Nästa artikel
Bilfrågan: Bättre med manuell 4WD?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bättre med manuell 4WD?

Publicerad 20 april 2017 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar varför inte fler biltillverkare väljer att ha inkopplingsbar fyrhjulsdrift, eftersom det borde spara bränsle. Men enligt Vi Bilägares expert ger inte detta lägre förbrukning.
”Finns det någon nackdel med manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar varför de europeiska biltillverkarna inte gör bilar med fyrhjulsdrift som kan slås av och på manuellt som det går att göra i vissa asiatiska och amerikanska bilmärken. Vore inte detta väldigt fördelaktigt i Norden där man bara har användning av fyrhjulsdrift några dagar om året? Då skulle man ju slippa slösa bränsle på fyrhjulsdriften resten av året. Eller finns det någon nackdel med manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift?
Oskar
 
Svar:
Manuellt inkopplingsbar fyrhjulsdrift ger inte lägre bränsleförbrukning. Tvärtom. Bilar med automatisk fyrhjulsdrift har ofta lägre förbrukning. Det är förklaringen till varför många europeiska biltillverkare har valt automatisk 4WD. I en del bilar med automatisk 4WD driver bilen med framhjulen vid normalkörning på torrt underlag. Det krävs hjulspinn eller tvära styrutslag för att bakhjulens drivning ska aktiveras.
För bränsleekonomin hos en fyrhjulsdriven bil gör det inte så stor skillnad om alla hjul driver eller bara två. Den extra vikten med drivaxlar som ger ökad förbrukning finns ju ändå.
Jämfört med en bil med automatisk 4WD kan en med manuellt inkopplingsbar drivning (som en amerikansk suv eller pickup) dra mer bränsle. Den manuellt inkopplade fyrhjulsdriften har ofta en lågväxel, vilken gör bilen bättre i terrängkörning men också tyngre.
4WD-system som är utformade för att spara bränsle (genom viktbesparing) är dock i regel inte lika effektiva som system där framkomligheten prioriteras.
Christian Ellmark
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-20 11:19
Styggavargen

Sammanfattning, behöver du fyrhjulsdrift så skaffa en bil med ett system värt namnet och fokus på framkomlighet. Annars kan du likaväl skippa en fyrhjulsdriven bil. Många tester har gång på gång visat att hybrid lösningarna inte klarar uppgiften och då kör man runt med en bil med onödigt hög förbrukning utan fördelar på framkomlighet området, snarare tvärtom att du fick en tyngre bil som får försämrad framkomlighet.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-20 14:24
A.L

Fyrhjulsdrift handlar inte bara om framkomlighet utan om kördynamik och komfort. Styggavargen borde ta sig iväg till en bilhandlare och prova själv. Då kan han samtidigt passa på att beställa en variant som inte drar lika mycket bränsle, eller smutsar ned/förgiftar sin omgivning med höga utsläpp kolväten och andra gifter, såsom han bensinbil gör idag. MVH AL

#3 • Uppdaterat: 2017-04-20 15:07
Swemba

I norden där vi har is och halka stora delar av året borde fyrhjulsdrift vara standard.

#4 • Uppdaterat: 2017-04-20 15:44
Styggavargen

Samma sak gjorde de med Octavia 1.0 liters motorn, personerna intervjuades och fick information att de körde 1.8 liters motorn, de blev paffa när skylten plockades bort och de fick reda på att bilen hade en motor med nästan hälften i cylindervolym.

#5 • Uppdaterat: 2017-04-20 15:45
Styggavargen

A.L ställer du upp på blindtest där du får tex köra Octavia med och utan fyrhjulsdrift? Det går givetvis inte att känna vid normal bilkörning. Men du kanske är unik på det området? Har testat och kände ingen skillnad alls, inte ens i närheten av att veta mer än att 4x4 emblemet fanns på bakluckan.

#6 • Uppdaterat: 2017-04-20 16:38
A.L

Absolut Vargen. Nämn tid och plats så kan jag på två sekunder avgöra om bilen är två eller fyrhjulsdriven.
Känner man inte skillnaden bör man inte ha körkort...

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2017-04-20 16:46
Hans Berglund

Fyrhjulsdrift är bra om ska dra ett hästsläp från en lerig åker eller en tung husvagn uppför en isig backe men vid bromsning och vanlig körning har man inget bättre grepp på halt väglag där gäller naturlagarna och en tyngre bil hamnar längre från vägen plus att den har längre bromssträcka

#8 • Uppdaterat: 2017-04-20 17:27
Raphael

Många bilar med automatisk inkoppling har även möjlighet till manuell inkoppling, och även möjlighet att frånkoppla automatiken så den alltid är framhjulsdriven. Jag förstår inte problematiken riktigt... Sen har ju även flera asiatiska modeller automatisk inkoppling, så det gäller inte bara europeiska märken.

#9 • Uppdaterat: 2017-04-20 17:30
mso 1000

Beredd att hålla med vargen mfl. Folk har en övertro på 4wd.Såklart det finns behov som släp dragare, jägare och typ folk som skall vid sidan av vägen och besvärliga uppfarter osv osv. Men tveksamt om alla behöver det. Sunt förnuft och riktiga vinterdäck är det bästa för dom flesta. Men så klart handlaren får Ju in några %mer slantar ju fler han lurar på 4wd Och som sagt vad folk än säger så tar bilen i fråga mer soppa med 4wd.

#a • Uppdaterat: 2017-04-20 17:45
Roger Skagerström1

Privat klarar jag mig med framhjulsdrift. Men i jobbet hade det varit kört utan 4Motion. Och bor man på landet och inte kan lita på att det plogas automagiskt så är det nog jäkligt gött med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.