Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ingen lyft vid biltvätten?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför ingen lyft vid biltvätten?

Publicerad 8 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
"Jag vill tvätta bilens underrede men upptäckte att det inte fanns några liftar. Vad menas med detta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag bor i Norrviken, Sollentuna. Åkte upp till den nya OKQ8-macken i Häggvik för att göra en riktig genomstädning och tvätt av bilen. Väl där upptäckte jag att det inte fanns några liftar att hissa upp bilen på. Jag vill själv tvätta bilens underrede med högtryck och kolla vissa saker.

Besviken åkte jag vidare till OKQ8-macken i Helenelund. Körde in och upptäckte att på de platser som hade lift fanns inga högtryckstvättar och på de platser som hade högtryckstvättar fanns ingen lift! I mitt tycke urdåligt!

Vad menas med detta? Det sägs ibland att det var bättre förr och i det här fallet stämmer det verkligen. Finns det någon OKQ8-mack i närheten av Sollentuna som har högtryckstvätt och lift på samtliga gds-platser? Jag misstänker att det som vanligt handlar om besparingar.

Mikael Hovare

SVAR:
OKQ8 har sedan två år tillbaka tagit bort vattnet på samtliga lyftplatser i våra Tvätta Själv-hallar. Anledningen till detta är att vi råkat ut för olyckor, lyckligtvis utan personskador, där lyften med fordon upphissade okontrollerat fallit ner.

I de fall där detta har hänt har det konstaterats att långvarigt bruk av vatten på dessa platser har varit orsaken till dessa olyckor. Efter interna diskussioner och kontakt med besiktningsorgan för lyftanordningar tog vi detta beslut för att säkerställa att inga fler olyckor av detta slag ska kunna ske framöver. Vi måste alltid sätta personalens och kundernas säkerhet i första hand.

Eftersom vi vet att cirka 80 procent av våra kunder använder våra hallar för att tvätta sin bil blev vi samtidigt tvungna att minska antalet lyftar i hallarna, så vårt förhållande nu är cirka 80 procent tvättplatser och 20 procent platser med lyft (utan vatten) för mek- och servicearbeten.

För att tillgodose möjligheten att spola av bilen undertill så håller vi på och utprovar en "underspolslans" på några av våra stationer, bland annat i Helenelund. Faller testet väl ut (vilket det hittills har gjort) kommer lansen att finnas på flera av våra Tvätta Själv-hallar framöver.

Bengt Boqvist, OKQ8

Diskutera: Vad tycker du om OKQ8:s svar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-08 14:14
KaptenOberkommando

För den som förstår frågan om ansvar, ersättning och påföljd är borttagandet av liftarna helt i sin ordning. Om inte annat så kan olyckor inträffa av rent handhavandefel av kunden.
Men visst, jag kan tänka mig att liftarna ställs tillbaka och att service och underhåll utförs kontinuerligt. Frågan är bara om Mikael Hovare, milkylainen med flera är beredda att betala kanske det fyrdubbla priset ... Och om olyckan ändå inträffar: Vem har ansvaret? Mackägaren? Serviceföretaget? Kunden? Och hur skall det bli med alla turerna, i vilka mackägaren, serviceföretaget och kunden bollar frågan mellan sig i det oändliga? Liknande förändringar i andra sammanhang har redan skett på grund av liknande skäl. Men rent generellt håller jag med OKQ8 i deras beslut.

Däremot förstår jag inte "problemet" med en underspolningsslang - måste en sådan testas så ingående? Till de flesta högtryckstvättar finns ju munstycken i 90 grader att köpa, vilka fungerar utmärkt. Jag har en till min Kärcher. Dessutom jag har konstruerat ett eget underspolningsrör i koppar med små hål i som också fungerar alldeles utmärkt. Det här måste väl vara en baggis för OKQ8??! Om dom vill kan jag göra önskat antal åt dem.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-08 15:14
snabb95

Förklara hur lyften okontrollerat kan falla ner p.g.a. vatten? Jag förstår det inte. Om det sker snabbt är det ännu mer obegripligt.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-08 20:22
Roger Skagerström

Jag har aldrig i hela mitt liv sett en tvätthall med en lift!? Hur många lyfter upp bilen när man tvättar? Munstyckena på högtrycken är ofta vinklade längst ut, är väl bara och veva med den lite under bilen om man nödvändigtvis ska hålla på med det.

Hade jag haft en GDS-hall hade jag på sin höjd haft smörjgrop. Finns ingen ände på hur korkade människor kan ge sig själva problem, och det är alltid den som äger utrustningen som får skiten.

Förvisso går det att köra ner i en smörjgrop med men då får man jobba om man ska kunna skylla det på ägaren av hallen :p

#4 • Uppdaterat: 2012-11-09 09:34
Martin77

Tycker det är en tråkig utveckling, I den stad jag bor finns numera 5st bemannade tappar, INGEN av dom har kvar lyft. Så för ett enkelt oljebyte får jag lämna in på verkstad..

