Småskaliga engelska sportvagnsmärken, det vill säga alla engelska sportvagnsmärken, har en historia som helst berättas i två delar. Den ena handlar om ägarförhållanden och kan pågå hur länge som helst. Den andra handlar om bilarna och kan pågå hur länge som helst.
Lotus Excel är ett lysande exempel. Den fyrsitsiga (nåja!) sportvagnen var en i raden av fantastiskt läckra bilar från företaget och byggdes under ett decennium när det gick upp och ned mer än vanligt.
1982 dog Lotusgrundaren Colin Chapman av en hjärtattack, 54 år gammal. Samma år rullades skandalen kring den på Irland byggda sportbilen De Lorean upp, en skapelse som Lotus konstruerat chassit till och som gjorde att man drogs in i nystanet av rättsprocesser.
Samma år presenterades Lotus Eclat Excel, en vidareutveckling ända från 1974 års Elite II och Eclat. Under skalet fanns åtskilliga delar från Toyota Celica Supra, vars chassi Lotus hjälpt till att utveckla.
Det var bäddat för succé – en hypersnygg, kilformad sportvagn med det berömda Lotuschassit (som i princip debuterade på Elan i början av 1960-talet), låg vikt, engelsk atmosfär och så Toyotas resurser, teknik och tillförlitlighet på det.
Excel var inte supersnabb sett till siffrorna men hade makalös balans och körkänsla, samtidigt som den var komfortabel i fjädringen och omhändertagande i inredningen. En välgjord bil för att komma från märket, väl i linje med Chapmans vision att äntligen kunna konkurrera med kontinentens stora sportvagnsmärken, Porsche främst.
Det gick väl inte så bra. Den exakta produktionssiffran svajar mellan 1 500 och 2 500 bilar, men som entusiastbil 30 år senare är Excel rena fyndet. Den kan i princip inte rosta (kaross av glasfiber, chassi av galvaniserat stål), den är urkul att köra och den kostar väsentligt mindre än den tyska konkurrent som snart alldeles försvann ur sikte.
Här kan du läsa mer om sportbilsdrömmen DeLorean DMC-12 som slutade med rättsskandal och konkurs.
Nypris: 202 700 kr.
Värde idag: 80–110 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig, fyra ventiler per cylinder. Två överliggande kamaxlar. Två förgasare, Dellorto DHLA 45D. Vattenkylning. Volym: 2 174 cm3. Max effekt: 160 hk DIN vid 6 500 v/min. Max vridmoment 217 Nm vid 5 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda.
Mått: L 440/B 182/H 121 cm. Tjänstevikt 1 135 kg. Tank 67 liter.
Fjädring: Individuell hjulupphängning, skruvfjädring, krängningshämmare fram.
Styrning: Kuggstång, hydraulisk servo.
Bromsar: Skivor fram, skivor bak.
Fartresurser: Toppfart 214 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 7,7 s.
Förbrukning: 1,35 l/mil.
1974 Lotus Eclat lanseras, en coupéversion av sportkombin Elite. Motorn på två liter ger 160 hk, lådan är fyr- eller femväxlad, den senare från föregångaren Elan +2S.
1980 Dags för Eclat Series II med motor på 2 174 cc. Fortfarande 160 hk, men mer bottendrag. Femväxlad Getrag-låda.
1982 Eclat Excel lanseras. Namnet är en manöver för att kringgå kravet på ett nytt typgodkännande.
1984 Nu heter bilen bara Excel. Inga tekniska skillnader jämfört med föregångaren. Fälgar från Toyota Supra.
1986 HC-motorn (high compression) gör entré, 20 fler hästkrafter att leka med. 180 totalt. Och den stuvas ned i en kaross som svällt på alla ledder: ”widebody”. Automatlåda som tillval.
1988 Karossen omarbetas i front och akter och en ny fälgdesign introduceras. Fjädringen uppdateras.
1992 Jubileumsmodellen, tillverkad i 17 exemplar, markerar slutet för Excel-eran. Snygg som få med tvåfärgad läderinredning och med fälgcentrum lackerade i bilens färg – Marque Lotus. En variant på British Racing Green.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.