"Varför har inte Volvo infört dagbelysning på alla modeller enligt EU:s regler? Endast några modeller har detta." Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Undrar varför inte Volvo infört så kallad dagbelysning på alla modeller enligt EU:s nya regler? Endast några modeller av S40/V50 och C30/70 har detta.
Volvo sedan 1968
SVAR:
Volvo använder faktiskt bägge systemen. På vissa modeller, till exempel V50, kan kunden välja. Väljer man LED-ljussystem förblir baklyktorna släckta. Med konventionell belysning kommer även bakljusen att vara tända dagtid. I övrigt är det är modellens produktionsstart som bestämmer vilken belysning den är utrustad med.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den nya EU-standarden med släckta lyktor bak dagtid kommer troligen att ta ett tag att "krocka" in i folks medvetande. Jag misstänker att vi kommer att se en markant ökning av antalet påkörningar bakifrån, framför allt i regn- och snöväder. Har själv råkat ut för en och annan obehaglig incident i kraftigt regnväder och snöfall när framförvarande - ibland stillastående - inte har fattat att han/hon inte syns utan ljus, och helst dimljus, bak. Enda räddningen då är att själv hålla tillräckligt låg fart så att bromssträckan alltid räcker till.
Thommys, vad är det för bil du har? Är det Volvos system som fungerar så bra?
Det är märkligt att inte bakljusen ska vara tända på dagen. Där har vi verkligen vikt oss för EU.
Jag tycker det är en bra signal om de lyser, dels i staden där det är lätt att se om bilen är "aktiv" som t ex står vid kanten och då kan tänkas köra ut, och dels självklart så syns bilarna bättre än en släkt bil i alla situationer på alla vägar och i alla väder.
På min bil måste jag ändå säga att automatiken fungerar bra. Så fort det blir lite mörkare på dagen av svarta moln på himlen så tänds halvljuset i stället för varselljusen, och då även bakljusen och instrumentbelysningen. Så när det regnar på dagen är de alltid på ändå. Halvljuset lyser hellre mer än för lite, med andra ord. Det kan t om räcka med att jag kör igenom en tätare allé för att halvljuset ska tändas en strålande dag.
Fördelen med varselljus fram när man har xenon är att xenonljusen inte behöver tändas varje gång man startar och kör. Det spar mycket på de dyra lamporna, som tar mest stryk av att tändas och släckas. Nackdelen med automatiken är när man kör genom flera tunnlar i följd. Då tänds xenonen som den ska när man kör in i tunneln och lyser ca 15 sekunder när man kommer ut i dagsljus igen, men kommer det då en ny tunnel strax efter så tänds de igen. Det är inte bra. Här får man då gå in slå på halvljuset manuellt så att de lyser hela tiden till man passerat alla tunnlar. Då slipper man det stora slitaget för xenonljus med att släckas och tändas. Men man kan fuska också, om det bara är en kort tunneln, typ längre viadukt, och man inte vill att xenon startar bara för den, så slår man över på parkering, då tänds bakljusen men inte xenonen. Oftast är tunnlarna så upplysta på dagen att man inte behöver ett halvljus för att se, och dagens p-ljus med vita diod-slingor räcker väl för att bilar framför ska se en i backspegeln. Men det bästa hade varit att bakljusen alltid lös och att man alltid själv avgjorde när man ville lämna varselljusen för halvljuset. Då kunde man kört på ett starkt varselljus genom tunneln med tända bakljus, utan att xenonlamporna tändes och släktes om vart annat.
I Norge som har halvljuslag och som inte är ett EU-land verkar de följa samma regler. Nu ser man nya bilar med varselljus fram och utan bakljus bak, på dagen där med.
Min Mercedes C220 CDI-11 fungerar precis så Thommys beskriver sin bil.
Behöver inte bli så mörkt för att halvljusen skall tändas.
Tobbe04, jag kör nya Mercedes B-klass.
Volvo tror kanske på människans förmåga att tänka själv och att man orkar slå till det ljus som fordras för stunden, t.ex. vid nedsatt sikt av olika anledningar, både bakifrån och framifrån.
Men med tanke på användning av körvisare vid sväng kan man ju vara tveksam.
crister_1, Nej Hella är det inte. Utan det är ett företag som har Bosch-ankytning -Automotiv Lighting, en av bilindustrins alla underleverantörer. Men det är biltillverkaren som specar vad den vill ha. Alla köper inte samma utföranden och vissa väljer mer påkostade varianter och kvalitéer. Det ser man ju inte minst i Vi Bilägares ljustester. Hur lätt halvljuset tänds vid sämre väder och sämre sikt är säkert också beroende på hur biltillverkaren valt att lösa problemet. Om bakljusen ska lysa ihop med varselljusen handlar mer om hur bilen är typad inom EU och årsmodell.
Christer_1, jag tror de tyska bilarna har ungefär samma system allihopa men det verkar som de är kalibrerade lite olika, min Audi är inte lika känslig som thommys MB och verkar dessutom vara lite framåtseende. Med en liten tunnel där man ser solljuset ganska snart efter inkörningen i tunneln tänds inte Xenonlamporna, men däremot är bakljuset alltid tänt och då behövs det ju inget starkare framljus. Jag undrar dock om inte både Audi och Opel kör med släckta baklampor på de nyaste modellerna vilket jag också tycker är vansinnigt. Om det är för energiförbrukningen så tror jag inte att de Ledlampor vi nu har drar någon mätbar ström, åtminstone inte så det påverkar bränsleförbrukningen. Jag kommer att be verkstan koppla på baklamporna på nästa bil, det måste gå på nåt sätt även med automatiken.
Håller med Thommys, står det någon bil framför en korsning vid sidan av en annan bil UTAN baklysen tänker man givetvis "Jahaja, schysst dubbelparkering" och ja... Det bådar för trafikkaos helt enkelt! :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.