"Det verkar som att oljetillsatser är värdelösa, för annars hade väl biltillverkarna hällt i dem från fabrik?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har ni undersökt STP, Slick 50 och liknande oljetillsatser? Det verkar självklart att de är värdelösa för annars hade väl biltillverkarna hällt i dem från fabrik.
Olle Jonsson
SVAR:
Generellt är det fel att hävda att alla tillsatser är värdelösa. De kan ha en verkan om man behöver lösa ett specifikt problem men de behövs inte, eller är ofta inte ens önskvärda, för en bil där allt fungerar som det ska och de ökar i allmänhet inte livslängden.
Vi Bilägare har inte testat dessa produkter.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om oljetillsatser?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som komplement till det Bengt Dieden skriver kan man jämföra STP med toalettrengöring. Jag hade under en period en sådan där tillsats i Toan som gör att man får med lite rengöringsmedel varje gång man spolar. Denna var dock totalt värdelös, Toan behövde i alla fall vanlig städning.
På samma sätt tror jag det är med tillsatser liknande STP (som flera har berömt här). En ordentlig slurk i bilar som har problem med igenbeckade insprutningsmunstycken är mycket bättre än att hälla det i bränslet (tror jag det är i STPs fall).
När det gäller tillsatser i oljan är dock mitt intryck av de tester som gjorts att du är på rätt spår. Bra olja utan extra tillsatser är det bästa. Om du ska göra något åt oljan är det istället en bättre idé att inte byta med 3000 mils intervall utan 1500 mils intervall eller rent av lite kortare ändå, vad tillverkaren än säger (den vägen behöver du inte heller använda svindyr longlifeolja utan kan nöja dig med "vanlig" helsyntet av god kvalité).
En variant om man misstänker smuts t.ex. i insprutningssystemet är också en riktig långtur. 30-60 mil på en dag. Tänk då också på att göra ett par ordentliga accelerationer under den tiden så att du "blåser ur" systemet.
Oljornas tillsatsinnehåll har förändrats i takt med att motorernas konstruktion har förändrats.
Som mc-förare är ibland semisyntetoljor med ökade halter av vissa ämnen lämpligare än moderna superoljor som ju vanligen anses "bättre" ( de är ju "moderna") men som saknar dessa viktiga tillsatsmedel.
Min gamla 240 jag hade under 80-talet drack nästan lika mycket "5W-40-syntetsuperolja" som bensin..Tippar på en minst 4-5liter/100mil. Utan blårök!
Med vanlig mineralolja inga problem, och normal dvs nästan ingen oljeförbrukning alls ..(ingen påfylln mellan byten)
STP har ofta varit debatterat och jag tror inte att användning av STP ger någon effekt vid normal användning av bilen. Men det finns ett undantag som också rekommenderas av flera motorexperter (till och med för flygmotorer) och det är vid långtidsavställning. STP i motoroljan innan man avställer bilen fungerar som konservering under förutsättning att man inte under avställningsperioden startar motorn.
När man sedan ställer på bilen igen körs den varm varefter man direkt byter till ny motorolja eftersom den har bundit en del fukt under avställningen.
SLICK 50 marknadsfördes genom att köra en motor utan olja men behandlad med undermedlet. Det fantastiska hände att motorn inte skar och medlets verkan var uppenbar.
...
Detta är (oavsett medlets funktion) bondfångeri. Vem använder en motor utan olja....? Sanningen är att samma motor fungerar utmärkt MED olja utan SLICK 50!
...
Samma typ av argumentation används av hästhandlare och marknadsfolk på div marknader. Jag har besökt båt, bil, hus och hem mm och alltid dyker dessa upp som har uppfunnit hjulet igen och som upphäver naturlagarna....
...
Piller i tanken eller magneter på bränsleslangen... uppfinningsrikedomen är oändlig för att blåsa dig och mig på pengar.
Oljetillsatser skulle jag inte rekomendera, bättre är då att använda den olja som biltillverkaren rekomenderar. Annat är det med bränsletillsatser, speciellt i etanolbilar som lätt kan få problem med igensatta spridare. Har man problem kan man då slå i t.ex. STP. Bättre är dock att varva ut en varmkörd motor när man är ute och kör, något som allt för få gör och därmed kan drabbas av igensatta spridare.
För ett 20-tal år sedan visades ett medel som kunde användas i stället för olja i motorm. Man fyllde på ett undermedel, körde några mil och demonterade sedan oljetråget. Sedan körde man i väg ett 20-tal mil utan problem. (Dammfri väg)
Man frågade sig varför medlet aldrig kom i handeln och elaka tungor säger att patentet till ett så bra medel köps omedelbart upp av oljebolagen och läggs på is för att inte äventyra oljeförsäljningen.
Kan vi därav dra slutsatsen att de medel vi i dag använder i motorerna inte var värda att köpas upp?
Eric H har naturligtvis rätt. I vissa, inte minst äldre, motorer, platsar inte superhelsyntetoljor. Men olja av god kvalité liksom att trycka ur motorn då och då är alltid bra. Mycket bättre än slick50, magneter i bränsletanken och liknande.
Jo STP är omdebbaterat. Men ovan nämnda tillsatser/trick är det inte; alla experter utom tillverkarens egna är rörande överens om att det är 120% skojeri!
Axelman= Saabnisse= Nuppe= ? :)
Att Saabnisse är samma som Nuppe vet vi sedan tidigare.
Åldern 43 år stämmer. för alla tre alias. Axelmans sätt att diskutera oljetillsatser får en att tänka på Saabnisse/Nuppe.
"Vi Bilägare har inte testat dessa produkter."
Självklart inte! Av precis samma orsak som att de inte vill testa effektboxar: de skulle kunna skrämma bort annonsörer! (I det senare fallet kan de möjligen kosta på sig att säga att dessa effektboxar i de flesta fall är olagliga, men sen är det stopp.)
"Vi Bilägare har inte testat dessa produkter."
Självklart inte! Av precis samma orsak som att de inte vill testa effektboxar: de skulle kunna skrämma bort annonsörer! (I det senare fallet kan de möjligen kosta på sig att säga att dessa effektboxar i de flesta fall är olagliga, men sen är det stopp.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.