Nästa artikel
Bilfrågan: Vem har företräde?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vem har företräde?

Publicerad 9 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
"Vilka regler gäller för vägkorsning med flera stoppskyltar? Högerregeln eller först fram?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vilka regler gäller för vägkorsning med flera stoppskyltar? Högerregeln eller först fram? Vid tät trafik, hur ska man hålla reda på vems tur det är?

Likadant vid rondeller därför att det hela tiden fylls på med bilar från vänster. Jag var framme vid rondellen före alla dessa. Mitt förslag är "varannans tur" i samtliga vägkorsningar vilket kan upplysas om med ett speciellt vägmärke.

Göran Johnson

SVAR:
För vägkorsningar med stoppmärke i varje tillfart, flervägsstopp, gäller att ingen förare får köra ut i korsningen utan att först stanna. Man får fortsätta in i korsningen endast om det kan göras utan fara eller hinder för andra förare som redan är inne i korsningen. När en förare, efter att ha stannat, har börjat köra in i korsningen utgör denne alltså hinder för andra att köra in i korsningen. Man kan alltså säga att det är "först till kvarn"-principen som gäller.

På liknande sätt går det till i en cirkulationsplats. Detta fungerar i allmänhet bra om vägarna som ansluter till cirkulationsplatsen har ungefär lika stort trafikflöde.

Om en anslutande väg har betydligt mera trafik än andra uppstår det problem, trafiken på den dominerande vägen fyller hela tiden på så att förare på den mindre trafikerade vägen aldrig får chansen att börja köra ut i cirkulationsplatsen.

I sådana fall bör nog väghållaren (kommunen eller Trafikverket) tänka om och välja en annan lösning för reglering av trafiken på den platsen, kanske trafiksignaler istället.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Är reglerna tillräckligt tydliga?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-09 11:01
Mr.Wheeler

Svaret är ingen. Ingen har företräde i trafiken, alla har skyldigheter.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-09 11:15
Onehp

Ett bra svar

#3 • Uppdaterat: 2012-11-09 18:07
Sungam

I en rondell kan man ju faktiskt underlätta flödet genom att blinka höger när man kör ut - som regeln kräver.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-09 19:25
Roy J

MrWheeler har ju helt rätt!
Så rubrikmakaren borde ha stryk! "Jag har företräde." Det är såna attityder som skapar olyckor.

Två bilar närmar sig från varsitt håll flervägsstoppet. Bägge har bråttom och bromsar så sent som möjligt för att vara först ut i korsningen. När respektive bil står "tillräckligt" nästan still, gasar bägge. Pang!

#5 • Uppdaterat: 2012-11-09 19:48
056 (ej verifierad)

I trafiken har du bara skyldigheter... Kom i Håg!

#6 • Uppdaterat: 2012-11-09 21:30
Roger Skagerström

Se där. Ännu en uppenbar risk som hade kunnat avhjälpas så lätt genom att det goda trafikverket helt enkelt gjorde en av vägarna till huvudled och satte väjningsskyltar på den andra.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-10 03:10
Roy J

Anledningen till flervägsstoppen är naturligtvis att bilar som startar från stillastående på ett par meter knappast orsakar allvarliga personskador.
Nackdelen är osäkerheten om vem som ska köra först - vem stannade först?
I vanliga korsningar med högerregel så ligger fokus mest på den andra bilen. Här splittras fokus mellan den andra bilen och att man faktiskt ska få stopp på sin bil innan stopplinjen.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-10 10:03
sackese

"Trafikhållaren" i min kommun måste då tillhöra då en av de mest korkade som finns. Denne har anlagt TVÅ rondeller med 30 m avstånd på en hårt trafikerad väg. Denne har alltså ersatt en väl fungerande lösning med trafikljus med en usel lösning där köerna blir långa eftersom man får mycket små möjligheter att äntra karusellen...

#9 • Uppdaterat: 2012-11-10 11:45
Förstikön (ej verifierad)

I Danmark tog man för ett par decennier sedan bort ett stort antal rondeller och ersatte med ljusreglerade korsningar av trafiksäkerhets- och trafikflödesskäl. Holger Danske klarade tydligen inte av att köra in och ut ur rondellerna utan att ställa till det. Rondellen utanför drottningens slott Marselisborg i Århus fick dock vara kvar, eftersom de ständigt växlande trafikljusen skulle störa Margarethe och övriga högheter när de intog sin lilla kvällsnubbe i månens sken. Åtminstone brukade mina danska vänner hävda det med glimten i ögat. Sedan några år återinför dock de danska trafikmyndigheterna rondellerna på nytt. Kanske upptäckte de att Holger & Co. även är färgblinda... (;-})

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.