"Om man drar ur alla dubbar ur ett dubbat vinterdäck, får man då använda däcket på sommaren?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Om man drar ur alla dubbar ur ett begagnat dubbat vinterdäck, får man då lagligt använda däcket på sommaren?
Rolf
SVAR:
Ja.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort sommardäck av dubbdäck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt sjukt! Vägegenskaperna hos ett gammal vinterdäck utan dubb på sommaren lär vara enormt mycket sämre än precis allt man kan köpa i sommardäcksväg.
Får man göra tvärtom tro? Skruva i egna "dubb" (skruv) i ett gammalt sommardäck och köra med det på vintern?
Gör man detta så gör man sig själv en stor björntjänst. Vinterdäck är till för vinter, inget annat.
Visst, svaret på frågan är ja men det känns en smula oansvarigt och nästan barnsligt att inte nämna något om gummiblandningar och egenskaper i värme kontra kyla.
Man måste väl ta hänsyn till hur däcket ska användas.
Det hamnar kanske på en bil eller en släpkärra som används sällan och i lägre fart.
När den här typen av frågor kommer upp verkar det som många tror att däcket ska användas till banrace!
Har en bekant som gjorde just detta, drog bort dubben för att slita dem något lite till på sommaren innan de slängdes. Funkade bra att köra på men i en paniksituation där man måste tvärnita eller väja undan så lär det gå illa. År det värt att sätta sitt eget och andras liv i fara för några halvslitna gamla däcks skull?
Svar på din fråga Juppe: Nej, vinterdäck måste ha "M+S" märkning (mud & snow) så sommardäck är aldrig tillåtna när det råder vinterväglag dec-mars.
Jag skulle inte bli förvånad om ett två år gammalt dubbdäck med typ 5 mm mönsterdjup som får dubbarna urdragna och sedan används på sommaren håller precis lika bra prestanda som de absolut sämsta - men lagliga - asiatiska SKITdäcken för sommarbruk (ni vet de där "Tjakkomatuniaro", typ).
Stryktålig som jag är sticker jag ut hakan igen och säger som det är: Jag kör typ var tredje sommar på dubbfria vinterdäck.
Ja, vill man leka med döden, så - varför inte?
Bromssträckan från 80-90 km/h blir så mycket längre med gamla vinterdäck, så det räcker för att döda den där fotgängaren som plötsligt dök upp framför bilen.
Det finns bara en fördel med att köra med vinterdäck på sommaren: de är komfortabla.
Det är högst märkligt att det inte finns en liknande lag för sommardäck som för vinterdäck!
Men hultarn, vad är då din åsikt om de allra sämsta asiatiska skitdäcken, som får säljas som helt lagliga sommardäck, men där bromssträckan är upp emot 70 meter? Jag tror inte att en enda person som har gnällt och kritiserat min variant har kommenterat de här direkt livsfarliga asiatiska däcken som ingen människa kan namnen på.
Så hultarn, en kommentar, tack!
Ja, det där är en annan sak, och jag håller med dig.
De asiatiska skitdäcken, både sommar- och vinterdäck, borde inte få säljas här!
Åtskilliga tester har ju visat hur dåliga de är. Obegripligt att folk ändå köper skiten.
Ännu mer obegripligt att folk är så dumsnåla med däck, de har en modern och säker bil värd kanske 150-200.000, sedan sparar man (max) 500 kr/år genom att använda skitdäck...
Som saboterar bilen, och kanske livet.
Frågan var om det är lagligt, svaret är ja.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.