Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har en fundering angående kvaliteten på framrutorna på dagens bilar: visst har den blivit sämre? När vi köpte vår Volvo fick vi bytt rutan eftersom vi tyckte den var repig. Den var då två år gammal.
Redan ett år senare är även den nya rutan alldeles repig och man ser prickar i glaset. Det ser nästan ut som om den blivit blästrad. Är detta något som ni har märkt något av?
Mats Nilsson, Höganäs
SVAR:
Vi får ofta denna fråga i Bilfrågan och har forskat en hel del i ämnet. Vi har inte funnit något som talar för att glaskvaliteten försämrats över tiden.
Däremot kan bättre kvalitet hos halkbekämpningsmedlen i Sverige vara orsaken.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, men sjutton, visst håller jag med om att glaset blivit sämre! bara man sätter igång vindrutetorkarna på min Honda Accord, får jag repor .... :/
Håll avstånd. Kör man med 10 meters lucka till framförvarande på motorväg i 100-110 eller 70-90 på annan väg som alltför många gör, blir självklart vindrutan skadad.
Som Focus skriver håll avståndet. Jag har klarat min ruta och inte mycket repor alls. Men då håller jag rejält avstånd och använder spolarvätska ofta till vindrutetorkarna. Jag har kör bilen snart 6000mil och den är 5 år gammal.
om man bara kunde få ha luckan framåt i fred också... inte särskilt sällan blir man omkörd av någon som kastar sig in framför nosen på en och då är ju säkerhetsavståndet direkt uppätet, kvittar hur försiktig man själv är. Jag har själv fått ett par stenskott i vinter på det sättet.
Var det inte en gång i tiden lag på stänkskydd? Behövdes iaf pga gamla tiders grusvägar. Nu behövs stänkskydd pga att väghållarna ofta halkbekämpar med stora vassa stenar, istället för med sand. Blir billigare för dom, mer sysselsättning (för bilglasfirmor), men ger dyrare försäkringspremier för oss.
Jag ha svårt att tro att dessa småsten lite större än gruskorn skulle kunna orsaka stenskott i den bemärkelsen att rutan går sönder. Däremot blir det en massa små stenskott som så småningom gör rutan "pepprad". Detta menar jag till största delen orsakas av att man kör för nära framförvarande. Stenskott från mötande är svårt att värja sig från. Jo det har varit lag på stänkskydd bak men den lagen togs bort för att man ansåg att de var till större skada än nytta eftersom de bildades turbulens och skiten spred sig över hela vägens bredd istället för en stråle från vart bakhjul. Detta var så klart långt innan man införde den nuvarande typen av "sandning.
Jag ser på min ena bil som rullat 13000 mil sedan 84
Och firmabilen som rullat samma mil på under 3 år.
Firmabilens ruta har mångdubbelt fler repor.
Säkert gör krossgruset mer skada än gamla naturgruset. En annan stor bov är att trafikmängden på våra vägar har ökat mycket mer än nybyggnation av vägar = ökad trängsel som ger mer oönskad kontakt.
Om man ska hålla en lucka till framförvarande fordon på 3 sekunder skulle det vara olagligt att svänga in tidigare. Lyckas man inte köra om med större marginal så får man vänta tills bättre tillfälle dyker upp.
I höstas drev bilglasindustrin kampanj mot slitna vindrutor, så intresset att göra bättre produkter är svalt. Säljer hellre nytt.
Vet om 5 rutbyten i min närhet, i fyra fall har det läckt in efteråt. Gäller såväl märkesverkstäder som stora glasbytar kedjor.
I det femte fallet såldes bilen innan första regnet.
Har jag bara haft otur?
Tror aerodynamiken spelar stor roll med. Förr trycktes vinden förbi rutan..
Helt fel svar redan år 2011. Rätt svar är att visst har dom försämrats, dom är tunnare och går väldigt mycket lättare sönder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.