Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
När den eländiga vintern är slut är det dags att äntligen få byta till sommardäck igen. Underbart! Emellertid måste jag då skaffa nya däck. En ganska rejäl kostnad, men nödvändig.
I min bil (Hyundai Santa Fé -06B) finns ett helt oanvänt reservhjul (235/65x17) på original lättmetallfälg. Räcker det om jag byter tre av de fyra slitna däcken och börja använda det helt oanvända reservhjulet?
Det där med åldrande gummi har ju diskuterats fram och tillbaka i många år; några har till exempel hävdat att gummit i princip börjar åldras först när det har börjar användas.
Inge Fridén
SVAR:
Det har gjorts tester (VTI i Linköping) där man inte kunnat mäta något betydelsefullt åldrande på däck som lagrats korrekt (svalt och mörkt, samt på ett sätt som inte deformerar däcket) i tre år.
Åldrandet sätter igång när däcken utsätts för bland annat solljus (UV-strålning). Så ett däck som lagrats korrekt i tre år och ett som är nytt presterar generellt lika. Men sedan finns det faktorer som gör att läsarens förslag inte är att rekommendera.
Ett reservhjul lagras inte korrekt. Ligger det i bagageutrymmet kan det utsättas det för hög värme, till exempel när bilen står parkerad i solen varma sommardagar, vilket inte är bra för gummit. Hänger det under bilen, som jag gissar kan vara fallet med Santa Fé, utsätts det för saltslask och annat som heller inte är bra och påskyndar åldrandet.
Största hindret är att det rimligtvis inte går att hitta ett däck som är likadant till andra sidan på axeln. Man bör alltid ha lika däck på samma axel, annars riskerar man ojämn bromsförmåga och andra brister som kan ge bilen ett instabilt uppträdande i en nödsituation.
Torbjörn Holst, Däckia
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror inte att det blir någon märkbar skillnad, men som representant för gumminasarna måste man ju gynna de egna plånböckerna främst.
Förr i tiden när man hade vanliga hjul som reservhjul så rekommenderades det att man roterade hjulen vid däckbytet på våren och använde det mest slitna hjulet som reservhjul den sommaren. På så sätt spred man slitaget. Reservhjulet skulle dessutom bytas efter ett antal år eftersom man annars fick torrsprickor etc .
Idag har de flesta bilar speciella reservhjul som är helsyntetiska med lång livslängd (15 år).
Hade en Volvo 240. Det reservhjulet märkt (special care) eller något liknande är som nytt även efter 30 år. Bullrar lite dock men inte så farligt. Det ska ju låta lite då det är ett specialdäck som ska klara sig länge och inte gjort för höga hastigheter. Hellre ett däck som låter lite den dagen man måste använda det än ett däck fullt av sprickor. Dessutom miljöslöseri att ha ett vanligt hjul som reservhjul då det måste bytas då och då och när det byts är det oftast för gammalt för att ha som vanligt däck.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.