För att få bakljusen att lysa måste Ford Fiesta-ägaren sätta på halvljuset.
"Vad behöver göras för att få bakljusen på min Ford Fiesta att lysa samtidigt som varselljusen fram?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar vad som behöver göras för att få bakljusen på min Ford Fiesta att lysa samtidigt som varselljusen fram? När jag låser upp bilen tänds både varselljusen och bakljusen och lyser en stund men när jag slår på tändningen och startar bilen lyser enbart varselljusen. För att få bakljusen att lysa måste jag sätta på halvljuset. Det borde väl gå att åtgärda med en programmering i bilens system så att baklyktorna alltid lyser när tändningen är på?
Bengt Carlsson
Svar:
Dessvärre är svaret nej. Ljusarrangemanget beror på ett EU-direktiv som alla biltillverkare måste följa.
På flertalet av våra bilar som är utrustade med regnsensor och halvljusautomatik är emellertid detta inget problem då automatiken sköter detta av sig själv.
På Fordbilar som inte har halvljusautomatik måste man själv komma ihåg att sätta på halvljuset för att få bakljusen att lysa.
Ola Norberg, Ford Motor Company
Diskutera: Vad tycker du om systemet att man manuellt måste sätta på halvljuset?
Fråga:
Jag undrar vad som behöver göras för att få bakljusen på min Ford Fiesta att lysa samtidigt som varselljusen fram? När jag låser upp bilen tänds både varselljusen och bakljusen och lyser en stund men när jag slår på tändningen och startar bilen lyser enbart varselljusen. För att få bakljusen att lysa måste jag sätta på halvljuset. Det borde väl gå att åtgärda med en programmering i bilens system så att baklyktorna alltid lyser när tändningen är på?
Bengt Carlsson
Svar:
Dessvärre är svaret nej. Ljusarrangemanget beror på ett EU-direktiv som alla biltillverkare måste följa.
På flertalet av våra bilar som är utrustade med regnsensor och halvljusautomatik är emellertid detta inget problem då automatiken sköter detta av sig själv.
På Fordbilar som inte har halvljusautomatik måste man själv komma ihåg att sätta på halvljuset för att få bakljusen att lysa.
Ola Norberg, Ford Motor Company
Diskutera: Vad tycker du om systemet att man manuellt måste sätta på halvljuset?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inga problem på min bil för när det börjar skymma så ser man inte skalan på hastighetsmätaren för den lyser inte när bara varselljus är på, endast nålarna lyser och då vet man när det är dags att tända halvljus och därmed baklljus.
Bäst är ju alltid halvljus för dom sitter ofta högst upp och lyser bäst. Sen om man tycker det är snyggt eller inte är ju en annan sak.
Hur är det med Toyota Prius? Saknar den ljusautomatik? Det är utan konkurrens den bil som är vanligast utan belysning bak på nätterna.
Mycket märkligt regelverk. Framförallt i kombination med att man tillåter snikutrustade bilar utan ljusautomatik, men också för att många bilförare förmodligen är helt omedvetna om att de åker runt utan tända baklysen (eftersom det "alltid" varit automatiskt i Sverige).
Regelverket medför också att det i dagsljus är svårare att bakifrån avgöra om en bil står parkerad eller är i trafik.
Hackenbush. Är rätt säker på att det är krav på att vara så som du har. men för vissa krävs d mer än så för att dom ska fatta.
Jag tycker att det bör skötas per automatik och inte manuellt, den borde ju ha en sensor som känner av ex på kvällen att det är mörkt och då aktiveras det automatiska, på dagen bör man kunna ha det manuella
kanske något för framtiden.,
Det är inte ovanligt att se nya bilar köras runt i halvmörker och dimma utan tända bakljus, EU:s regel är ovanligt korkad i detta fallet.
Varför utesluta bakljuset öht?
@Janerikbengtsson: Det sköts per automatik med ljussensor på många bilar, men inte på snikutrustade bilar.
Längre söderut är det kortare tid skymning och gryning. Ju längre norrut desto mera diffus övergång mellan ljus och mörker. och fler som kör omkring med olika bedömning om det är mörkt eller inte. Direkt trafikfarligt.
Skyll inte på EU. Sverige är väl med i EU, om jag inte har fel, så det här är väl något som vi ska kunna ändra på med lite sunt förnuft.
Jag är så glad att ha en Volvo V70 -14 i det här sammanhanget där säkerhetsmedvetna biltillverkaren Volvo valt att frångå EU-direktivet och ha bakljusen tända jämt, oavsett vilken ljuskombination som lyser fram i läge Auto. Det är världsklass på sådana egna initiativ. Som ägare är det grymt skönt att aldrig behöva tänka på att slå på halvljuset manuellt för att få igång bakljusen när man kör in i ett snöoväder mitt på ljusa vinterdagar, tex. Det är även extremt intelligent gjort av Volvo att halvljusen tänds när vindrutertorkarna går. Hur ofta möter man inte släckta bilar i tätt ösregn nuförtiden...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.