Frågeställaren funderar över om Volkswagengruppens automatväxlade DSG-låda som finns i bland annat Tiguan och Skoda Kodiaq är driftsäker.
”Kommer växellådan i en fabriksny VW Tiguan eller en Skoda Kodiaq att hålla?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Finns det anledning att tro att växellådan i en fabriksny VW Tiguan (1,4 bensin) eller en Skoda Kodiaq (2,0 bensin) med 6-växlad DSG kommer att hålla? Självklart under förutsättning att service sköts korrekt.
Ingemar Brinkenberg
Svar:
De stora problemen med VW-koncernens DSG-lådor har främst drabbat den sjuväxlade versionen och har varit vanligast i bilar som körs mycket i stadstrafik. Taxi exempelvis. DSG-lådor slits av långsam och ryckig kökörning så det bör man undvika. Den sexväxlade DSG-lådan har inte ställt till med några nämnvärda problem.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Finns det anledning att tro att växellådan i en fabriksny VW Tiguan (1,4 bensin) eller en Skoda Kodiaq (2,0 bensin) med 6-växlad DSG kommer att hålla? Självklart under förutsättning att service sköts korrekt.
Ingemar Brinkenberg
Svar:
De stora problemen med VW-koncernens DSG-lådor har främst drabbat den sjuväxlade versionen och har varit vanligast i bilar som körs mycket i stadstrafik. Taxi exempelvis. DSG-lådor slits av långsam och ryckig kökörning så det bör man undvika. Den sexväxlade DSG-lådan har inte ställt till med några nämnvärda problem.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
2.0 TSI har inte sexväxlad DSG utan sju växlad, dock av våtlamellstyp med högre slitstyrka. Tycker dock den sjuväxlade torrlamellslådan jag hade på förra bilen var rappare. Kör man inte taxi finns bara spekulationer kring sämre hållbarhet på den, ingen kunskap.
Tror för 5 år sedan nej. Nu är det förbättrade funktioner och barnsjukdomarna bör vara bortbyggda på vag lådan.
Men en automat oavsett fabrikat är en större risk än en manuell låda utan mekatronik.
Har skälv den 7 växlade och funkar fint än. :)
Men med tre års garanti och maskinskadeförsäkringen så bör man väl vara trygg.
Svårt att veta. VW's problem med DSG har ju till viss mån berott på att de fuskade (VW = fusk) och satte en för klen DSG-låda i en för motorstark och tung bil.
Om jag skulle köpa en bil med DSG så skulle jag kika på motorns vridmoment vs vad DSG-lådan max klarar av. Finns det en trevlig distans där emellan så skulle jag vara trygg ( ref. https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox ). Skulle jag ha behov av att dra tyngre släpvagnar så skulle jag nog avstå DSG-låda helt.
VW tillämpar (vilket har skadat motorer) mycket långa serviceintervall, så jag skulle nog kika på möjligheten till tätare oljebyten i DSG-lådan. Är det inte överdrivet dyrt (kolla med icke-märkesverkstad), så skulle jag byta oftare.
Jag inte om det kan kallas fusk från VW:s sida när de använder DQ200-lådan från LuK som är specad till att klara 250Nm tillsammans med en motor som ger 220Nm.
Anser nog att det är LuK som fuskat med specen.
Fast belastningen på växellådan kan, beroende på körstil, momentant vara betydligt högre än motorns teoretiska maxmoment. Så ju längre "distans" desto bättre, så klart. Särskilt om ändamålet är taxinäring.
VW Tiguan 1.4 bensin, som nämns i frågan, har väl den 7vxl torrlamellådan DQ200 vad jag vet och inte en 6vxl som man får intryck av här. Rätta mig gärna om jag har fel.
@Rutger, så vitt jag vet så har nya Tiguan 1.4 fortfarande den gamla DSG6 med våtlamell. (DQ250). DSG7 finns bara till de större motorerna och är då den nya DQ500, också med våtlamell.
Vilka VAG-modeller har DSG7 med DQ200-lådan (torrlamell), och vilka har DSG7 med DQ500-lådan (våtlamell)? Någon som kan bringa klarhet i denna förvirrande fråga?
DQ200 finns kvar över större delen av VAGs modeller på motorer med maxvrid understigande 250 nm i kombination med framhjulsdrift (om den vore så usel som vissa påstår har jag svårt att se att VAG skulle fortsätta leverera ut hundratusentals bilar med den årligen, men det är en högst personlig reflektion). DQ 500 ersätter den sexväxlade DSG lådan, och finns på nyare modeller. Ungefär... Förvirrande? Jo tack!
Swemba - Du verkar ha rätt. Googlat lite och Tiguan 1.4 har 6vxl DSG, så därmed har den alltså våtlamell oavsett beteckning. Så jag korrigerar härmed mitt tidigare inlägg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.