Om du våren 1970 var sugen på att skaffa en överkomlig, tuff öppen sportvagn fanns mycket att välja bland. Alfa Romeo 1750 Spider till exempel. Eller MGB. Eller Triumph Spitfire. Kanske skulle till och med Volkswagen Karmann Ghia Cabriolet kvala in.
Om du lade till önskemålet ”modern” smalnade utbudet väsentligt. Alla de nämnda bilarna var gamla konstruktioner. Kvar skulle egentligen bara finnas en alldeles ny och underlig skapelse som kommit att kallas ”folk-Porschen”: VW-Porsche 914 och 914-6.
Efter att ha siktats med diverse kamouflage i pressen dök den till slut upp på Frankfurtsalongen 1969, frukten av ett samarbete som inletts 1966. Modell 914 var ett försök att överbrygga gapet mellan de dyra Porsche 911/912 och den ålderdomliga (debut 1955) VW Karmann-Ghia.
Utvecklingen leddes av Porsche och under skalet fanns också åtskilliga av märkets komponenter. För produktionen skulle VW svara, eller rättare sagt karossleverantören Karmann.
Den fyrcylindriga versionen fick insprutningsmotor från VW 411 på 1,7 liter och måttliga 80 hk, den sexcylindriga och betydligt mer ovanliga 914-6 den sexcylindriga tvålitersmotorn på 110 hk som också återfanns i Porsche 911 T.
Designen liknade ingenting annat. Nästan asketiskt strama, nedtonade linjer, uppfällbara strålkastare, markerad ”targabåge” och ett löstagbart tak som när det inte användes placerades ovanpå den mittmonterade motorn/bagageutrymmet i det långa bakpartiet. Under luckan fram fanns ett rymligt bagagerum.
Konstruktionen utgick från en vridstyv ”låda” med tjocka trösklar, platt golv och markerad centraltunnel. Vägegenskaperna och balansen var enastående, medan växelföringen med sitt långa länkage till lådan längst bak i bilen hörde till det som kritiserades.
Drygt 115 600 exemplar av 914 byggdes innan modellen lades ned 1976. 914-6 tillverkades bara till 1973 i drygt 3 300 exemplar och är förstås den mest eftersökta i dag.
Läs också: Porsches snikmodell – eller en lyxig Folkamodell?
Nypris: 914/6 40 225 kr Med Sportomatic 42 125 kr. (914 S: 28 315 kr.)
Motor: Sexcylindrig boxermotor med en överliggande kamaxel per cylinderbank, två ventiler per cylinder. Dubbla förgasare. Luftkylning. Volym 1 991 cm3. Max effekt 110 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 156 Nm vid 4 200 v/min. (914 S: fyrcylindrig boxermotor, stötstänger, bränsleinsprutning, 1 679 cm3. 80 hk DIN vid 4 900 v/min, 132 Nm DIN vid 2 700 v/min.)
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 400/B 165/H 123 cm.
Fjädring/hjulställ: MacPherson med torsionsfjädring fram. Spiralfjädrar och snett bakåtriktade länkarmar bak. Dubbelverkande teleskopstötdämpare fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 202 km/tim Acc 0–100 km/tim 9,6 s. (914 S 174 km/tim, 14 s).
Förbrukning: 0,97 l/mil (914 S 0,80 l/mil).
1969 Porsche 914/4 presenteras. Porscheteknik till Volkswagenpris lät bra, men priset skulle stiga till någonting mitt emellan.
1970 VW-Porsche 914 S med fyrcylindrig motor och 80 hk kostar 25 000 kr när den börjar säljas här.
1971 Sportomatic halvautomatisk växellåda kan beställas till båda modeller. En knapp på växelspaken ersätter kopplingspedalen.
1973 Tillverkningen av 914/6 upphör. 914 2,0 tar över som toppmodell. Efter bearbetning av Porsche lämnar VW-motorn 100 hästar.
1974 100 000 VW-Porsche 914 har nu tillverkats vilket firas med en specialutgåva i svart med knallgula accenter alternativt vit med röda accenter.
1975 Amerikanska 914 har i några år haft fula gummiklossar på kofångarna. Nu tas steget fullt ut – hela kofångaren tillverkas i halvhårt gummimaterial. Kofångaren införs även på europeiska 914.
1976 De sista 914 monteras hos Karmann och utrustas rikligt. Porsches nya instegsmodell heter 924. Volkswagens nya billiga sportbil byggd av Karmann heter sedan några år Scirocco.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 21 juli 2021 Axa, Stämmer bra! Nu börjar…
- 21 juli 2021 Har för mig att även 924…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.