Nästa artikel
Bilfrågan: Hur mycket olja ska gå åt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur mycket olja ska gå åt?

Publicerad 21 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en Skoda Yeti från 2011 som upplevs som mycket törstig på olja.
”Finns det någon annan olja som smörjer lika bra utan att den går upp i rök? Den här bilen vågar man inte köra på bilsemester med.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Yeti 1.8 TSi -11, som precis passerat 12.000 mil. Den senaste tiden har den förbrukat onormalt mycket olja. Det blev uppenbart när jag hade bilen på service vid 11.700 mil. På de kommande 200 milen fick jag fylla på 1,5 liter olja. Skyndade att få in bilen på oljeförbrukningstest hos Mechanum medan jag låg på rätt sida om 12.000 mil för att motorskadeförsäkringen i så fall skulle täcka en reparation.
Enligt verkstaden uppmättes en förbrukning på 300 g/93,6 mil. Detta är inom normal förbrukning enligt VAG. Efter 84 mil fick jag hälla på 0,5 liter. Efter ytterligare 43,6 mil tändes lampan igen och jag fyllde på en halvliter igen. Har använt Longlifeolja 5w-30 VW50400. Tydligen rinner dyr olja rätt igenom motorn.
Finns det någon annan olja som smörjer lika bra utan att den går upp i rök? Den här bilen vågar man inte köra på bilsemester med. 
Ove Aune
 
Svar:
Bilägaren ska inte oroa sig för att åka på semester med sin Yeti, då motorn enligt oljeförbrukningstestet inte förbrukade mer olja än tillåtet (upp till 0,5 liter per 1.000 kilometer). Att motorn förbrukar en viss mängd olja är helt normalt, men det finns enstaka fall där förbrukningen överstiger toleransen. Om bilen då har komplett servicehistorik har Skoda ett åtgärdsprogram där vi hjälper kunden att åtgärda det eventuella problemet.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
 
Svar:
Att byta olja, exempelvis till en med tjockare viskositet, är nog ingen bra lösning. Man bör för säkerhets skull använda den oljekvalitet som tillverkaren rekommenderar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-21 08:57
Saabium

Byta bil? Jag kör en gammal Saab 9-3 2002 2,0T (OG) och jag har aldrig fyllt på olja, förutom vid service varje år.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-21 09:44
Gäst (ej verifierad)

Ja byt bort skiten innan den rasar helt och köp vad som helst av nån annan bil-koncern. Sån förbrukning är helt oacceptabel och det är bara patetiskt att höra Tomasfolk och hans kollegors försvar. "Helt normalt"....Knappast.

Obegripligt att såna här motorer ens började produceras. Testade VAG dom inte innan de släpptes?

#3 • Uppdaterat: 2017-08-21 09:52
N-iklas

Alla vet ju att VAG bilar är bäst i världen så det är väl bara att glädjas åt det imponerande överlägsna resultatet...
Som så tydligt visar riktigheten i denna åsikt.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-21 09:59
mso 1000

Det måste kännas förjäkligt.
Har kört vag diesel i 17 år och endast fyllt nån gång och inte ens på octavian som som på 35 tusen mil.
En tanke är att ger det inte stora utsläpps ökningar med förbränning av motor olja

#5 • Uppdaterat: 2017-08-21 10:13
Thomas Sollentuna

Testa att köra med en tjockare olja tex 10W-40 (eller 50) och sluta med Longlife oljan, ganska meningslöst när den inte stannar kvar i oljetråget någon längre tid.... Om inte annat så blir det lite billigare. Finns inte mkt att förlora på att inte följa tillverkarens rekommendationer i detta fall när ngn form av renovering ändå närmar sig.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-21 12:21
erikivan72

Okej, en halvliter på de sträckorna låter mycket.
Samtidigt innebär det inte att det inte försvinner olja, bara för att man aldrig behöver fylla på. Lite olja försvinner alltid ut i avgaserna. Det syns ofta inte på stickan, eftersom oljan samtidigt fylls på med sot och avlagringar.
Personligen tror jag att felet stavas VAG. Köp inte bilar från den koncernen. Och köp inte en Volvo, de är inte mycket bättre nu för tiden.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-21 12:37
karl g

Låter märkligt. Vi är inne på vår andra Yeti och aldrig behövt fylla på olja mellan servicebesöken.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-21 12:54
Patrik Lundström

Tur att man inte kör en sådan bil. Då blev man ju tvungen att köpa på sig ett oljefat att ha hemma i garaget så man kan tanka olja varje gång man ska ut och köra...

#9 • Uppdaterat: 2017-08-21 15:30
skarj

Så ser det väl ut hos nästan alla tillverkare om inte alla, står väl i respektive instruktionsbok, 1 liter/100 mil är inte ovanligt att det står, sedan att det är en sjuk förbrukning av olja är något annat, men är ju en form av friskrivning biltillverkarna gör, tror de flesta bilägarna inte tycker det är normalt om bilen behöver fyllas med 1 liter olja/100 mil, dessvärre är det bara att acceptera då man accepterat det när man köpt bilen, inte lätt att klaga på i efterhand när det är inom tillverkarens "generösa" gränser.

Man tycker att lagstiftningen borde kunna se till att det inte är OK med en sådan oljeföbrukning, då utsläppen knappast blir det man räknat med.

#a • Uppdaterat: 2017-08-21 16:44
Lennart Andersson

Min familj har hitintills haft åtta nya skodor, Fabia, Octavia och Yeti. Vi är mycket nöjda med bilarna, särskilt sett i perspektivet att jag hade ett antal nya tjänstebilar av andra märken under åren 1980-1998 och upplevde många fel på dessa. Beträffande "extrem" oljeförbrukning har jag upplevt detta fenomen i bilar från Peugeot och Opel men aldrig för några av våra skodor. Antagligen har dessa bilar varit "måndagsexemplar" där maximala toleranser har samverkat och inneburit så stora "glapp" i de delar som kommer i kontakt med motoroljan, troligtvis i ventiltätningar och cylinderlopp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.