På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Vi äger en Kia Cee´d som gått 5 000 mil och nu är det dags för den årliga servicen. Vid den här tiden förra året servade vi bilen på samma ställe och bilen hade då gått 3 800 mil. Vi betalade 4 300 kr för servicen och då byttes även bromsbelägg.
Verkstaden meddelade oss att servicen denna gång kommer att gå på 6 800 kr. Är det ett rimligt pris att betala?
Caroline Andersson
SVAR:
Enligt Kia ingår i servicen byte av bränslefilter, olja, olje- och luftfilter, pollenfilter och uppsmörjning av bromsok. Totalt tar servicen tre timmar i anspråk. Service nummer fyra ska göras efter 6 000 mil alternativt fyra år, det som först uppnås. Kontrollera om något av detta gjordes vid den förra servicen då bilen redan då uppnått fyra års ålder.
Ett alternativ kan vara att begära pris från andra verkstäder. Att betala så höga servicekostnader slår ju annars hårt i driftsekonomin. Enligt Kias garantivillkor gäller dock den sjuåriga garantin bara om bilen servas på märkesverkstad. Annars blir garantin treårig.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Irrelevanta kommentarer raderade.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Mitt svar är att priset INTE är rimligt utan snarare ett ocker-pris.
Tyvärr är inte Kia ensamma om detta fenomen.
Varför det skulle ta 3 timmar att serva en bil kan man ju också fråga sig.
Det blir alltid lika roligt när en verkstad skall förklara sig då faktum är att det sällan byts så många delar.
För att priset skall verka "logiskt" säger man därför att arbetet tar 3 timmar.
Att det sedan kostar typ1500kr/timmen gör tydligen ingenting.
Man måste som kund veta hur lång tid allting tar och ifrågasätta allt tills det nästan blir dumt men faktum är ju att vi blir blåsta!
På frågan här varför verkstaden nu vill ha 2500kr mer för till synes mindre arbete får man kanske bara till svar att : Jo men nu bytte vi ju bränslefiltret också! ( jahaaaaa ? )
Nä,...jag tycker att det är dax för en riktig granskning nu där man förutom kontrollerar fusket även kontrollerar hur lång tid det faktiska arbetet tar vilket tidigare inte har diskuterats.
Om man debiterar efter en viss timpeng så vore det rimligt att man också betalar efter den tiden det tar och inte t.e.x tre gånger så mycket!
Servicepunkterna blir allt fler som påståss ta längre tid att titta på vilket man kan ta mycket betalt för men när bilen blir lite äldre så tar det inte längre så lång tid att titta på alla dessa detaljer och priset halveras!
En snäll sammanfattning är BLUFF OCH BÅG!!!
Nästan 7000 för en bilservice är orimligt.
Hur många barnfamiljer med vanliga jobb har råd att slänga upp 7000:- för en service?
Jag betalade knappt 3 000 kr för 6 000 mila service för min Citroën C3 Picasso HDi, alltså halva priset mot Kia - och då ingår också byte av pollenfilter, olja, luftfilter, oljefilter, uppsmörjning av bromsok med mera... Tror faktiskt den servicen också tog 3 timmar. Och jag hade min inlämnad hos en auktoriserad Citroën verkstad, alltså inte Bussige Bengans kvartersservice... :)
Enligt ett par av mina bekanta som åker Kia får de mycket bil för pengarna vid inköpet, men vid service och reparationer får man betala desto mer.
En av dem gav upp, han har alltid tidigare åkt Volvo och gjorde jämförelse med tidigare servicekostnader.
Nu gick det inte att få ett hyfsat inbytespris mot en ny Volvo så det blev en Passat.
Det ska bli intressant att följa kostnaderna för den!
Originalsevice är villkor för den 7åriga garantin. Man får se den garantin som en försäkringslösning mot reparationer som i slutändan får betalas av bilägaren. Merkostnaden för kommersiella försäkringlösningar i USA är ca 2 % av bilens nypris per år utökad garanti. För en KIA blir 4 år alltså 16000 kr. Låt oss säga att KIA pga reklamvärdet avstår från avans och att kostnaden för KIA är 10000. Pengarna måste tas igen på inköpspris, service och reservdelar. Inget att säga om så länge bilen är mindre än sju år. Tyvärr får kommande ägare efter 7 årsgränsen också betala, men då är det dags för bussiga Berra-sevice.
Tycker synd om de som jobbar som Citroenmekaniker då de får väldigt dåligt betalt.
Om de istället hade jobbat för Peugeot så kunde de ha druckit champagne varje dag!
För inte kan det väl vara så att:
- De flesta mekaniker tjänar ungefär lika mycket oavsett fabrikat.?
- Reservdelarna kostar ungefär det samma oavsett fabrikat.?
- Tidsåtgången för service har inget med priset ut till kund att göra.?
"Raphael" : Anledningen är att din verkstad glömde byta Dieselfiltret! ;)
Kanske börjar det gå upp för många nu att deras "vettiga" Kia/Hyundai inte var ett så bra köp trots allt?
Att kolla uppservicekostnader vid eventuellt bilköp verkar bli alltmer viktigt.
Mistro, nej de glömde inte dieselfiltret om du med det menar partikelfiltret. Partikelfiltret är inget man byter vid en 6 000 mila service, det är alldeles för tidigt. Jag har inte i huvudet när det ska bytas men jag har för mig att det är efter minst 10 000 mil iaf, det kan vara närmare 18 000 mil. Det är lite olika beroende på motor. Jag har inte de bytesintervallerna i huvudet. Men en bra sak gällande PSA-gruppen är att de renoverar filtren, alltså tvättar dem, det är halva kostnaden jämfört med ett helt nytt och det är en metod som fungerar väldigt bra även om det också är mycket pengar så är det inte lika mycket pengar som de tillverkare som byter ut mot nytt.
Men visst jag vet min verkstad är billig, men den ligger i en liten ort med låga hyror. Allbils-verkstäderna är inte billigare, jag kollade mot en Autoverkstad och de har liknande pris för min bil, och då kan jag lika gärna ta den auktoriserade verkstaden särskilt som de har lättare att fixa lånebil (de har hyrbilsutthyrning också, så jag kan ta en av dem) än allbilsverkstaden som bara har en enda lånebil som sällan är inne...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.