Nästa artikel
Bilfrågan: Fördelar med elektrisk handbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fördelar med elektrisk handbroms?

Publicerad 23 mars 2011 (uppdaterad 23 mars 2011)
"Vi har en ny Volvo V70 som vi är mycket nöjda med. Men vilka är fördelarna med elektrisk handbroms?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en ny Volvo V70 som vi är mycket nöjda med. Men vilka är fördelarna med elektrisk handbroms?

Jan och Birgitta Johansson, Linköping

SVAR:
Elektriskt manövrerad handbroms börjar bli alltmer vanligt. Det innebär att en elmotor drar åt handbromsvajern åt föraren. Ofta lossas handbromsen automatiskt när man börjar köra.

Precis som styrservo och bromsservo underlättar elektrisk handbroms handhavandet av bilen och kommer förmodligen att vara en standarddetalj om några år.

Volvo har idag elektrisk handbroms på följande modeller: V70, S80, XC70, XC60, S60 och V60.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om elektrisk handbroms?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-03-23 21:49
Gert Andersson (ej verifierad)

Det finns många bilar än utan elektrisk handbroms. Även bland lite finare märken.

Tack och lov!

#c • Uppdaterat: 2011-03-23 22:07
Raymond K (ej verifierad)

Det är bara att inse att ju mer elektronik vi får i bilarna ju mer är det som kan börja krångla när bilarna börjar bli ca 4 år gamla och mer. Vem vågar köpa en 5 år gammal bil säg om 10 år?

#d • Uppdaterat: 2011-03-23 22:53
mendefera (ej verifierad)

Roger: till skillnad från leksaks bromsar som andra bilar är det iaf bäst med P-bromsen på framhjulen! kan användas som en riktig nödbroms dessutom, försök göra det på en bil med p-bromsen bak, och sedan har jag lyft framtill flera ggr en sådan bil, inga problem och ingen som har råkat ut för något heller! gamla saab 99 och 900 hade ju det t.ex. fast citroen var först förstås. Det är bara att klossa bakhjulen dessutom om man vill, det gör man ändå med bak p-bromsade bilar också. Så helt kass? snarare genialt!

#e • Uppdaterat: 2011-03-24 08:11
Gert Andersson (ej verifierad)

Raymond K: Jo, bilindustrin har ihjäl sig själv. Vem vågar köpa en ny bil om den är värdelös efter tio år? Säljer man bilen efter 4 år lär man inte få mkt för den.

Dacia, europas snabbast växande bilmärke, mkt större i europa än lilla Volvo. Och inte nog med det, Dacia har högre andrahandsvärde än folk bara vågade gissa! Enkelhet lönar sig?

#f • Uppdaterat: 2011-03-24 09:49
Roy J

Trots det jag tidigare skrev om handbromsvändnngar, så är det ingen tvekan om att p-broms på framhjulen är den absolut bästa nödbromsen.
Roger Skagerströms invändning må stämma teoretiskt, men i praktiken har jag aldrig ens tänkt på att det skulle vara ett problem. När jag skiftat däck har jag alltid ställt bilen på ett plant område. Beträfande punka vid vägkanten så finns det oftast stenar eller något i skuffen man kan använda till att placera vid ett hjul. Och den situtaionen är verkligen inte vanlig.
När jag lyft upp hela fronten på bilen har jag använt en verkstadsdomkraft och eftersom en sån lyfter i en båge vill jag definitivt ha bilen frirullande så att den följer med när man pumpar upp den. Visserligen har domkraften också hjul, men för att de ska ska snurra krävs ett hårt underlag.
Och, Roger, varför upplever du inte samma problem med en bakhjulsdriven bil? De har ju också p-bromsen verkande på drivhjulen.

#g • Uppdaterat: 2011-03-24 12:37
saabnisse

Nej, jag gillar inte alls handbroms på framhjulen som det var på Saab 99 och äldre 900.
Den handbroms som har funnits på Volvo och Saab och som verkar på små fjuttrummor på bakhjulen blir man inte glad över och som nödbroms är den inget vidare.
Nu tror jag inte att risken för totalt bromsbortfall på nyare bilar är särskilt stor, men att bromsverkan på handbromsen är så dålig att den inte förmår att hålla bilen i lite motlut är verkligen svagt.
Nej jag saknar handbromsen på 9000, senare 900 gen 1 och på gamla 96an, som man lätt kunde göra handbromssväng med även på grusväg i lite fart.
Och jag tycker inte alls om elektriska handbromsar eller parkeringsbroms som det ju egentligen heter.

#h • Uppdaterat: 2011-03-24 13:59
mendefera (ej verifierad)

Ja, har man tråkigt att man måste använda handbromsen för att ha roligt, ja då borde man byta bil. som saabnisse skrev dessutom är det inte bara de fjutt bromsbackarna innanför bromsskivorna som inte fungerar som nödbroms utan även skiv och trum p-bromsar bak! Dessutom så finns det bilar med fotmanövrerad p-broms som gamla citroen gs, och xm, vilka inte lämpar sig som övningskörnings bilar precis som el. p-bromsar är väl den enda nackdelen.

#i • Uppdaterat: 2011-03-25 15:37
Gert Andersson (ej verifierad)

Handbromsen röres aldrig vid lek.

Möjligtvis om man är 18 och tvingas låna morsans motorsvaga fwd-bil.

#j • Uppdaterat: 2011-03-26 22:51
Nithin

Den elektriska parkeringsbromsen är inte där utav en slump.
Tidigare XC/V70 har haft stora problem med ibland ganska allvarliga haverier när backarna släpper....

En elektrisk handbroms som skruvar fast färdbromsbeläggen är ett steg framåt då detta system, mest troligt, kommer att vara mindre känsligt än ett mekanisk, speciellt när regelbundet användande (generellt sett) oftast är (för) lågt.

Med detta öppnas också möjligheter för att elektriskt "underhålla" bromsarna utan att det märks.

Detta gör man för att få nöjda kunder som klara besiktningen utan anmärkningar.

#k • Uppdaterat: 2011-03-28 17:28
amoC

@Nithin: Att "underhålla bromsarna" går utmärkt med ESP. Det är nåt Mercedes (och säkert många andra) har sysslat med i många år. Dock mest för att få bort fukt och trafikfilm, om jag minns rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.