"På min bil byttes kamremmen efter 5 686 mil, nu står mätaren på 20 200 mil. Hur ofta ska man byta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Hur ofta ska man byta kamrem? På min bil byttes kamremmen 2003 och då stod mätararen på 5 686 mil, idag står den på 20 200 mil. Det är en Hyundai Accent -97.
Katharina
SVAR:
Om du läser i serviceboken så står det att kamremmen ska bytas var 6 000:e mil alternativt vart fjärde år, det som inträffar först. Egentligen skulle du ha bytt vid 12 000 mil och sedan vid 18 000 men detta visar bara att det finns goda marginaler.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ungefär som att spela rysk roulett.På de flesta bilar (inte alla)slutar det med dyra verkstadsräkningar om remmen går av.Om det händer är man säkerligen ånger på att man inte bytt i tid.
En Accent från 97 lär inte inbringa många kronor vid eventuellt bilbyte.
Om byte av kamrem på denna är kostsam som det ofta är så är det knappast värt pengarna att byta remmen. Bättre då att köra tills det "brakar ihop" eller kanske kan man byta remmen billigt själv om man är lite mekvan.
Vad får man för en Accent från 97? max 5000:-?
Kanske fördubblar ägaren värdet på bilen om h*n byter remmen... I Vilken bil gör man det?
Kanske en privatperson skulle kunna betala nån krona extra för en gammal bil med bytt rem, men en bilfirma skulle inte bry sig för 5 öre för de kan inte sälja bilen i alla fall. Det blir då en reservdelsbil eller lånebil.
En sådan här bil har ju inget egentligt saluvärde. Det handlar ju enbart om bruksvärde. Bilen är för ny, för vanlig (?) och för ointressant för att utgöra ett samlarobjekt.
Men bruksvärdet i sig kan ju vara anledning att ta vara på den.
Att byta kamrem hos någon kvartersverkstad behöver ju inte bli så dyrt, tydligen har bilen klarat besiktningen och så länge den gör det är ju ett kamremsbyte en enkel sak.
Hur kan man veta hur länge remmen håller om inte ens motortillverkaren kör tills den går av. I så fall är bytesintervallet bara en gissning med mycket god säkerhetsmarginal. Vilket det troligen är, för intervallet ökas hela tiden för samma motor. På V70 är det för närvarande 18000 mil både för bensin motorn och för 2,4 D motorn. I verkligheten torde remmen hålla olika länge på dessa två motorer.
Jag bytte vid 20000 mil (då var intervallet 16000 mil) men efter att ha granskat remmen så har jag sannolikt kunnat köra minst 40000 mil. Varför skulle Volvo sätta ett lågt intervall med risk för att få en reklamation på halsen? Att sätta en kort intervall kostar Volvo ingenting, snarare tvärt om.
Sanningen är att de flesta remmar håller flera ggr det rekommenderade bytesintervallet, men att det också är lite lynnigt! På vissa bilar/under vissa förhållanden verkar remmar åldras mer än slitas, och tar man av en gammal rem och bryter den baklänges ser man ofta otäcka sprickor i den, som inte syns med remmen på plats. Dessutom tror jag att de flesta haverier på moderna bilar handlar om att pumpar eller löphjul havererar och då sliter sönder remmen. Byt rem om du vill bilen kvar, men använd "piratdelar" och gör jobbet själv. Köp en Haynesbok och var noggrann - det är inte så svårt om man bara tar det lugnt...
skaffa deg en bul med rigisterkjedja så er det null problem checler alltid hva
bilen har før jeg bestemmer meg for kjøp
dubbla verdet på ladaen tanka fullt
bytt rem i alle fall hvert 2.år
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.