Nästa artikel
Bilfrågan: Rimlig serviceambition?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rimlig serviceambition?

Publicerad 22 november 2012 (uppdaterad 22 november 2012)
"Vad är rimlig serviceambition på en äldre bil, i mitt fall en Golf III -95 som körs 200 mil per år?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vad är rimlig serviceambition på en äldre bil, i mitt fall en Golf III -95 som körs 200 mil per år?

Volkswagen märkesverkstad tycker till exempel att byte av bromsvätska är absolut nödvändig vartannat år – var 400 mil!

Olja och oljefilter ska bytas varje år – var 200 mil. Bara högsta möjliga oljekvalitet kan komma ifråga (dyraste helsyntetoljan).

Dagen efter den årliga kontrollbesiktingen utan anmärkning påstår sig Volkswagens märkesverkstad ha hittat felkoden ”Hallgivare G40 ingen signal”. Motorn startar alltid perfekt och går till synes mycket bra.

Är denna felkod något som verkstaden kan ha fog för eller har dom tabbat sig och testat med avslagen motor. Jag har för mig att denna felkod i äldre motorer försvinner bara man startar motorn?

Men sånt ska väl en märkesverkstad kunna eller hur är kompetensen på äldre bilar på märkesverkstäderna?

Gustaf Nilsson

SVAR:
Allt handlar om hur dessa 200 mil körs och var bilen förvaras. Om bilen används sommartid, och motorn alltid körs ordentligt varm, räcker det med oljebyte efter två år eller mer. Körs bilen kortare sträckor, och förvaras utomhus vintertid, då är det klokt att byta olja varje höst. Samma resonemang kan tillämpas för bromsvätska.

Med torr förvaring och få exponeringar för temperaturskillnader kan du sträcka ut tiden för byte av bromsvätska till åtminstone fyra år. Kör du bilen vintertid ut och in i ett varmgarage gör du klokt i att följa tillverkarens rekommendationer.

Du ska använda den oljan som tillverkaren föreskriver men eftersom du inte ger oss något registreringsnummer kan vi inte råda dig på den punkten, det varierar mycket mellan olika motoralternativ.

Hallgivare används oftast som kamlägesgivare och ger där information till motorstyrningen. Om hallgivaren slutar fungera, till exempel genom att smuts lägger sig i den, får inte motorstyrningen de data den behöver för en optimal funktion hos motorn.

Motorn fortsätter att fungera men tändningen ställs i ett fast läge och motorn kommer att gå dåligt, särskilt vid hög belastning. En verkstad bör klara att åtgärda detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-22 10:02
Mistro

Tycker att det är ett dåligt svar utav Bengt som inte tar i anspråk bilens ålder.
En service hos VAG kan lätt kosta mer än vad bilen är värd.
Mitt tips är snarare tvärtom....kör bilen tills den rasar eller be någon annan verkstad att byta oljan och se över bilen kanske vartannat år för någon tusenlapp.
Kan man kontrollera oljan själv och kanske fylla på lite ibland så förstår jag inte problemet.
Bilen kanske inte ens klarar nästa SBP så varför då lägga ut tusentals kronor för typ ingenting?

#2 • Uppdaterat: 2012-11-22 10:04
saabnisse

Man måste ju se kostnader för service i relation till värdet på bilen.
Det står ju t.ex. inget om hur långt bilen gått?
Har den bara gått 200 mil/år sedan den var ny?
Att serva en sådan här bil på märkesverkstad är narurligtvis en dröm för den verkstan, men oftast bortkastade pengar.
Bättre att kolla upp en annan verkstad med gott rykte.
Det finns ju ingen anledning att snåla på oljekvalitén men byte av olja och filter behöver bara ske vartannat år oavsett hur bilen används.
Bromsolja skulle jag byta först efter sex år, samtidigt som kylarvätska.
Det här är ju en enkel tålig bil som inte kräver så mycket handpåläggning.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-22 11:20
a128

När man läser felkoder på en så gammal bil så ska motorn vara igång för att man ej ska få felkod på hallgivare annars tror systemet att den är kass (lika som på den polo från 1991 som jag har haft) bromsvätska varrannat år är överkurs

bilen i fråga är troligen en 1,8:a utan knacksensor och har då bara fast tändgrundläge

