På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har nyligen köpt en ny Toyota Yaris av senaste modell. Bilen är utrustad med steglös automatisk växellåda (Multidrive S). Vad jag förstår är det en vidareutveckling av DAF:s system som även fanns på Volvo, en rem som ligger över två ”hjul” där diametern på hjulen kan förändras genom att hjulhalvorna glider ifrån varann.
Är tekniskt intresserad och har frågat hos Toyota-försäljaren hur lådan funkar mer i detalj men ingen har kunnat svara. Ett påstående var dock att lådan inte är som en ”vanlig” automatlåda som arbetar med olja och momentomvandlare. Men i instruktionsboken har jag sett att det i växellådan finns cirka fem liter olja! Varför?
Ulf Boström, Örebro
SVAR:
Det är riktigt att din Yaris har en steglös transmission av typen E-CVT. I bilregistret står det att växellådan är av typen Variomatic vilket var DAF:s varumärke när de introducerade växellådan och som sedan också fanns i vissa mindre Volvo-modeller samt Tjorven från Kalmar Verkstad.
Numera är drivremmarna ersatta av en kedja och de koniska hjulen manövreras med hjälp av hydraulik och styrs elektroniskt. Hydrauloljan används även för att smörjan växellådan och därför går det åt en hel del.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Google säger att E-CVT sitter i hybriderna. E-CVT verkar vara anpassad för just hybridsystem och kan använda elmotorn som generator vid bromsning tex. Så låter inte som det är just en E-CVT i icke-hybridbilen, utan en vanlig CVT.
Dessutom är E-CVT ingen CVT låda alls i traditionell bemärkelse. Det finns inga remmar eller dyligt i en Toyota Prius. Istället finns en planetväxel där elmotorn är ansluten till "ringen", förbränningsmotorn till planetbäraren och generatorn till solen. Genom att på elektronisk väg reglera hur generatorn och solväxeln beter sig så får man förbränningsmotorn att uppträda som om bilen hade en CVT låda. Ganska fascinerande faktiskt.
Som tidigare inlägg förklarar så är det kraftelektronik som reglerar utväxlingen i E-hybridlådorna som den här där både generatorn/startmotorn sitter på ena sidan av planetxäxeln och elmotorn som är något bredare sitter på andra sidan, och alla kugghjul är i ingrepp hela tiden ovavsett utväxling.
I den här filmen ser man en CVT växellåda och hur den fungerar.
I Yaris väger CVT växellådan 30 kg mindre än en konventionell automatlåda.
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=c47caRqbbnE
Och här förklaras hur CVT-E fungerar i Toyotas hybridbilar, här sitter ingen rem.
http://m.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM
Hoppas att detta blir en bättre lösning än DAF . Jag blev förärad med en Volvo 66 DL av 1976/77 svårt har nästan förträngt denna bil . Kom från Bil - Truck Kungsbacka och var det mesta / overkligt dålig " bil " gick ca. 200 mil i taget dvs. Gbg. - Sthlm. t.o.r. med lite kringkörning sedan small det i bilen och verkstaden stod och väntade . Efter 1,5 år fick jag en Opel och lyckan fanns och upplevdes , varför Daf eller Volvo = Volvo 66 DL
Här finns en bra informativ sajt som förklarar detta ganska bra
http://auto.howstuffworks.com/cvt.htm
videreutviklingen av daf systemet er en riktig godis som også brukes eller
ble brukt av fiat.
har selv en rem-johan daf 1975 hvor variator systemet er og har
vært helt topp, bare man skifter remmer etter 40000. km og passer oljen
på diffen under baksetet
Ulf: google?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.