På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag är intresserad av att köpa en begagnad BMW 320 från Proauto i Nyköping. Den bilen har körts utomlands innan den blev registrerad i Sverige. Hur kan jag kontrollera att allt står rätt till med bilen?
Ingvar Cederin
SVAR:
Den här lätt begagnade BMW:n har BMW-återförsäljaren Proauto köpt av den svenska generalagenten BMW Sverige AB som i sin tur köpt bilen av sitt moderbolag BMW AG i München. BMW Sverige AB tar in några hundra begagnade BMW-bilar årligen, vilka använts av BMW AG, för att säljas till återförsäljarna vilka i sin tur säljer bilarna till svenska konsumenter.
Alla dessa bilar har svensk specifikation och är av så kallat kalltlandsutförande. De motsvarar i tekniskt avseende, och när det gäller alla garantier, de nya BMW-bilar som BMW Sverige AB importerar till Sverige. De har även treårig vagnskadeförsäkring samt kostnadsfri service i tre år eller 8 000 mil från bilens allra första registreringsdatum.
Den bil läsaren är intresserad av säljs som BMW Premium Selection. Det innebär att Proauto gjort en noggrann kontroll av bilen och åtgärdat eventuella brister till en i detalj specificerad standard som gäller för bilar som säljs under varumärket BMW Premium Selection. Köparen får ett certifikat på att bilen motsvarar denna standard. Bilen har minst ett års garanti – antingen resterande nybilsgaranti eller, om bilen är äldre, BMW Premium Selection-garantin. Köparen av en sådan bil har också bytesrätt om bilen i något avseende inte skulle motsvara köparens förväntningar.
Michael De Geer, BMW Group Sverige
Diskutera: Har du köpt en bil som tidigare har varit utlandsregistrerad?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vet inte varför det är en sån stor grej med importerade bilar?
Orolig för mätarfiffel? Kom igen, händer det aldrig i Sverige?
Utrustning? Ja dom brukar ha all utrustning utom stolsvärme, men det är ju lätt att kolla...
Varför skulle en bil från utlandet vara sämre skött en en från Sverige?
Det är ju naturligtvis lättare att kolla historiken på en bil som bara rullat i Sverige. Därför är en svensksåld bil med få ägare mer attraktiv som begagnad än en importbil med många ägare. Dessutom var det i alla fall tidigare ibland dyrare eller krångligare att försäkra privatimporterade bilar.
På ett sätt fascinerande.
Jag minns i början när EU möjliggjorde privatimport, då satte generalagenterna i Sverige kaffet i halsen och påbörjade den största smutskastningskampanjen bilsverige sett. En importerad bil var inte vatten värd, oavsett hur bra dokumentation den hade, eller var den var köpt.
Sen tog det något år och så började dessa generalagenter importera själva, då de såg att det fanns pengar att tjäna, och då blev importbilarna som DE tjänat pengar på plötsligt minst lika bra som en svensksåld, medans precis alla andra importerade bilar var skrot. Oavsett om det var en annan generalagent som tagit in den.
Jag antar att det bara är mammon som talar... as usual.
Privatimporterade prestanda- och lyxbilar är generellt i sämre skick än de som bara rullat i Sverige. Det är inte samma sak som att tyska bilar är i sämre skick än svenska.
Jag blev så jäkla trött när mitt försäkringsbolag tog 3000 på en enkel trafikförsäkring på en Saab 900 -95 bara för den var import från Belgien.
Trams! ( jag har full bonus )
Intressant att den här artikeln lyckades bli reklam för BMW!
produktplacering....
Försäljarsnack i Vi Bilägare! Det är man inte van vid.
Jag kan berätta att jag för några år sedan köpte en tio år gammal Mercedes från en VW-säljare i Spanien som gav ett års garanti. Ett par el-fel under garantitiden fixades utan minsta knussel.
Jag har köpt en V70 som varit utlandsregistrerad, i USA.
Köper den bil jag vill ha, spelar ingen roll modell eller märke, eller om den varit utlandregistrerad eller inte.
Jag registrerade mig endast för att kunna kommentera på denna fråga. Jag har ägt en BMW 320d -10 som gått i Tyskland som ny, alltså precis som frågan handlar om. Precis som BMW Sverige säger så är det ur garantihänseende ingen skillnad mot en svensksåld bil och min bil var så problemfri man bara kan önska sig att den skall vara. Bara att tanka och köra.
Vad som inte sägs i svaret ovan är att bilen i Transportstyrelsens bilregister https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx räknas som importerad då den tidigare varit i bruk i annat EU-land. Detta påverkar försäkringspremierna som blir högre, samt att andra handlare än BMW hanterar bilen som importerad, dvs de ger skambud vid inbyte (hände mig, men jag fick å andra sidan bra betalt av en BMW-handlare). Kan man leva med detta är det ett bra köp då bilarna ofta är väldigt välutrustade.
En sak att undersöka är bilens detaljspec som man kan få på denna sida om man anger chassinumret http://www.bmwarchive.org/vin/bmw-vin-decoder.html . Chassinumret får man reda på via Transportstyrelsens bilregister om man anger reg.nr. Detaljspecen bör innehålla utrustningskod S6S4A "Swedish language edition" för att bilen ska vara svensk. Då pratar Connected Drive svenska när den läser upp mail, twitter, facebook, nyheter, etc., likaså navigatorn samt menysystemet i iDrive. Ofta saknas detta och då får man nöja sig med engelska som språkval i bilen vilket är lite tråkigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.