På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag är ingen älskare av extraljus på bilen men har sett att ni förbättrat ljuset på en av era testbilar med hjälp av en ramp med extralampor under nummerplåten. Är detta tillräckligt och fyller det kravet på minst 175 m som ni anger i ViB nr 16/2012.
Arne Malm, Simrishamn
SVAR:
Med hjälp av den extra ljusrampen blev helljuset längre men framför allt bredare. Räckvidden stannade vid knappt 172 meter. De som senast har kört bilen i mörker har utryckt sig så här: ”med rampen är ljuset okej, men inte mer”. Problemet med en ljusramp är att den ofta placeras lågt och att man då kan få ljus som reflekterar starkt i vägbanan och ger ströljus uppåt.
Erik Rönnblom, ljustestare på Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Töntigt eller inte, det är bra med ett fullgott ljus. Dessvärre har en del nya bilar strålkastare som är designade för utseende och inte funktion.
Sedan måste det påpekas att det är stor skillnad mellan olika fabrikat på ljusramper, man får vad man betalar för.
En billig ramp från Biltema eller Jula är inte lika bra som svenska Extraljus i Ålem.
Hur blev nu extraljus töntigt?
En släkting monterade en liknande ljusramp på en Ranger och det ser allt annat än töntigt ut,..dessutom ger rampen i det närmaste dagsljus.
Det fanns än starkare versioner men ljuset var så pass bra att det ibland är FÖR bra. ( ger starka reflektioner mot skyltar,våt vägbana m.m )
Detta kan lösas med en extra strömbrytare.
Smakar det så kostar det dock en hel del också,...ca 8000kr men det finns som sagt billigare alternativ också.
På en dyr bil är det nog ganska överkomligt ändå.
Bra belysning är alltså töntigt - en åsikt som jag hoppas få har.
Tyvärr är originalstrålkastare ofta usla - ibland helljuset, ibland halvljuset - och ibland bägge.
Med tanke på våra lagar så är det bättre att välja en bil med bra halvljus och dåligt helljus än tvärtom. Helljuset går ju att komplettera.
Sen är det ju märkligt att det till och med med nya xenonlampor kan vara en dålig belysning.
I aartikeln påstås att lågt placerade lampor skulle ge problem med ströljus. Visst, jag förstår att ljus reflekteras från vägbanan, men det handlar väl också om hur samlad ljuskäglan är - om den ger ströljus i sig själv.
Tanken med lågt placerade dimljus är ju att de ska lysa under dimbankarna istället för att skapa en vit vägg.
Normalt borde det enbart vara fördelar med att placera strålkastarna, åtminstone helljuset, så högt som möjligt. Strålkastarna får en mer naturlig vinkel, orsakar mindre släpskuggor och blir mindre känsliga för bilens fjädringsrörelser (även om det numer normalt kompenseras).
Den breda och rymliga Fiat Multipla må ha varit en sällsynt art, men den hade onekligen högt placerade strålkastare. Ful som stryk enligt vissa, såg ut som en snäll delfin enligt andra.
Roy: ja, Multiplan är ju en rolig och udda modell. 6 personer åker bra i en bil under 4 meter, och nog fanns det lite plats för bagage också. Gillade också att all instrumentering satt högt och samlat ihop med växelspaken, ingen småplock nere vid golvet.
Man undrar ju hur många som backade på grund av den märkliga (front-)designen, synd på en annars så smart bil som dessutom var väldigt kul att köra!
Senare kom en mer normal front, som inte stack ut, och utan de smart placerade helljusen.
Sorry för min OT...
Extraljus har tappat sin betydelse. De flesta modernare bilar har skapliga helljus, dessutom är halvljuset tänd tillsammans med helljuset. Dagens intensiva trafik så gott som omöjliggör att man använder helljuset längre än nån sekund.
Enligt mig vore det mycket viktigare att diskutera halvljuset och hur taskigt (lågt) det ofta är justerat. Samt kanske slakta några heliga kor exempelvis hur onödigt och även farligt (bländer i alla vänsterkurvor) det assimetriska halvljuset är. i USA har de inte det men bilarnas halvljus belyser både vägbanan och skyltarna minst lika bra som bilar med europeiska strålkastare.
Bortom: Det beror alldeles på var du bor och hur du kör. Precis vid städerna är det absolut som du säger, men redan på de mindre vägarna där jag bor, och jag bor ändå mindre än 10 mil från Stockholm, är bra helljus verkligen uppskattat.
Sedan är det förstås med viss skräck man insåg så länge vi i familjen hade två bilar att anledningen till att man trodde att den nyare bilen med separata reflektorer hade så dåligt helljus var på grund av hur dåligt halvljus den andra hade (så skillnaden mellan hel och halvljus blev stor, men inte på grund av bra helljus).
Kort uttryckt: Kör man mycket på mindre vägar och med mycket vilt är ljusrampen bättre eftersom den ger mer bredd. Vill man ha längdsikt, satsa på ett par klassiska, större, extraljus.
Och extraljus är aldrig töntigt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.