Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Det finns ett stort antal bilvårdsföretag som erbjuder lackbehandlingar med långtidsskydd. Många påstår att man aldrig mer behöver vaxa eller polera bilen.
Stämmer detta? Hur bra är dessa behandlingar egentligen? Själv brukar jag polera och vaxa bilen en till två gånger per år. Är detta sämre?
Mikael Andersson
SVAR:
Allt handlar om hur duktig du är samt vilka verktyg och produkter du använder. Hos bilvårdsföretagen utförs arbetet av proffs och lackbehandlingen blir därför bättre och varar längre.
Ingen behandling varar dock för evigt så förr eller senare måste den göras om för att undvika att lackeringen oxiderar. Du kan välja att antingen göra jobbet själv, en eller två gånger om året, eller att låta en professionell bilvårdare göra det. I det senare fallet blir det dyrare men varar i flera år.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag lämnade in en bil en (1) gång för så kallad lackkonservering. Aldrig mer. För det första var stora ytor runt lister och liknande obehandlade, för det andra så hade man likt förbaskat kommit åt listerna på några ställen med resultatet att "kromet" hade "polerats bort". Noggran vaxning för hand tar sin tid och är lite jobbigt, varar inte lika länge MEN varenda vrå blir polerad. Dessutom ser man småskavanker som stenskott mycket bättre när man själv kommer där med nosen typ 3 decimeter från lacken.
Jag har haft lackkonservering sedan ca 20 år tillbaka, på en mängd bilar.
Det är helt fantastiskt när man ser en bil som blev lackkonserverad för 10 år sedan och den ser fortfarande ny ut i lacken .
Speciellt när man vet att den aldrig varit vaxad bara tvättad.
Använder man de stor kända märkena så fungerar det.
Permashine, Mr Cap och Ditec.
Jag har en jobbarkompis som aldrig vaxat eller polerat en bil.
Hans förra bil, en Audi 100 -88, vit solidlack, tvättades i automattvätt med roterande borstar ca 2 ggr i månaden.
I början av 2000 byte han bort bilen, men den såg fortfarande ut som ny i lacken bortsett från en rostskada på en skärmkant som han skrapat ett par år tidigare.
Det tillsattes ju flytande vax i tvätten men jag är ändå förvånad över skicket på lacken.
Jag har en kompis som har en annan kompis och hans kompis, han har en bil som inte har någon lack. !
Men nu är den är lite rostig.
Den stora fördelen med lackbehandling ska väl vara att bilen ska bli lite mer lätttvättad, samt att genom att ha lackbehandlingen så har man en extra "slityta" som salt och sånt kan fräta på istället för att ge sig på lacken direkt under. Även fågelskit som fräter rätt elakt har man lite extra tid på sig att ta bort om man har skyddet.
Största fördelen jag upplevt är dock fälgarna. Vår gamla 6'a (-02) hade vi en Ditecbehandling på. Så även på fälgarna. Det pratades vitt och brett om hur orginalbeläggen dammade som bara den på bilen, och att folk använde variande tillhyggen för att skrubba bort det från fälgarna, då det brände fast. Visst dammade det, men med Ditec-behandligen på dom så var det bara att torka bort med en trasa. Hade vi haft en tryckluftskompressor hade det funkat med den och blåsa bort det.
Har BVS med glasbehandling på nuvarande bilen. Fönstren rinner av och så, men vet inte om jag upplever den som mer lätttvättad direkt. Sen gick det tydligen inte att ha deras på fälgarna för att det var tvunget att poleras in med maskin. Dock skyddar det ju lacken mot diverse skit så man vet att bilen är ren där nere under all skit ;) Typ ;)
En av mina bilar är en gammal 850 från -92 som har gått 43000 mil. Den har aldrig varit i närheten av vare sig tvättsvamp eller lackbehandling, bara blivit borsttvättad i automat med någorlunden regelbundenhet. Lacken ser definitivt inte ut som ny, men den är heller inte dålig. I stort sett rostfri är den dessutom. Kanske kunde den varit riktigt fin om den fått en lackbehandling någon gång emellanåt...
Som vanligt en massa tyckande från människor som inte provat eller har en susning om vad dom pratar om. Prova någon av de erkänna märkena tex DITEC så får ni själv se hur bra det verkligen är.......
Jag har DITEC på en av mina andra bilar, en Rover 75 -00. Gjordes för ett par år sen, sen har den också gått i automattvätt under ett antal tusen mil. Den ser fortfarande ok ut, men skulle behöva en ny behandling för att bli fin igen. Vad jag menade var att för en vanlig bruksbil som man inte bryr sig särskilt mycket om utseendet på, så verkar det räcka med att tvätta då och då för att hålla den i skapligt skick. Det finns väl ingen som påstår att en lackbehandlad bil inte ser bättre ut efter behandlingen än före :)
Toyota behöver man absolut INTE lackskydda eftersom dess lack har en "glashinna" över sig. Vår Toyota Avensis -06:a har aldrig vaxats eller lackförseglats och tvättas bara ett par gånger per vinter. Hur ser den ut? Förvånansvärt bra faktiskt. Den ser inte ut som om den vore ny men näst intill, faktiskt. Rostskyddsbehandlad är den heller inte! Nä, att Toyota skulle ha dålig lack och att den rostar stämmer faktiskt inte alls. Att Toyota har andra problem är en annan sak men bra lack, det har de!
Vad kostar en lackbehandling och hur ofta bör man göra den?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.