Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
En kompis får avsevärt lägre förbrukning när han kör på norsk diesel jämfört med svensk. Vi har visst en specialblandning för lägre partikelutsläpp, men är det överspelat med filter? Är bilreklamens förbrukningsuppgifterna tagna med europeisk diesel eller svensk för exempelvis Volvo? Utredning tack!
Lars Stenström
SVAR:
I dag är det inte stor skillnad på diesel i Sverige enligt SS 15 54 35 och Europa-diesel enligt EN 590.
Slutkokpunkten på diesel vill man ha så låg som möjlig för att de högkokande kolväterna ger partiklar. Sverige har slutkokpunkt 340° C och Europa 360° C. Liten skillnad och partikelfiltret reder ut det.
Största skillnaden är PAH (polycykliska aromater) där vi har max 0,02 procent och Europa har hela åtta procent. Tester visar att denna skillnad ger en NOX-skillnad och det är här som myndigheterna är bekymrade och vill ha kvar vår egen standard.
Densiteten som är avgörande för bränsleförbrukningen får i Sverige ligga mellan 800 och 830 kg/m3 och i Europa 820–845. I ytterligheterna så är skillnad mellan 800 och 845 drygt hela fem procent. Men i de leveranscertifikat jag ser så ligger snittet i Sverige på 810 och Europa på 825 och då är skillnaden knappt två procent. Troligen kan detta märkas i förbrukning i labbtester men är för lite för att se det i verkliga livet. Körstil och framför allt hastighet samt terräng har mycket större betydelse.
Fordonsuppgifterna på bränsleförbrukning är baserade på ett certifieringsbränsle som är mer likt EN 590.
Per-Martin Roos, OKQ8
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej
Hur är det med skillnaden mellan svensk och norsk 95-oktanig blyfri bensin?
Här jag också upplevt stor förbrukningsskillnad, och det kan inte bara förklaras av hastighet och terräng.
Svaret är glidande. Förbrukningen borde bero på bränslets sammansättning och inte på densiteten även om de i viss mån följs åt. Sammansättningen påverkar t ex energiinnehållet cetantalet och hur bränslet förbränns. Dessa faktorer har stor inverkan på förbrukningen.
Min SAAB 93 Aero -03 klarade sig på 0,62 liter/mil på Norsk bensin. Fullständigt omöjligt att komma ned på samma siffror på Svensk bensin. När jag senare körde min Volvo V50 1.8F så var det svårare att märka någon skillnad.
Har man kört på Kontinental diesel så VET man att bilen går snålare på den.
Kan skilja på upp till 0,1L/mil.
Min förra bil var totalt omöjlig att komma ner till angivna förbrukning med svensk diesel (svensk bil), men på Tysk diesel gick det.
Någon skillnad på dieseln är det allt. Det man sparar på ev. lägre förbrukning i Norge äts sannolikt upp med råge av kostnader för att byta EGR-ventil. Fråga vilken verkstad som helst i Norge vad de anser om DTC P0400 5A ;)
Svaret kom inte från ViBilägare utan från Per-Martin Roos, OKQ8 (via ViBilägare).
Tycker verkligen det är dags att man tar in 2 st Diesel sorter i Sverige som dom har i resten av Europa... i tex Tyskland har dom en Premium Diesel eller V-Power diesel om inehåller mkt mera enerig... Bilen blir piggare och går mkt snålare.
Nu finns det över 50% diesel bilar i Sverige så nu tycker jag verkligen det är dags att se vad resten av Europa gör.
Kompisen körde Subaru med husvagn och skillnaden var anmärkningsvärd. Verkliga erfarenheter väger tyngre än bensinbolagens föraklaringar.Ska snart köpa ny bil och räknar med 30% lägre förbrukning med diesel. Stämmer det i Sverige?
Även om jag instämmer med bl.a. Jes_ och LC4ever, så tror jag även den slätare vägbeläggningen på kontinenten bidrar till lägre förbrukning.
Sverige har ju ingen bra diesel, speciellt inte för att få låg bränsleförbrukning... Nä så fort jag får möjlighet så tankar jag i andra länder eftersom kan man hålla sig ifrån det svenska skitdieseln så gör jag det, och då speciellt den diesel som OKQ8 säljer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.