Nästa artikel
Bilfrågan: Hur kopplar jag in extraljus på bil med xenonljus?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur kopplar jag in extraljus på bil med xenonljus?

Publicerad 17 april 2014 (uppdaterad 5 oktober 2020)
Hur kopplar jag enklast in extraljus på en bil utrustad med xenonljus och kan ni rekommendera någon reläsats? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Hur kopplar jag enklast in extraljus på en bil utrustad med xenonljus? Jag har förstått att en vanlig inkoppling med ett ”tungdrivet” elektromekaniskt relä inte alltid är möjligt på den styrsignal som LCM- modulen skickar till xenon-reflektorerna.

Efter letande så finns det olika CANBUS reläsatser på marknaden att köpa som ska vara ”plug and play”, kan ni rekommendera någon?

Anders Mullo

SVAR:
Beträffande inkoppling av extraljus så är det inte helt lätt att svara på. Det fungerar fortfarande alldeles utmärkt att använda vanliga reläer på de flesta bilmodeller även om de har xenonstrålkastare. Undantagen blir dock fler hela tiden, beroende på mer avancerade strålkastare och elsystem.

Svårigheten ligger oftast i att hitta styrström eller en signal för en elektronik som kan styra till- och frånslag av extraljusen utan att ge felkoder eller störa andra funktioner.

 För att vara säker på att inte orsaka några problem bör man alltid höra efter med sin bilåterförsäljare eller tillbehörsbutik vilken typ som är lämplig för just en viss bil; det kan skilja på olika modeller även inom samma fabrikat.

När det gäller extraljus på Vi Bilägares testbilar har vi tagit hjälp av auktoriserad verkstad för att göra inkopplingen.

Bengt Dieden

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-17 08:22
Thommys

Man kan också höra med extraljustillverkaren. De är måna om att kunna sälja produkter även till dagens moderna teknik. Bosch och Hella brukar kunna detta rätt bra.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-17 10:02
JorgenE

Det är inget hokus-pokus. Har monterat extraljus på många bilar med originalxenon och jag har ännu inte träffat på någon som måste ha special-relän. Den som inte har fem tummar mitt i handen kan mäta sig fram till vilken kabel det är som är signalkabeln.
Kör man fast så är ett märkesforum å internet ett bra ställe att fråga på.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-17 10:59
EnannanRobban

Om bilen har en separat helljuslampa är det inget problem, men på många bilar med Bi-Xenon så finns inget helljustillslag eftersom det endast är "spjället" inne i projektorhuset som ändrar läge mellan hel- och halvljus.

Då behöver man ha något som kan hämta denna signal och för att skoja till det lite så är ofta den omkopplingssignalen till spjällmotorn på 2-4V och den klarar inte av att driva ett vanligt relä med spole. Man behöver ett "relä" som klarar av detta genom elektronisk väg hämta signalen, utan att störa omkopplingssignalen, blir lasten för hög kommer det att bli felkod.

På min bil finns INGEN annan helljussignal att hämta, men detta lösning fingerar perfekt, dock lite dyrare än ett vanligt relä.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-17 22:38
ENTJ1

Frågan är ungefär som att be om en fälg som passar till min bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.