Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har hittat några intressanta bilar i Tyskland, som är konverterade för gasdrift (LPG).
1. Är sådana möjliga att importera till Sverige?
2. Är det den typ av gas vi har på våra mackar?
3. Om det fungerar, vilka för- respektive nackdelar ser du med sådana bilar?
Det handlar främst om amerikanare, med 3,6 L V6- eller 4.6 L V8-motorer.
Kent Nilsson
SVAR:
1. Om man importerar en bil med motorgas (LPG) till Sverige från ett annat EU/EES-land måste det framgå av den utländska registreringshandlingen att fordonet är registrerat och godkänt med LPG-utrustningen. Framgår det inte av registreringshandligarna måste man kunna styrka att LPG-utrustningen uppfyller de tekniska kraven och installationskraven. Man måste även kunna visa att avgaskraven är uppfyllda. Bilen måste vara tagen i bruk före 2010-07-01.
2. LPG (gasol) var aktuellt i Sverige för länge sedan och (finns på några få stationer i Sverige, alla bolag inräknade) är inte samma sak som den gas (CNG/biogas) som säljs på de flesta stationer och det är mycket viktigt att skilja på dessa. Det är stor skillnad i framför allt trycket (gasol 6–8 atm och CNG/biogas 200–220 atm) vilket gör att bränsletankarna (behållarna) är helt olika.
3. En CNG-bil är ett lyft för miljön men ett litet bakslag för prestanda. CNG är populärt i Tyskland tack vare ett lägre bränslepris (något billigare per km). Möjligen kan det också vara ett sätt att kunna registrera en bensindriven bil utan katalysator och kunna använda den inom miljözonerna. Egentligen finns det inga användarfördelar med gasdrift. Tankarna tar plats så man får köpa ett nummer större bil. En avgörande nackdel är också att tankställena för gas är relativt få.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
" CNG är populärt i Tyskland tack vare ett lägre bränslepris (något billigare per km). "
Tyskland? Varför inte skriva Sverige?
Jämfört med bensin kostar gasen 12,85/liter
http://www.fordonsgas.se/
Bakslag för prestanda? Jag märker ingen som helst skillnad i prestanda mellan bensin och gas i min Passat.
Punkt 3 håller jag inte med om - bränslekostnaden för CNG ( med drygt 50% biogas) i medel mot fossila bränslen är ca 80%. I moderna gasbilar (VW, mercedes mfl) med undantag av efterkonverterade som Subaru och Volvo tar inte gastankar något utrymme alls - de är i allmänhet helt gömda och inkränktar inte på utrymmen öht. Prestandaskillnader finns det heller inte - inte på något systematiskt sätt. 150 hk och 220 nm som i VW räcker för de flesta behov.
"Möjligen kan det också vara ett sätt att kunna registrera en bensindriven bil utan katalysator och kunna använda den inom miljözonerna. " Det existerar inte några CNG-bilar utan katalysator.
LPG däremot håller jag med om är helt fel - lika fossilt som bensin och diesel. I resten av europa finns det en ekonomisk fördel, men det tror jag är en tidsfråga innan det blir beskattat som övriga bränslen.
LPG (gasol) är vanligt på kontinenten, inte bara i Tyskland utan även i Italien som har mängder med mackar för det. Men i Sverige förekommer det knappast alls. LPG är ju en fossil gas som utvinns som restprodukt vid framställning av petroleum (bensin och diesel) utan de miljöfördelar som biogas har (framställs genom rötning av matavfall). CNG = Compresed Natural Gas = Naturgas, också en fossil gas men som finns äkta i jorden utan att vara en restprodukt vid utvinning av petroleum. CNG är kemiskt identisk med biogas. En bil anpassad för CNG kan även köras på biogas. I Sverige är gastankarna ofta fyllda med en blandning av biogas och naturgas.
Saabnisse: Det där i direkt fel. Det framkommer här: http://www.fordonsgas.se/Svenska/Hem/Vart_jamforelsepris
Passaten till exempel drar minimalt mindre gas(m3) än bensin (liter). Det gör att:
0,67 x 14,40 (dagspris gas) =9,65kr/mil
0,69 x 14,67 (dagspris bensin) =10,12kr/mil
Billigare är det, men knappast märkbart.
McTar, fel?
I länken jag hänvisade till står det klart,( upp till höger) motsvarar 12,85/liter bensin.
Om nu konsumentverket har en annan åsikt får det väl stå för dem, det är inget jag tar åt mig för.
Sedan kan gaspriset, precis som bensinpriset variera mellan olika tappställen.
Dessutom är det enbart de som kör på gas som kör riktig miljöbil.
Och detta oavsett om det gäller NCG eller BCG eller ien kombination.
McTar: Din jämförelse haltar, du har jämfört ett högt gaspris med ett lågt bensinpris. I morse när jag tankade kostade gasen 13,92/Nm2 och bensinen 14,98/L båda automatpris. Dessutom upplever jag att skillnaden i förbrukning mellan gas och bensin är större på min Passat, till gasens fördel, än de siffror VW uppgivit.
Mr.Wheeler: Där jag bor är det, som jag skrev, dagspris. Jag tycker VWs förbrukningssiffror stämmer.
Saabnisse: Fordonsgas har tagit åt sig av KV-kritiken. Du måste inte "ta åt dig" för det...
The air max tn plus features full-length air max 2010 technology for the ultimate cushioned running shoe expirience. Flywire in the upper securely holds the foot without adding additional weight.The air max 2012 actually talks to your iPod nano. It's as simple as putting on these shoes and starting your run.The air max 1 features the best of Discount air max below a hybrid upper that is one of a kind. The mesh and synthetic upper let your feet breathe with just the right amount of support.Cheap cheap air max 2011 are available with all rang of sizes in our online store.
Och jag som tog en snabbtitt, trodde att det var den yttre vänster backspegeln som tappat spegelglaset ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.