#4 • Uppdaterat: 2012-11-22 11:31
Kalle2

Att lämna in på auktoriserad verkstad för vanlig service är för dyrt för en gammal bil, oljebyten och annan enklare service och kontroller kan man göra själv. Ett tips är att rengöra luftmängd-mätaren med ett spray som är avsedd för rengöring av elektronik, om det finns mycket smuts på den så går bilen sämre och på verkstad byts den för dyra pengar i stället för enkel rengöring

#5 • Uppdaterat: 2012-11-22 11:56
Mistro

Någon "Longlifeolja" för 200kr/litern anser jag inte heller hör hemma eller är brukligt i en Golf från detta årtal.
Vanlig halvsyntetolja fungerar utmärkt.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-22 16:36
Peugo

Bromsvätskan bör bytas tillräckligt så att rosten inte kommer åt systemet (bromsarna kan tom. låsa sej). Bromsarna kan också försvinna (kokpunkten blir lägre) ifall vätskan bundit till sej för mycket vatten (det här är kanske inte ett riktigt problem här i Norden?).

Longlife lämpar sej inte för oss här i Norden, VW borde skämmas och ändra sitt serviceprogram.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-22 16:47
Henrik-Andersson

Först bilens värde. Gjorde en snabbsökning på bytbil.com och dessutom en bilvärdering på kvd.se. Chansar och sätter 10000 mil då jag ändå tror att bilen kördes mer som ny än nuförtiden. Bilvärdet 15 000 kronor vid köp av privatperson i bra skick.

Det du behöver göra är att lära dig byta olja och filter själv. Då du inte kör mer än 200 mil/år så räcker det med att byta till vanlig billig mineralolja varje höst och sedan oljefilter var annan gång. Kostnad på biltema 20 kr/liter, oljefilter 80 spänn.

Du bör lära dig att någon gång då och då (t ex efter varje tankning) köra ut på en otrafikerad vägsträcka och sedan från bromsa KRAFTIGT från 70-0. Gärna ett par gånger, bromsar behöver motioneras.

Det ligger i en verkstads egenintresse att skrämma upp sina kunder med hur mycket bilen minskar i värde utan komplett servicehistorik och liknande. I ditt fall kan du fullständigt strunta i detta. Går dessutom bilen enligt dig bra med felkoden så bara kör och var glad. Be gärna bilprovningen kolla felkoden också. Men att börja pilla med en snart 20 år gammal bil, låt gå i bra skick. GLÖM DET

Kör bekymmerslöst och fundera på bromsvätskebyte/luftfilter/tändstift vart 5:e år. Även då har du GOD marginal det lovar jag.

Underhållsladda batteriet en gång varannan månad också.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-22 17:21
Henrik-Andersson

Hann skicka nedanstående svar, men blir lite fundersam.

Om man gör sig omaket med att ställa en fråga, plita ner frågan och skicka iväg den, varför då inte komma med såpass självklar information att Bengt Dieden och vi andra kan komma med ett riktigt svar, inte höfta och generalisera som man faktiskt blir tvungen till nu.

Hur långt har bilen gått ? - Är den i mint condition med en ägare och 2700 mil på mätaren eller inköpt för ett par år sedan med 28000 mil av den 18:e ägaren ????? - Blir ju en jädra skillnad på svaren i dessa ytterlighetsexempel.

Går bilen EN ENDA 200 milsresa skåne-Åre-skåne per år eller körs den 5.5 km per dag tur och retur affären. Ytterlighetsexempel även här men faktum kvarstår

Som man frågar får man svar !

#9 • Uppdaterat: 2012-11-22 18:04
Mr Colt

Varför överhuvudtaget äga en bil som man använder 200 mil om året?
Sälj bilen och åk taxi istället, det blir billigare.

#a • Uppdaterat: 2012-11-23 09:30
Hanzzon

Först och främst så kan inte ens Bilprovningen mäta felkoder på en såhär gammal bil, de har helt enkelt inte utrustning för det så det blir svårt.
Jag har samma information som E128 att denna Hallgivar-felkod kan sättas på äldre VW om motorn inte är igång då systemet är så dumt byggt vilket lätt kan leda till missförstånd hos verkstäder.

Vi har dock en VW Caravelle buss-95a ståendes hos oss nu som inte startar där vi i stället misstänker att denna hallgivare i fördelaren är trasig trots att i det fallet inga felkoder finns lagrade, problemet är att detta utgått ur reservdelssortimentet hos VW utan har slutat tillverkats och att inga fördelare finns att köpa på en enda skrot i hela Sverige då detta tydligen är hårdvaluta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.