Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Kan jag som svensk och EU-medborgare och ägare av svenskregistrerad bil, teckna trafik- och kaskoförsäkring i bolag i annat EU-land? Om inte, varför?
Borde ju vara möjligt enligt principen om fri rörlighet eller har våra inhemska försäkringsbolag lyckats mygla till sig ett undantag?
Leif Jansson
SVAR:
Bilförsäkringar styrs av respektive lands lagstiftning. Riskerna, det vill säga försäkringspremierna som försäkringsbolagen tar fram, beräknas alltid utifrån var bilägaren är mantalsskriven.
En svenskregistrerad bil kan bara försäkras i Sverige av svenskt försäkringsbolag som har fått tillstånd att bedriva denna form av försäkring av den svenska staten.
Francisco Vall, If
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vore intressant att veta vad våra vänner ute i övriga EU får betala för sina försäkringar. Ett tips till ViB, kanske.
För att inte tala om HUR bilen försäkras.
Vi i Sverige har ett enkelt, logiskt och billigt system.
Vissa länder så är det ju inte fordonet du försäkrar utan föraren. Betyder att för varje förare till fordonet så måste man ha en separat försäkring.
Sedan är det många länder som beräknar premien utifrån cylindervolym på fordonets motor. Därför så många Fiesta 1,1 och relativt få V70 2,5. Har absolut inget med säkerhet att göra som i Sverige.
Personligen så tycker jag vårt system fungerar bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.