Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Vi har en nyligen köpt en begagnad Volvo V70 -09 som gått snart 4 000 mil. Vi har konstaterat att delar av den veckade plåt som sitter mellan kanalerna i kylaren har lossnat i små bitar.
Plåten har på några platser lossnat i längre partier om två till tre decimeter. Säljaren hävdar att detta inte är onormalt för bilmodellen och kan bero på vårt klimat, våra vägar, smuts etc.
Vad är er uppfattning om detta, och hur bör man driva frågan vidare?
Tomas Hallén
SVAR:
Den mycket tunna veckade plåten styr flödet av luft genom kylaren men medverkar inte direkt i kylfunktionen. Inte heller föreligger någon risk för läckage om den skadas.
Volvo uppger att du varit i kontakt med dem och fått detta förklarat. Samtidigt förstår vi dig och tycker att denna typ ”slitage” inte ska uppstå på en tre år gammal bil.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så var det då klarlagt att Volvo inte längre är ett svenskt märke, eftersom bilarna uppenbarligen inte är byggda för vårt klimat och våra vägar och den smuts som förekommer här i landet. Lycka till på pinnätarmarknaden Vorvo...
Klart att plåtarna deltar i kylningen! Helt utan plåtar skulle kylaren ha bara halva kyleffekten. Nu är kylkapaciteten mycket över dimensionerad för Svenska förhållanden och troligen har bara några procent av plåtarna lossnat vilket därför inte spelar någon roll.
Det sorgliga är att Volvo tagit bort vattentemperaturmätaren på senaste modellen av V70 vilket är mycket dumsnålt och gör att man inte kan se om temperaturen stiger p.g.a. detta eller andra orsaker.
Än sämre är det att man inte kan se att motorn blir varm t.ex. p.g.a. en felaktig termostat eller dieselvärmare. Att dieselmotorer går för kalla i personbilar är mycket vanligt vilket påverkar bränsleförbrukning, avgas emissioner och livslängd på motor i synnerhet partikelfilter.
Att Volvo mörkar detta genom att ta bort temperaturmätaren är näst intill kriminellt. Konstigt att det är tillåtet med tanke på den mångåriga garantin för avgasemissioner.
Leasingbilar med fejkade mätare är rätt så vanligt.
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1841011.ece
Läs och begrunda...Finns knappast en privatperson som köper en ny Volvo.
En grej går inte sönder på en tre år gammal bil som har rullat 4000 mil...Om den nu inte har gått 10000 mil till.
"Snabb95" nu är det så att det finns lagar som kräver lamptändning på instrumentpanelen om något av dom felen du är rädd för uppstår som har en påverkan på miljön.
"förstikön"så du menar att dom kylarna som det med stor sannolikhet står Bosch på är tillverkade i Kina eller vad menar du? Jag tror dom är Tyska som många andra delar som sitter på en Volvo.
Om en Opel Ascona med 50 000 mil på mätaren (min) har en aluminiumkylare i paktiskt taget nyskick är detta ofattbart värdelöst.
Att sådant ska vara acceptabelt på dagens bilar är oacceptabelt.
@Motorkillen: Jag konstaterar bara att säljaren uppenbarligen inte anser att "Vorvo" är byggd för svenskt klimat. Det står svart på vitt i frågeställarens ursprungliga inlägg ovan.
Precis som Milylainen påpekar så är detta resultatet av dålig design, för inte ska kylaren (kondensorn?) börja falla i bitar efter så kort tid, även om det förhatliga vägsaltet påverkar kemiskt.
Förmodligen så är intresset från bilfabrikanternas sida väldigt svalt för detta, för inte har kvaliteten blivit bättre genom åren.
På min gamla busbil från -92 är både kylare och kondensor hel fortfarande!
Jag är förvånad över Diedens svar om flänsarna, varför skulle man annars ha kylflänsar om det inte vore för att öka ytan och därmed kyleffekten?
Det börjar bli många gånger nu som Bengt Dieden ger bristfälliga, dåliga och till och med felaktiga svar. Varför byts han inte ut? Han har länge i ensamt majestät varit tidningens svagaste punkt, men har nu (tillfälligt?) fått sällskap av Boo Wennerberg. Förvånande att inte chefredaktören reagerar någon gång på all kritik som så ofta riktas mot Diedens svar.
Som flera skriver så har dom veckade "plåtarna" en värmeavledande funktion därför är det VIKTIGT att dom sitter fast mot kylrören även i vårat klimat. Jag jobbade i många år som verkmästare på en volvo verkstad där en av våra kunder hade problem med att hans 240 gick varm under sommaren. Vi renspolade kylsystemet bytte termostat, motorn gick fortfarande varm! Jag tog in bilen i verkstan knäppte loss kylarmaskeringen för att med vatten slangens hjälp få bort lite insekter som fastnat. När jag efter en stund skulle kolla resultatet fick jag först en liten chock för att runt kylfläkter satt merparten av "värmeavledningsplåtarna" !? Men då förstod jag att jag hittat felet. Så efter ett kylarbyte så var problemet löst. Om jag nu minns rätt så var den bilen många år gammalr och "plåtarna" var av koppar! Om den här 09an nu inte nar gått så många mil så borde Volvo ta detta på godvillkontot!
Motorkillen @ Du får väldigt gärna förklara för mig hur man som förare av en V70 skall veta att/om motorn går kall, vilket inträffar efter varje start, kortare eller längre tid. Ofta hela sträckan från start till mål. Någon lampa som talar om att motorn går kall ovanligt länge finns inte.
Att avgasemissionerna därmed inte följer spec. enligt EU-normer och att partikelfiltret inte kan regenereras när motorn inte har full arbetstemperatur finns det heller ingen varning för. När filtret blivit igensatt finns det en varning i display men då är det för sent, eller?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.