordentligt och de fick rycka ut till bilar med urdraget batteri. De säger också att alla moderna bilar fungerar på detta sätt.

Ska man behöva acceptera att ha en bil med en så ”idiotisk” funktion? Borde det inte vara valfritt om man vill att det ska fungera så här?

Gunnar Nord

SVAR:
Utan att ha fått något svar från Audi kan vi bara gissa att detta är resultatet av både säkerhets- och miljötänkande. Bilar ska inte kunna lämnas med motorn igång så att någon i bilen av misstag sätter den i rörelse. Dessutom behöver en stillastående bil inte ha motorn igång (stopp/start-funktion).

Jämför med att motorn på en skoter stannar när du fäller ner stödet eller att en motorgräsklippare stannar när du släpper handtaget. Funktionen är ovanlig och delas inte med ”alla moderna bilar”. Förmodligen går den att stänga av men det kan behövas ett verkstadsbesök för detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Audis funktion?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2013-05-09 21:21
Audi A5 SB

A_q skrev: "Handbromsen aktiveras om driven är i, men inaktiveras enkelt genom att trycka på knappen. Så det går utmärkt att köra med dörren öppen."

Stannar inte motorn först?

#12a • Uppdaterat: 2013-05-09 22:05
Hackenbush

Där håller jag med dig Jes, om han inte kan tanka utan att ha motorn igång så behöver han verkligen den funktionen att motorn stannar när han öppnar dörren så det tackar vi för.

#12b • Uppdaterat: 2013-05-09 22:13
KaptenOberkommandok

Hacken och Jes, det var där jag var i mitt resonemang från allra första början. Dessutom är det olagligt att lämna bilen med motorn igång OCH direkt livsfarligt ur flera aspekter. Om Gunnar nu ändå vill lämna bilen med motorn igång och rätt poliser kommer ryker körkortet - och sedan behöver Gunnar inte tänka på bilkörningen alls ett tag framöver.

Dock ser jag gärna - av rent intresse - att vi får koll på hur det står till med tekniken i det här fallet.

#12c • Uppdaterat: 2013-05-09 22:16
Hackenbush

Kapten det finns väl fortfarande de där varningslapparna vid pumparna att motorn skall stängas av vid tankning? Men de är väl så små idag att man lätt missar dem.

För övrigt så skulle jag nog bli irriterad på den funktionen när jag på morgnarna kör ut ut garaget och sedan skall stänga garagedörrarna.

#12d • Uppdaterat: 2013-05-09 22:39
Rustan Werling

Skönt att Jes har kommit tillbaka i debatten. Med honom kan man ge och ta lite gliringar och roliga formuleringar utan att han tar på sig offerkoftan.

Jag tvivlar faktiskt på att Audi har utvecklat denna finess bara för att Gunnar Nord inte ska kunna tanka med motorn i gång. Som jag sa tidigare så har jag aldrig sett ett sådant beteende med egna ögon.

Att kunna ha bilen igång när man skrapar rutor, backa med öppen dörr och öppna/stänga garageporten tycker jag däremot är en trevlig finess.

Men nu är det ju oklart hur tekniken verkligen fungerar, det kan lika gärna vara Gunnar Nord som inte riktigt har koll på grejerna. Hans märkliga tankningsbeteende indikerar detta.

#12e • Uppdaterat: 2013-05-09 22:50
Rustan Werling

Skönt att det var i den ordningen i alla fall. Det första torde nämligen rent tekniskt utesluta det andra ;)

#12f • Uppdaterat: 2013-05-09 22:52
Rustan Werling

Och om du ser en person som tankar bilen och har motorn igång, röker och pratar i mobilen, är det verkligen att motorn är igång som stör dig mest?

Kanske kunde Audi utveckla ett sprinklersystem till tanklocket i stället?

#12g • Uppdaterat: 2013-05-10 00:11
A_q

Audi A5 SB skrev: Som jag har förstått (och känner) funktionen, så är det du gör detsamma som att slira på kopplingen. Inte bra...

Jag använder detta vid korta stopp. Vid längre stopp vill jag ju aktivera start/stopp och trycker på lite hårdare på pedalen.
En fundering dock: Vintertid så skulle det innebära att väldigt många ständigt står och slirar på kopplingen då? Så då ska man lägga i N så fort start/stopp inte aktiveras.
Samma vid kökörning etc, ja kort sagt de flesta situationer.
Så jag tror att det mitt användande av detta är försumbart i förhållande...

Audi A5 S skrev: Stannar inte motorn först?

Nej, motorn stannar inte. Jag avaktiverar p-broms och kan då fortsätta köra.

#12h • Uppdaterat: 2013-05-10 00:51
Roy J

Jag har faktiskt också set det Jes men inte Rustan sett - att idioter står med en cigg i käften när de tankar bilen. Inte vanligt, men...

Instämmer i att Gunnar verkar vara den som verkligen behöver automatisk motoravstängning - eller kanske den där tanklockssprinklern.

Jes, vad har tagit åt dig? Nu har du varit rolig flera gånger! :-)

Jag tror att det ganska tydligt har framgått hur nyckellösa system funkar, inte minst av A_q:s beskrivning, men tidigare var det visst någon som inte riktigt visste vad det innebär, så jag gör en kort beskrivning.
Nyckeln ifråga är en platt, elektronisk historia som man kan ha i plånboken och alltså slipper att plocka fram. Bilen känner av att man närmar sig och accepterar då ett antal knapptryckningar och annat.
Skulle batteriet i nyckeln ta slut, så måste man föra fram den till närheten av startknappen, då den fungerar som den transponder som finns i alla "vanliga" nycklar idag. Det finns även en vanlig nyckel (tillsammans med den elektroniska nyckeln) till dörren.
Renault hade åtminstone tidigare en högst egen variant. Ett kort stoppas in i ett uttag i panelen varefter man trycker på startknappen. Känns mest som onödigt.

#12i • Uppdaterat: 2013-05-10 09:13
Rustan Werling

http://www.youtube.com/watch?v=uw6-PhvcS3M

Mythbusters angående mobiltelefon vid tankning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.