Nästa artikel
Bilfrågan: Köra om till höger?
Bilfrågan

Bilfrågan: Köra om till höger?

Publicerad 29 maj 2012 (uppdaterad 29 maj 2012)
"När får man köra om till höger, förutom när framförvarande bil markerar att den ska svänga vänster?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
När får man köra om till höger, förutom när framförvarande bil tydligt markerar att den har för avsikt att göra en vänstersväng?

Vad gäller på motorvägar med två eller flera körfält i färdriktningen? Vad gäller på väg som inte är motorväg med två eller flera körfält i färdriktningen?

Stig

SVAR:
Omkörning till höger är, förutom i situationen Stig tar upp i frågan, dessutom tillåten på vägar med flera markerade körfält i färdriktningen om hastighetsbegränsningen inte är högre än 70 km/tim.

Den regeln har tillkommit för att man i tätort eller på vägar nära tätort inte ska byta körfält i onödan utan välja det körfält som passar bäst för den fortsatta färdvägen och behålla detta. Om man då uppmärksammar att någon vill köra om behöver man inte byta körfält åt höger utan omkörningen kan lika gärna äga rum till höger.

Är hastighetsbegränsningen högre än 70 km/tim ska omkörningar ske till vänster. Dessa regler gäller på samma sätt på motorvägar som på andra vägar med flera körfält i färdriktningen.

Dessutom finns det några situationer då det inte anses som omkörning när ett fordon förs förbi ett annat fordon:

» Om det är tät köbildning i alla körfält får köerna passera varandra utan att det räknas som omkörning och passagen kan alltså ske både till höger och vänster även om man skulle köra på en motorväg med 90 i hastighetsbegränsning. Likaså om ett körfält har ett annat vägvisningsmål än de övriga körfälten.

Är det kö på vägen kan exempelvis trafiken i ett körfält som enbart leder till en avfart passera till höger om övriga körfält utan att det anses som omkörning.

» När trafiken delats in i körfält framför en korsning anses det inte heller som omkörning när dessa filer passerar varandra och inte heller när fordon som kör i reserverade körfält (kollektivkörfält) kör om eller blir omkörda.

Dock ställer lagstiftaren hårda krav på att förare som korsar övergångsställe eller cykelöverfart i dessa situationer kör så sakta att de kan stanna omedelbart om oskyddade trafikanter är ute på övergångsstället eller cykelöverfarten.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycker du om omkörningsreglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-05-29 20:14
Focus

Först i kön har sannolikt inte kunskap om reglerna för vägrenskörning och
Hinder i trafik. Det finns mycket små möjligheter att idka körning på vägren på ett lagligt sätt och inga möjligheter att sakta ner till 30 utan att göra sig skyldig till lagbrott. Men så länge det inte finns polisbil, målad eller civil i närheten tycks allt vara tillåtet.

#c • Uppdaterat: 2012-05-29 20:26
Förstikön (ej verifierad)

@Focus: Trams. Vägrenskörning är tillåtet så länge som det är det framförvarande fordonet som idkar det. Dock har den som kör på vägrenen ingen rätt att "återta" sitt vägutrymme när vägrenen tar slut. Då handlar det om att trampa på bromsen och invänta en möjlighet att återgå i normalt körfält. Detsamma gäller för hinder. Så ta din överlägsna attityd och stoppa upp den där solen inte skiner. Det är precis sådana besserwissrar som du som jag avskyr i trafiken.

#d • Uppdaterat: 2012-05-30 02:42
Roy J

Förstikön, jag förstår inte din första mening. Om bilen framför idkar (= utövar) vägrenskörning så är det tillåtet, skriver du. Så för att köra på vägrenen måste det finnas en bil bakom? Eller menar du att bilen framför orsakar en vägrenskörning? Hur då? Nä, den tolkningen blir det inte heller begripligare av.
Förklara gärna vad du menar.
I övrigt har du rätt - om vi bortser från den otrevliga avslutningen.

#e • Uppdaterat: 2012-05-30 08:16
kurrewi

Du som inte vet borde gå på körskola.

#f • Uppdaterat: 2012-05-30 08:40
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Lägg ned din mästrande stil. Du fattar mycket väl vad jag menar med det jag skriver. Självfallet sitter det en förare i fordonet i fråga (fast kanske inte i framtiden med tanke på utvecklingen av självkörande/styrande/reglerade (blir du nöjd nu) bilar. Vägrenskörning görs normalt dessutom för att underlätta omkörning på vägar med mötande trafik och inte så få gånger för att rädda livhanken när det pågår en omkörning med alldeles för snäva marginaler i mötande fil. Även det torde du ha begripit. Och varför du blir upprörd över min avslutning riktad till en besserwisser som tar sig friheten att anta saker om mig som han inte har en aning om visar än en gång att du också är en riktig klugscheisser.

#g • Uppdaterat: 2012-05-30 20:06
Focus

Först i kön: Ursäkta om jag trampade dig på tårna och du behövde ta i så du fick ont i magen. Det är såna med din inställning, Besserwisser eller ej, som gör det så tråkigt och rent av farligt att vistas i trafiken. Läs Trafikförordningen & 12 och se om du fortfarande kan påstå att det inte finns regler för vägrenskörning.

#h • Uppdaterat: 2012-06-01 04:05
Roy J

Kan man hoppas på att Förstikön blivit av med körkortet? Den attityden är ju rent livsfarlig i trafiken.

Förstikön, jag förstår faktiskt inte alls den där meningen. Läs den själv! Noggrant. Eller be någon bekant (om du har några kvar) att läsa den och tala om vad där står. Förhoppningsvis vet du själv vad du menar, men det går inte att få något vettigt ur din formulering. Det är faktiskt sant!

Jag har tidigare skrivit att jag faktiskt bryr mig om vad andra skriver - och då vill jag gärna förstå det jag läser.
Jag ska omformulera meningen utan att på något sätt ändra betydelsen av det som faktiskt står där - bara för att förtydliga hur oförståelig den är.
Meningen kan alltså skrivas så här:
"Om bilen framför kör på vägrenen så är det tillåtet så länge den fortsätter med det."

Du skriver också i ditt otrevliga svar att det självfallet sitter en förare i fordonet ifråga. Inte för att jag vet vilket fordon du menar, men vem har påstått att det inte finns någon förare?

Vidare beskriver du en situation där det är fullkomligt självklart att man kör ut på vägrenen. Även det borde jag begripit, skriver du. Ja, naturligtvis har jag det? Varför skulle jag inte gjort det?
Du skriver som att jag skulle uttryckt något negativt om vägrenskörning. I själva verket har jag inte uttryckt någonting alls om den.

Var får du alla dina märkliga tolkningar ifrån?
Det kanske inte är så konstigt att du själv skriver obegripligt.

Och ärligt talat - hur fan ska du kunna bli bemött på ett korrekt sätt när du bär dig så illa åt?
Du behöver sannolikt få en behandling för dina komplex.

#i • Uppdaterat: 2012-06-01 09:40
Hackenbush

Håller med Roy.

Förstikön hugger på allt och alla och är allmänt otrevlig om man inte tycker som han.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.