Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Om partiklar i asfalten, som rivs upp av dubbade däck, är farliga för människan, varför tar man inte bort det farliga i asfaltsblandningen istället för att diskutera dubbförbud.
Alla vet ju att dubbdäcken är säkrast på våra vintervägar.
Lennart
SVAR:
Det finns inga entydiga studier som visar att det är de stora partiklarna som rivs upp av dubbdäck (PM10) som är farliga för hälsan. De finns i ganska liten mängd i luften även om de väger mer än de små och får större betydelse när man väger det totala antalet partiklar.
Det är de mindre partiklarna PM2,5 och PM1 (till exempel från avgaser) som ger svåra hälsoproblem och förorsakar cancer med mera. Dessa finns i mycket större mängd men väger mindre.
Att man talar om PM10-problemet beror på att EU satt gränser för dessa men inte för de mindre partiklarna. Det blir alltså av politiska skäl nödvändigt att göra något åt de stora partiklarna medan vi kan avvakta med att göra något åt de partiklar som är bevisat farliga.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men Torsten svarar ju inte på frågan.
"Varför tar man inte bort det farliga i asfaltsblandningen istället för att diskutera dubbförbud?"
Det verkar ju väldigt enkelt att lägga ny vägbeläggning på alla asfalterade gator i vägar inom våra städer...!!! (ironi)
men skulle det ändå fungera skulle det förmodligen också bli ett ramaskri från alla dubbdäcksfantaster om man avgiftsbelägger dubbdäcken eller höjer väg och drivmedelskatten för att bekosta detta.
En gräns som är satt av EU, verkar vara något för de ställen man kan köra på dubbfritt. Vi här uppe i Norrbotten måste nog behålla dubbdäcken på ändå, vi har inget alternativ. Däremot kan man, för min del, gärna förbjuda vägsalt! Då blir problemet med partiklar automatiskt mindre.
En gräns som är satt av EU, verkar vara något för de ställen man kan köra på dubbfritt. Vi här uppe i Norrbotten måste nog behålla dubbdäcken på ändå, vi har inget alternativ. Däremot kan man, för min del, gärna förbjuda vägsalt! Då blir problemet med partiklar automatiskt mindre.
Man kan väl lägga en annan beläggning på Hornsgatan i Stockholm och andra gator där EU:s gränsvärde överstigs...
Och varför svarar inte Torsten på frågan?
Det intressanta är att i princip alla länder får dispens, om de bara kommer med en förklaring till varför pm10 är högre än gränsvärdet vissa perioder.
Spanien har exempelvis dispens därför att stormar i Afrika skickar mycket partiklar över från Sahara ibland.
Har Sverige ens försökt få dispens med hänvisning till vinter?
Nix, de har bara hävdat att dubbdäck är farliga utan hänsyn till aktuell forskning.
Tyvärr är det en trend i hela EU att sätta vetenskap på undantag till förmån för populism.
Förbjud dubbdäck i hela landet! Det dör många fler p.g.a. dubbdäcken (stenlunga) än vad dubbdäcken kan tänkas rädda. Dessutom åtgår det mycket mer lösningsmedel för att få bilarna rena från Asfaltstänk.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.