Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Ford Focus -03 med vars nyckel jag kan låsa ett antal andra Ford-bilar. Det värsta är att jag också kan låsa upp en annan Ford Focus!
Tog kontakt med Ford, men de ansåg att det var marginellt. Vill höra er åsikt om detta eftersom om man skulle få något stulet ur låst bil så lär man knappast få ut ersättning från försäkringen, eller hur?
Olof Hansson
SVAR:
Det stämmer att man kan låsa samtliga Ford-bilar med samma typ av nyckel men det krävs rätt nyckel för att låsa upp bilen. Att Olof lyckats låsa upp en annan Ford är självklart olyckligt.
Totalt finns det drygt 1 000 olika låskombinationer på nyckeln till förra generationens Focus så sannolikheten att du ska hitta en Focus som du kan låsa upp är dock väldigt liten.
Ola Norberg, Ford Motor Company AB
SVAR:
Försäkringar fungerar mycket sällan på ett sätt som antingen ger full ersättning eller ingen ersättning. Istället jobbar man med det som kallas aktsamhetskrav, vilka innebär att om man som kund är oaktsam så sätts ersättningen ned med en viss procentsats beroende på hur oaktsam man varit.
I den situation som beskrivs här så skulle ersättningen sättas ned om någon lyckades använda en annan Ford-nyckel till din bil och på det sätt kunna göra inbrott eller stjäla din bil.
Till exempel om du vid skadeanmälan inte kan uppvisa samtliga nycklar som du fått ut vid köpet skulle nedsättningen bli kraftigare än om du har samtliga nycklar kvar.
David Lindh, SalusAnsvar
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Försäkringar fungerar mycket sällan på ett sätt som antingen ger full ersättning eller ingen ersättning. Istället jobbar man med det som kallas aktsamhetskrav, vilka innebär att om man som kund är oaktsam så sätts ersättningen ned med en viss procentsats beroende på hur oaktsam man varit. I den situation som beskrivs här så skulle ersättningen sättas ned om någon lyckades använda en annan Ford-nyckel till din bil och på det sätt kunna göra inbrott eller stjäla din bil."
--
Ständigt dessa förb-nnade försäkringsbolag. Hur kan en kund vara oaktsam om en annan person tar sig in i kundens bil med en nyckel som till och med enligt Ford självt är fullt möjligt - både teoretiskt och praktiskt? Vari ligger det oaktsamma, undrar jag då? Det måste ju vara mumma för försäkringsbolagen att kunna smita undan sitt ansvar på det här sättet. Jag vet en som fick sin bil stulen. Försäkringsbolaget vägrade betala ut trots att alla nycklar fanns kvar med hänvisning till att bilen var modern och utrustad med elektroniskt stöldskydd. Försäkringsbolaget kunde INTE bevisa att ägaren själv låg bakom. Men det hjälpte inte - bilen kunde ju inte stjälas...
På ett utländskt motorprogram (minns ej namnet) påvisades att det även finns brister i de så kallade"Key-less Go" systemen. Dvs system där det räcker att ha nyckeln i fickan för att bilen skall starta. En tjuv kunde helt enkelt bara stiga in i bilen, starta och köra iväg om ägaren till bilen stod relativt nära bilen. Exempelvis inne på en mack eller toaletten på restplatser.
Det där nyckeltypen är ett skämt, har haft en sån Ford.
Som 740-940. m.fl.
Det går bra att komma in i 90% av bilarna med sin nyckel men går inte att låsa upp rattlåset.
Varför så dåligt lås i dörren(förarsidan)?
Fler bilmodeller har samma problem.
En ny marknad för individuella låssystem öppnas här där "snåla" biltillverkare har valt att reducera kostnaderna med sämre lås, företrädesvis europeiska och amerikanska lågprismärken!
Jag minns med förtjusning en kompis som hade utrustat sin gamla SAAB 95 ( en kombi baserad på SAAB 93) med påsvetsade plåtöron och rejäla hänglås i de två stora dörrarna!
Dom flesta vet väl att man kunde öppna opel saab och en del ford modeller i dörrlåset med en glasspinne på 80talet men detta tar ju priset hade ingen aning om att moderna fordar var lika dåliga!
Självklart är försäkringsbolagen mycket snabba när det gäller att avvisa eventuella krav. Men när det gäller att ta in pengar från försäkringstagarna, ja då går de på alla cylindrar.
Jag hade en R32:a som tjänstebil. Om jag gick ned från full försäkring till halvförsäkring så sjönk premien så mycket att för den sparade pengen kunde jag betala hela mellanskillnaden vid en olycka efter 1 och 1/2 år!
Och jag postar detta bara en gång, men det dyker oftast upp 2 postningar. Inte mitt fel mao.
Självklart är försäkringsbolagen mycket snabba när det gäller att avvisa eventuella krav. Men när det gäller att ta in pengar från försäkringstagarna, ja då går de på alla cylindrar.
Jag hade en R32:a som tjänstebil. Om jag gick ned från full försäkring till halvförsäkring så sjönk premien så mycket att för den sparade pengen kunde jag betala hela mellanskillnaden vid en olycka efter 1 och 1/2 år!
Och jag postar detta bara en gång, men det dyker oftast upp 2 postningar. Inte mitt fel mao.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.