Nästa artikel
Bilfrågan: Vem har ansvar för problemen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vem har ansvar för problemen?

Publicerad 29 maj 2013 (uppdaterad 29 maj 2013)
"Hur kan den auktoriserade verkstaden ha missat att motorn knackar på min Subaru Forester? Vem är ansvarig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Nyligen bytt till Subaru Forester diesel –09. Bilen gått 15 400 mil. Servad på auktoriserad Subaruverkstad enligt bok. Knackar betänkligt vid kall motor, bättre när blå lampan släckts. Lämnat på auktoriserad Subaruverkstad där man konstaterade att tre spridare bör bytas till en kostnad av 36 394 kr!

Bilhandlaren lämnar tre månaders garanti på hela bilen. Jag har inte betalat något för bilen ännu förutom min bil som jag bytt bort. Har några frågeställningar jag skulle vilja få belysta:

1. Bilen har som sagt blivit servad på auktoriserad Subaruverkstad. Hur kan man ha missat dessa knackningar? Ansvar?

2. Bilhandlarens ansvar? Hävda garanti och/eller/konsumentköplagen?

3. Jag anser att jag kan kräva att få detta åtgärdat utan kostnader för mig med hänvisning till garanti och konsumentköplagen.

Johnny Andersson

SVAR:
Fråga 1 är omöjlig för oss att besvara då vi inte hört bilen. Du nämner heller inte vilken verkstad du besökt.

Fråga 2 och 3 har sitt svar i att bilen har en garanti från handlaren. I garantivillkoren finner du uppgifter om eventuell självrisk, i övrigt verkar felet vara av en sådan art att den ska omfattas av garantin.

Det finns ju en liten möjlighet att verkstadens diagnos inte är korrekt. Insprutningen är tvåstegs och det som kan utlösa knackningar är ofta att den första duschen störs av föroreningar i munstycket.

Ett tips är att slå injector cleaner i tanken. Bäst effekt om man ger en del direkt i bränslefiltret och slår resten i tanken. Det är värt att prova innan du går vidare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-29 18:56
trasten

Fråga till Johnny, hur kunde du missa knackningarna när du köpte bilen?

#2 • Uppdaterat: 2013-05-30 09:14
Hackenbush

Var försäljaren en sådan som har kontoret på fickan?
Verkar vara en medveten försäljning för att slippa en stor reparationskostnad. Försäljaren litade på att knacket i motorn skulle ses som vanligt Diesel-motorknack.
Undrar lite som Trasten hur detta knack kunde missas vid provkörning.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-30 10:22
Luke

Kan nog tänka mig att om felet var känt av säljaren så var bilen redan varmkörd vid provkörning. Johnny meddelar ju att det är värst vid kall motor.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-30 11:55
trasten

Jag skulle aldrig titta på en begbil som är varmkörd när jag kommer dit. Det går att dölja allt möjligt med en varm motor.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-30 12:14
saabnisse

Riktigt trasten liksom med tjockaste oljan i motorn och sågspån i växellådan som förekom i forntiden på utslitna bilar som såldes av avdankade hästhandlare.

Men här måste ju ändå bilhandlaren stå för detta, lämnar han tre månaders garanti finns det knappast någon möjlighet för honom att komma undan.
Hota med Aftonbladet eller Expressen om han bråkar, de älskar att hänga ut sånt här med krigsrubriker.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-30 12:48
trasten

Man undrar ju vad det är för superspridare som ska bytas för 36000kr? Eller demonterar man hela motorn för att byta?

#7 • Uppdaterat: 2013-05-31 02:03
robotize

Varför köper man en Forester från början?

#8 • Uppdaterat: 2013-05-31 13:08
Hackenbush

robotize varför köper folk Volvo, Toyota, VW o.s.v.?
Kan det vara för att de vill ha en?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.