På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
I samband med årlig service påpekade märkesverkstaden att "det inte går att lufta bakbromsarna på grund av fastrostade bromsnipplar". Hur allvarligt är detta?
Borde dom inte kunnat använda oljesprej? Gäller en Toyota Corolla.
Åke Wärngård
SVAR:
Det du beskriver kan hända om inte bromsnipplarna lossas regelbundet. De flesta biltillverkare rekommenderar byte av bromsvätska vartannat år och då lossas alltid nipplarna.
Rostlösningsmedel hjälper knappast om de verkligen rostat fast. Tar man då i för hårt förstör man gängorna.
En fusklösning är att byta vätskan i behållaren utan att göra det i ledningarna. Inte en perfekt lösning men bättre än att inte byta någonting alls.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Va? Kan en Toyota rosta fast?
Men om man förbereder nipplarna med till exempel rostlösare eller liknande ett par gånger dagarna innan nipplarna skall lossas och värmer dem försiktigt brukar de lossna. Erfarenheten brukar säga hur hårt man vågar dra utan att de går av. Går de av blir det till att byta hela oket. Eller så passar man på att byta bil(märke) ...
Man kan ju värma försiktigt runt om nippeln för att få den att lossna, men det går faktiskt att borra ur dem också om de skulle gå av när man försöker lossa dem.
Jag har själv borrat ur några stycken med gott resultat. Man får friska upp gängan litet med efteråt.
Precis som Kapten och Hackenbush säger så brukar man ta gassvetsen till hjälp när nipplarna fastnat, det brukar funka i de allra flesta fall.
Att bara byta vätska enbart uppe i behållaren är meningslöst, det är inte där problemen uppstår utan i cylindrarna.
Fastrostade luftnipplar är ett resultat av AL's älskade vägsalt....
Det var en märklig verkstad som inte åtgärdar detta.
Även om det gäller Toyota som ju aldrig kan råka ut för några fel, måste väl ändå verkstaden haft kontakt med, eller hört talas om, andra bilar som haft detta problem.
Det är inte helt ovanligt.
Det enklaste är väl om Åke Wärngård kopierar dessa svar och visar upp dem för verkstaden.
Annars finns ju möjligheten att åka till en kompetent verkstad.
Det finns mängder!
Moderna verkstäder brukar ha en induktionsvärmaranläggning (t.ex en sån här http://www.alesco.se/a800/) som man värmer loss fastrostade nipplar mm med. Det finns en bild på just detta om ni följer länken och tittar på produktbilderna. Skitenkelt är det och förstör inte ok, packningar och bromsvätska, som man tyvärr gör ibland om man tar gasen till hjälp. Slött av verkstaden.
Dette er rett og slett dårlig fagkunnskap. Slike problemer har man ahtt i årevis. og for å slippe å drive opplæreing, må kunden her be om at mekanikerne får nødvendig opplæring.
Men unntak av kalliprene på en Amazon EN gang har jeg alltid klart å løsne lufteskruene (niplene)! Det hadde nok gått der også med sveis, men på grunn av alder skulle de byttes likevel, så da kjørte jeg med gammel bremevæske noen uker til jeg byttet.
Hur gammal är först och främst Corollan, 10-15 år? Är det en så gammal bil så är det inte ens säkert att värme hjälper alla gånger till en luftnippel (även om det funkar i 90% av fallen) och att verkstaden känner att dom kommer att dra av nipplarna om man tar i hårdare och därför avstår så att kunden själv får välja detta.
Visst är det väl bättre att suga ur bromsvätskan i hela bromsbehållaren och byta där än inte alls då fukten som kommer in i systemet rimligtvis borde börja tas upp och komma in där den enda öppningen sitter in i systemet.
Hanzzon, ska man göra en snikvariant av bromsvätskebytet när det inte går att öppna luftsnipplarna utan att riskera att de går av, bör man väl först kolla om det går att lossa bromsrörens nippel vid resp. ok.
Om detta går får man ju ut det mesta av den gamla vätskan.
Men det enda vettiga är ju att se till att nipplarna fungerar, går de av kan man ju prova med en grispitt, ibland går det, annars får man borra som ju tidigare skrivits om. Borrspånen försvinner tillsammans med den gamla vätskan (förhoppningsvis)..
Det går bra att lufta hela systemet om rören/slangarna går att lossa.
Först luftar man som vanligt med röret/slangen, då är ju allt luftat utom oket. sen tar man bort klossarna, bromsar ut kolven en bit, med en tång trycker man sen in kolven sammtidigt som man lossar röret/slangen.
Bromspedalen ska då vara nertryckt en liten bit, så inte vätskan bara går tillbaka i rören.
Lite knepigare om det är trummor/cylinder, då får man använda en tving ist, och man bör vara 2, en som håller/skruvar tvingen, och en som lossar röret/slangen.
Antalet nippar jag själv dragit av kan räknas på ena handen, lossa saker som sitter fast är min specialite, få ur en avdragen är inte knepigt heller, mät nippelns diameter utan gängorna, ta en lika stor borr och borr ur den, A och O är att ha känsla när man borrar, tex att man håller maskinen rakt, och tar det försiktigt när man kommer ner i botten, det är lätt att borren hugger och går av när den når hålet som går åt sidan i nippeln, hålet i en nippel är ju "L" format.
När man borrat klart sitter bara gängorna kvar, och dom kan man peta ur med nått spetsigt, har man tur åker dom med ut om man kör borren baklänges sammtidigt som man dar ut den.
Död år dom jäklarna som inte sätter tillbaka gummihatten på nippeln när dom jobbat med bromsarna.
Om bilens bromsvätska bytts tidigare och var bilen då blivit servad vet vi ju tyvärr inget om men som Rikard är inne på går det till 90% att få upp nipplarna om en mekaniker värmer och har kännsla vilket är bätre att lägga lite tid på än att dra av nippeln.
Hur vida det är lönsamt att lufta ordentligt genom att tex ta ur hjulcylindrar och liknande kan väl diskutteras om man inte skruvar själv men det är upp till var och en bilägare att avgöra.
Rikard har helt rätt i att många (faktiskt en majoritet av de som skruvat själv) tyvärr glömmer den viktiga gummihattens funktion.
Där finns faktiskt en kanonvariant som eliminerar detta problem som jag sett att nyare Toyota Rav4 börjat med där gummihatten har en midja som går ner över hela luftippeln ner och tätar mot bromsoket så att hela nippeln brukar se ut som ny då ingen salt/rost kommer åt gängorna ens på utsidan vilket ju är förträffligt, någon som sett denna variant på någon annan bilmodell?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.