Frågeställaren undrar om vi har angivningsplikt vid fortkörningar i Sverige. Illustration: Johan Isaksson.
”Hur är det i Sverige – har vi angivningsplikt? Kan jag låta en för mig helt okänd person köra min bil i 250 km/tim förbi en fartkamera när jag själv sitter i bilen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Läste en tidigare bilfråga om fyra personer som varit i Tyskland och fastnat i en fartkamera. Bilägaren blev uppmanad att ange chaufförens identitet. I denna bil turades fyra personer om att köra. Bilen var registrerad på en medpassagerares moder. Ni svarade att bilägaren lugnt kunde låta brevet hamna i papperskorgen. Hur är det i Sverige – har vi angivningsplikt? Kan jag låta en för mig helt okänd person köra min bil i 250 km/tim förbi en fartkamera när jag själv sitter i bilen? Det är väl inte olagligt att låna ut bilen till en person som man inte känner?
Anders
Svar:
Det verkar rätt så dumdristigt att låta en helt okänd person köra din bil i 250 km/tim, men du riskerar inte att få böta för det. I Sverige finns ingen angivningsplikt, även om polisen skickar ut brev till bilägaren med uppmaning att berätta vem som kört. Många gör det, andra inte. Polisen gör vissa försök att utreda anonyma förares identitet, men är det någon som inte direkt kan kopplas till bilägaren är det svårt att gå vidare.
Att införa ägaransvar för fortkörningar har ibland varit på tapeten men förslagen har lagts ned. I Danmark och Nederländerna, däremot, får ägaren vackert betala böterna om någon annan har kört för fort med bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Borde vi ha ägaransvar för fortkörningar i Sverige?
Fråga:
Läste en tidigare bilfråga om fyra personer som varit i Tyskland och fastnat i en fartkamera. Bilägaren blev uppmanad att ange chaufförens identitet. I denna bil turades fyra personer om att köra. Bilen var registrerad på en medpassagerares moder. Ni svarade att bilägaren lugnt kunde låta brevet hamna i papperskorgen. Hur är det i Sverige – har vi angivningsplikt? Kan jag låta en för mig helt okänd person köra min bil i 250 km/tim förbi en fartkamera när jag själv sitter i bilen? Det är väl inte olagligt att låna ut bilen till en person som man inte känner?
Anders
Svar:
Det verkar rätt så dumdristigt att låta en helt okänd person köra din bil i 250 km/tim, men du riskerar inte att få böta för det. I Sverige finns ingen angivningsplikt, även om polisen skickar ut brev till bilägaren med uppmaning att berätta vem som kört. Många gör det, andra inte. Polisen gör vissa försök att utreda anonyma förares identitet, men är det någon som inte direkt kan kopplas till bilägaren är det svårt att gå vidare.
Att införa ägaransvar för fortkörningar har ibland varit på tapeten men förslagen har lagts ned. I Danmark och Nederländerna, däremot, får ägaren vackert betala böterna om någon annan har kört för fort med bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Borde vi ha ägaransvar för fortkörningar i Sverige?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Absolut ägaransvar tycker jag.
E30 varför skall man inte stoppa fortkörare?
Fortkörare är en del av de som inte följer trafikregler.
E30 kommer inte kunna svara efter ett utspel i en annan artikel.
Ok Deeds, jag är inte förvånad :-).
Frågan utreddes för några år sedan men om jag inte missminner mig så avslog lagrådet förslaget. Jag kommer inte ihåg varför.
MVH AL
A.L, av samma skäl som man inte vill förbjuda handhållna mobiler under körning?
(politiker vill kunna köra för fort och skylla på någon annan och de vill kunna prata i handhållen telefon under körning?)
Hackenbush; ja så är det kanske?
Men jag tror att det krävdes en grundlagsändring vilket ju både är tidskrävande ( det skall vara val mellan) som att det förutsätter en hög majoritet i själva omröstningarna. Därför vill jag minnas att man la det på is.
MVH AL
Från Teknikens Värld;
"Problemet med ägaransvar är att en person som faktiskt aldrig gjort sig skyldig till något brott ändå kan straffas för det. En fullt laglydig bilägare kan låna ut sin bil till en släkting eller vän som kör för fort med bilen, och det blir ändå den hederlige bilägaren som får ta straffet.
– Det är en juridiskt svår fråga. Principen är att ska någon straffas för brott så ska det kunna bevisas att den personen utfört brottet, säger Kenneth Hultgren till DN"
http://teknikensvarld.se/ska-bilens-agare-bota-for-fortkorning-130717/
MVH AL
Åt andra hållet så har vi ju något som kallas för envarsgripande i Sverige. Ser man någon som begår ett brott, som kan ge fängelse som påföljd, har man rätt att ta hand om denne.
Det kan ju hända att viss typ av trafikbrott och fortkörning kan leda till fängelse. Då är det bara fritt fram att "ta hand" om denne på lämpligt sätt.
Som jag lärt mig när jag gick Väktarskolan för 100 år sen (genom lumpen) så är Hemfridsbrott och Åverkan de enda brotten i Sverige utan fängelse på straffskalan. Så man kan i regel envarsgripa någon för allt brottsligt man ser utöver just det. Och i tidigare nämnda fall kan man hänvisa till nödvärn. Det finns dock alltid en risk att man åker dit själv för olaga frihetsberövande så man bör nog ha koll på läget innan man börjar vrida ner folk.
Sen om det är så klokt att försöka göra det i trafiken är en annan femma.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.