Nästa artikel
Bilfrågan: Dags för en saklig diskussion om framtidens bilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dags för en saklig diskussion om framtidens bilar?

Publicerad 30 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
”Det är alldeles uppenbart att en lösning inte finns. Hur ska strömmen räcka till?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det inte på tiden att man diskuterar framtidens bilar och drivmedel på ett sakligt sätt? Det är alldeles uppenbart att en lösning på framtidens drivmedel inte finns.  
Hur ska strömmen räcka till både uppvärmning och laddning av batterierna?
När det gäller elbilar, varför redovisar man inte de verkliga kostnaderna? Vad jag har sett så är det ingen som tar upp den beskattning som ligger på vanligt fossilt bränsle cirka tio kronor litern och som bekostar underhållet av våra vägar. Det är väl ändå ingen som tror att denna skatt kommer att utebli på elbilarna och då kommer milkostnaden se helt annorlunda ut. 
För en tid sedan skrevs det i er tidning om att tekniker på Bosch hade kommit fram till en lösning på dieselbilarnas högre kväveoxidutsläpp? Hur har det gått? Fortfarande säljs det många dieselbilar som kommer att rulla på våra vägar i många år framöver och orsaka stora utsläpp om inte myndigheterna kommer att göra det olönsamt att fortsätta köra på fossilt bränsle. Vart tog etanoldebatten vägen, som ändå var ett bränsle som var utsläppsneutralt?
Thomas Richardsson

Svar:
Svåra frågor att klara på begränsat utrymme. Elnätet i storstäder är i dag absolut inte anpassat för de stora mängder energi som krävs om elbilar ska börja laddas i varje garage och p-plats. Men tillgången på elektricitet kommer att räcka för elbilar, uppger branschorganisationen för energibolagen, Svensk Energi. Samtidigt varnar Svenska Kraftnät som är en myndighet för elöverföringssystemet för att marginalen i svenska elförsörjningen krymper och att Sverige kan få ett elunderskott redan i vinter! Om effektbalansen går ihop återstår att se. Fordonsskatt och bränsleskatter ska betala för de kostnader som trafiken orsakar. Men i takt med att allt fler börjar köra elbilar så minskar statens inkomster från bränsleskatterna. Det kommer man självklart att kompensera sig för på ett eller annat sätt. IVL, Svenska Miljöinstitutet, utreder för närvarande i ett tvåårigt projekt ”kilometerskatt för en effektiv vägtrafik”, som tar avstamp just i den framtida ökningen av elbilar. Så även om vi investerar i dyra elbilar blir det inte nödvändigtvis billigare att köra med dem, men förhoppningsvis med avsevärt minskat miljöavtryck. 
När det gäller Boschs utspel – det tar tid att utveckla och testa. Och tekniken måste fram snabbt om den ska bli aktuell. När det över huvud taget gäller diesel så kan man också här vinna mycket på alternativa bränslen. Alla dieselbussar körs nu på biodiesel i Stockholm. Vi står inför en stor förändring men det är inte lätt att sia om hur snabbt det går eller hur mycket det verkligen kommer att kosta att köra med de olika alternativen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur tror du att framtiden kommer att se ut när det gäller elbilar och laddning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-30 08:03
Maisch

Har läst igenom Bosch artikel när den kom, det är förvånansvärt att dom kommer med det som en nyhet. Den metoden dom använder där är ungefär det lastbilarna började med för 10 år sen. Tekniken har funnits länge, det är bara personbilstillverkarna som inte har kunnat motivera kostnaderna, för att kraven inte har funnits. Därför har dom varit efter när det kommer till emissionshantering, men det går definitivt att få bukt på. Pengarna ska in, när man väl gjort sig van med inkomsterna från fordonsskatterna så finns det ingen återvändo, det kommer nya sätt.Men det kan säkerligen vara rätt lukrativt ett tag till innan det börjar märkas för mycket i stadskassan.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-30 08:37
PREVIA

Varför satsa på fordon som släpper ut kväveoxider och andra otrevligheter när det redan finns fordon som inte har några utsläpp alls som Hyundai som fått beställning på 1000 vätgaslastbilar från Schweiz som kommer börja levereras redan från 2019.
Alla fordon som har förbränningsmotor smutsar ner vår luft mer och ger stora skador i naturen och för allt levande direkt eller indirekt.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-30 08:42
L. Mäkinen

Fascinerande att en artikel om framtida elförsörjning illustreras med en stickpropp i "Klass 0".
Totala energiförbrukning kommer minska i takt med att fler använder elbilar. Det är ju inte så att bensin och diesel tillkommer utan att det används energi.

Den stora omställningen kommer nog inte riktigt än, men den egenägda transportklumpens era har en bortre tidshorisont som borde börja skönjas nu.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-30 08:57
Klarsynt

Redan idag råder det brist på el i Sverige, vilket gör att för all extra konsumtion så importerar vi från Europa (alla länder är sammankopplade) och där är kolkraften väl utbyggd och all extra konsumtion genereras förstås av dessa kolkraftverk. Det är 1000 g CO2/kWh det. Betydligt mer CO2 än vad som skulle genereras av bensin eller diesel.

Är detta verkligen något som dina och mina skattepengar skall användas till att subventionera? Vi betalar faktiskt i dagsläget för att det skall bli ökade utsläpp, inte tvärtom.

Och så stänger de dessutom ner våra kärnkraftverk. Stängda reaktorer innebär varken att vindkraftverken snurrar snabbare eller att solen lyser starkare.

"Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el.För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet."
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/

"I debatten låter det ofta som att lösningen när det gäller koldioxidutsläppen är att övergå till exempelvis elbilar. Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft
Detta från folk som jobbar i branschen.

Och då har vi inte ens tagit upp det faktum att det mest miljövänliga är att behålla ett fordon så länge som möjligt. Att producera en ny bil är liktydigt med enorma utsläpp. Detta gäller i synnerhet blodsbatteribilar där det enorma batteriet är oerhört energikrävande att framställa.

Därmed torde det mest miljövänliga vara om alla behåller sina nuvarande fordon och inte köper nya, av något slag.

.

#5 • Uppdaterat: 2018-11-30 09:13
johnkommentar

Klarsynt, skriver du nytt inlägg varje gång eller kopierar du ett gammalt? Sverige är nettoexportör av el. Men visst är det lätt att ropa nej åt det nya ;-)

#6 • Uppdaterat: 2018-11-30 10:02
Kanske

Tänk tanken att vätgas produceras i solcellsanläggningar i ökenområden. Allt energibehov i produktionen består av solenergi. Vattnet som spjälkas kommer från havet och inte färskvatten.
Den färdiga vätgasen komprimeras och fraktas på gastankfartyg som drivs av avkoket, teknik som redan användes på 70-talet.

Vätgas eller som den i bland kallas bränslecell är nog det bästa på planeten. Fritt från miljöpåverkan, bortsett uppbyggnaden av infrastruktur, och som sedan kan driva fordon, bostäder och fabriker.

Batteribilar kommer visa sig vara ytterligare ett felsteg.

#7 • Uppdaterat: 2018-11-30 10:10
beachman

Klarsynt har ändå en poäng, även om jag också är lite less på alla hens inlägg angående blodsbatterier. Även om elbilar kan vara bättre för närmiljön så är CO2 utsläppen ett globalt problem. Majoriteten av den el som produceras tar sin energi från kol och naturgas. Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Elproduktion/. Bara för att Sverige under vissa perioder? är nettoexportörer av el så betyder inte det att vi själva ska slösa bort den elen på elbilar. Den ska vi se till att exportera till andra länder som producerar el med kol. Den genomsnittliga verkningsgraden för stenkolseldade kraftverk i världen är för närvarande 28 procent, källa https://corporate.vattenfall.se/om-energi/el-och-varmeproduktion/kol/sa-fungerar-kolkraft/. Så länge majoriteten av den el som produceras globalt är fossil så påskyndar dessa skattesubventionerade elbilar de globala CO2-utsläppen.

#8 • Uppdaterat: 2018-11-30 10:12
Kricko

Ah, Närsynt blockerad, skönt - nu går det ju att läsa på forumet igen. Mäkinens andra stycke pekar på en intressant iakttagelse (eller snarare spådom) om bilägande - att framtidsmänniskan som inte har samma känslomässiga bindning till bilen som vi har inte kommer att äga någon bil alls. Istället efterfrågas mobilitetstjänster. Läste någon rapport för ett par år sedan där persontransportkilometerna spåddes (ungefär, kommer inte ihåg exakt) fördubblas till år 2040, samtidigt som nybilsförsäljningen halveras. Inte så svårförenligt om man beaktar att nyttjandegraden på dagens bilar ligger på runt 4-5 %.

Apropå artikeln så nej, skiftet till eldrivna transporter utgör inget problem alls för elnätet annat än ytterst lokalt. Energitillgången är en annan sak och där kan det uppstå brister precis som det gör idag. Men att det inte skulle gå att lösa genom antingen effektivisering eller ökad produktion eller båda känns inte särskilt troligt. Länken till Svensk Energi är bra och visar vad effektivisering kan ge: hela bilparken omställd till el beräknas använda 13 TWh, utfasning av en så korkad sak som glödlampor sparar 2 TWh...

#9 • Uppdaterat: 2018-11-30 10:28
saabnisse

Jag skrev det här i en annan tråd, men jag lägger in det här där det kanske passar bättre.
"Jag jobbar själv i ett företag som har elproduktion, men nu har driften legat nere i flera veckor p.g.a. vattenbrist och det är något som delas med flera elproducenter som är beroende av vattenkraft.
Det är svårt att styra nederbörd!
Och visst kommer det att bli svårt att ersätta den energi som kärnkraftverken ger när de ska avvecklas.
Vindkraft är inte särskilt vacker och fungerar inte vid vindstilla, solenergin är ju statisk, är inte särskilt störande, men har ju en väldigt marginell betydelse även om intresset ökar.
Båda dessa energisystem kräver ju dessutom någon form av lagringssystem för energiutjämning.
En del el kommer från kraftvärmeverk, men där har vissa subvalida kommuner avstått elproduktion och enbart satsat på värme.
Men det stora problemet ligger i distributionen av el.
Vårt kraftnät är inte dimensionerat för den ökande energianvändningen och det kommer att krävas en omfattande och dyr utbyggnad.
Och även den som är vidsynt och öppen för förändringar måste inse att det föreligger stora kostsamma problem här."

#a • Uppdaterat: 2018-11-30 10:28
Styggavargen

Jag tror det inte är hållbart att bilar skall dra så mycket energi som idag. Det kommer inte att fungera om alla skall köra runt i en två ton tung bil, oavsett om det är SUV eller ej. Om några tiotals år kommer de skratta åt historier där folk kör runt i en klumpig ful SUV. Det går att göra saker på annorlunda sätt, nya material, ny teknologi samt att vad jag tror blir största utmaningen, att ändra folks beteende och istället få oss att samarbeta (typ samåkning mm).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.