På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Vet någon när man ska byta kamrem på en Saab 9-3 diesel 07? Har fått olika uppgifter från flera verkstäder, allt från fem till 15 år eller sex till 15 000 mil?
Leif Kumlander
SVAR:
För både Saab 9-3 TiD och TTiD rekommenderas som längsta intervall för byte av kamaxelrem tio år eller 15 000 mil, det som kommer först. Man ska komma ihåg att detta är en rekommendation gällande längsta intervall innan ett byte ska ske, vilket betyder att tillverkaren inte garanterar att remmen håller denna tidsperiod eller miltal.
Har man en bil som körs huvudsakligen korta sträckor (många starter i förhållande till körsträcka), eller som ofta drar husvagn eller hästkärra (högre temperatur under huven än normalt) påverkar det livslängden på remmen och då bör man byta tidigare än den längsta rekommenderade intervallen.
I samband med att man byter kamaxelrem bör man byta vattenpump då denna är sliten och belastas med en ny högre spänning när den nya remmen monteras vilket kan föranleda att förslitningen accelererar vilket innebär byte kanske 1 000–2 000 mil senare med samma demonteringskostnader som för kamaxelremmen.
Ett haveri på vattenpumpen leder ofta till brott på kamaxelremmmen (den slits av) med följden att motorn får svåra skador.
Christer Volby, Saab Automobile Parts AB
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
....Och varför inte säga som det är på en gång Christer Volby att många av dessa vattenpumpar faktiskt har rasat i förtid på dessa bilar vilket i princip alltid leder till kamremsras/motorhaveri och att man därför självklart alltid SKA byta dessa pumpar vid ett kamremsbyte!
I övrigt tycker jag personligen att det vore mer seriöst om tillverkaren rekomenderar en intervall som man kan stå för och inte en längsta intervall som man inte tar något ansvar för beroende på en massa parametrar under bilens livstid som kan vara mycket svårt för en nuvarande ägare att avgöra.
Men det finns ju sämre tillverkare i detta avseende som tex VAG som inte ens lämnat några rekomendationer om kamremsbyten i flera av sina motorer utan har lagt allt ansvar på kunden & verkstaden med att remmen ska kontrolleras och "bytas vid behov".
Hanzzon, har du kollat vad tillverkaren rekommenderar?
Den här motorn finns ju i många bilar av olika märken.
Saab har ju inget ansvar för detta efter kk.
Och nuvarande Saab (Nevs) kanske aldrig kommer att få det.
Om de kommer igång vet man ju inte vilka motorer de väljer.
Men själv tycker jag att det är korkat att driva vattenpumpen med kamremmen, men det är klart jag tycker ju att kamrem är korkat överhuvudtaget.
Håller med båda föregående talare. Hur kan man komma med en rekommendation som man inte tar ansvar för? Då gäller inte maskinskadeförsäkringen för sådana motorskador inom garantitiden då, eller?
Dåligt.
Frågan är ju hur pass mycket ansvar man kan kräva av en reservdelsleverantör. I normalfallet är det ju tillverkaren som har ansvaret då dessa lägger upp serviceprogrammen.
Sedan säger väl Christer Volby i princip det som Hanzzon efterfrågar, om man bör eller ska byta vattenpumpen är nog mest en formuleringsfråga. Jag har då alltid bytt vattenpump i samband med kamremsbyte, just av ovan nämnda anledningar.
kanske redaktionen skall informera oss äldre bilköpare vilka märke och modeller har kedja istället rem ? det är viktigt för oss pensionerer.
MVH
HP
HP, varför? I dagens läge tycks kamrem vara mera hållbara, eller åtminstone säkrare, än kamkedjorna. Världen förändras...
Fördelen med Saabs fiatmotor är att om remmen går av är det oftast ingen jättekatastrof. Vipporna till ventilerna har brottanvisningar så man klarar sig oftast från allvarligare skador på kolvar och ventiler. Man behöver bara byta vipporna, och vattenpump/rem så klart!
Jaha, då har vi Hanzzons
"Och varför inte säga som det är på en gång Christer Volby att många av dessa vattenpumpar faktiskt har rasat i förtid på dessa bilar vilket i princip alltid leder till kamremsras/motorhaveri och att man därför självklart alltid SKA byta dessa pumpar vid ett kamremsbyte!"
Och sedan har vi Trastens
"Fördelen med Saabs fiatmotor är att om remmen går av är det oftast ingen jättekatastrof. Vipporna till ventilerna har brottanvisningar så man klarar sig oftast från allvarligare skador på kolvar och ventiler. Man behöver bara byta vipporna, och vattenpump/rem så klart!"
Det vore skönt med ett klarläggande här, vem har rätt? Har båda rätt på sitt vis?
Det är självklart en fördel om man har turen att "bara" vipporna går av vid ett kamremsras, men likväl kan ventiler och kolvar fortfarande ta skada och har så gjort enlig en Saabverkstad jag diskuterade detta med så vem vågar chansa på något sådant?
Det viktiga är att man alltid ska byta vattenpumpen vid kamremsbyte på dessa.
Men gör man inte alltid detta? Jag har då alltid bytt vattenpump vid kamremsbyte, oavsett märke.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.