#5 • Uppdaterat: 2012-11-10 03:49
Roy J

OK-macken bredvid mig har i vart fall haft lyftar i gör-det-själv-hallen.
Bytte man olja eller avgassystem så lyfte man ju högt, men skulle man bara tvätta bilen så lyfte man inte fullt så högt. Lite svårt att se att det skulle vara såna mängder vatten att det skulle vara något att skylla på.
Får väl titta in och se om de finns kvar...

Roger, jag vet en mack med serviceverkstad med smörjgrop där man slutade låta kunder själva köra in sina bilar. Trots att porten inte var överdrivet bred och att det fanns en spegel på motsatta väggen att se bilens position i, så körde en del helt sonika ner med ett hjul i gropen. (Tack och lov aldrig någon med två hjul.)
Jag vet inte om någon person någonsin ramlade ner i gropen, men nog var flera nära att göra det.
Så jag skulle definitivt inte ha smörjgropar i en gör-det-själv-hall!
Jag förstår inte ens hur du kunde komma på idén.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-10 10:56
Morton

En lyft är bra när man ska tvätta nedre delen av bilen, för att slippa stå framåtböjd. Det blir då också lättare att komma åt i alla vinklar och vrår i nedre luftintag, i fälgar med många ekrar mm.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-11 10:50
TSågare

Visst är det glest mellan stationer med bra GDS-hallar (Gör Det Själv).
I Borås har Preem en hall som vad iaf jag tror är den enda i Borås.
Den har 7 platser varav 3 har lift. 2 av dessa är frihjulsliftar och 1 är en ramplift.
Jag brukar göra oljeservice (avgift tillkommer) mha deras oljeåtervinningstank på hjul, byta avgassystem då de tar hand om metallskrot och ibland tvätta bilen på rampliften eftersom det är skönt att slippa böja ryggen vid tvätt under list och tvätt av fälgarna.
Givetvis vill jag ibland bara titta under bilen för att veta om nåt behöver fixas. Förebyggande underhåll är alltid bra eftersom det är billigare än avhjälpande underhåll. Dvs laga när man märkt att det gått sönder.

Vad gäller säkerheten borde väl stationen kunna mellanlanda på att lägga ansvaret på personalen vad gäller liftarna om det nu är handhavandefel det gäller, innan de tar bort liftarna. Då finns ju iaf möjligheten kvar även om det inte är lika smidigt...

#8 • Uppdaterat: 2012-11-12 13:19
Roger Skagerström

Så ni menar att mackarna ska installera lyftar för kanske 30-40 000 kr styck för att folk inte ids rikta det ca 1 meter långa munstycket nedåt? Låter helt befängt. Man behöver inte ens böja sig för att nå trösklar m.m. Spola under bilen kräver att man ställer sig på huk. Men tillåter inte knän eller rygg det så drar man sig nog för att tvätta själv ändå. Låter som ett jäkla projekt dessutom att lyfta upp bilen för något som tar ca 1 minut. Sen måste man ju hissa ner den igen för att nå resten av bilen.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-08 12:51
milkylainen

Pinsamt skit.
Jag har levt med OKQ8's iq-befriade beslut och stört mig på det.
Problemet är inte lyftarna.
Problemet är SERVICE OCH UNDERHÅLL av lyftarna.
Det är precis som en HISS. Den måste besiktigas och kontrolleras att den fungerar.
Precis som med bilen, båten, flyget.. ja ungefär allt annat också.

Men nej.
Det är en säkerhetsrisk! Vi tar bort lyftarna!
Snacka om ett absolut hjärndött kapitalförstöringsbeslut.
Jag tycker personen som tog beslutet åt OKQ8 ska sluta köra bil, flyga och åka båt. Det är en säkerhetsrisk att leva. Om han/hon bor i en låda med fyra väggar av armerad betong så kanske personen överlever kärnvapenkrig också!

J-vla idioter, rentutsagt. Ursäkta språkbruket.

#a • Uppdaterat: 2012-11-09 09:01
milkylainen

KaptenOberkommando:

Menar du att det inte finns farliga saker i samhället? Brukar du vara orolig för att en hiss ska lossna varje gång du åker i en? OKQ8 har försäkringar som gäller vid maskinfel. Jag slår vad om att det är fler personer som har tänt eld på bränsle ur pumpen på macken av misstag än lyftar som har skadat folk. Poängen är att det är olyckor som inträffar. Det är utrustning som måste besiktigas för att få användas. Jag är mer orolig över folk som åker fulla eller skiter i vinterdäck än att en lyftanordning går sönder om den sköts rätt.
De flesta felen är mänskliga. Om OKQ8 kan säga att de är för pantade för att underhålla och besiktiga lyftarna.. då visst. Då går jag med på att de plockar bort dem. Men det är ju inte fallet. Eftersom det finns lyftar kvar! Det är bara att de inte finns i samband med vatten längre...
De utan vatten lär ju också gå sönder förr eller senare. Vad är poängen då?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.