Tyska karossfirman Karmann ville i början av 1950-talet bygga en sportvagn åt VW, främst för USA, men närmandena till fabriken ledde till kalla handen. VW hade nog med att få i gång produktion över huvud taget, sportigheten fick vänta.
Tre år senare var VW redo när Wilhelm Karmann himself presenterade ett elegant förslag på VW Typ 1-bas som byggts av Carozzeria Ghia i Turin. Ghia byggde samtidigt specialare åt Chrysler, vars formgivningschef var den berömde Virgil Exner.
Likheten med hans Chrysler Ghia d’Élégance från 1952 var uppenbar i den rundade lilla Folkvagnen, som på ombyggnadskuppen fått 16 centimeter bredare bottenplatta samt förstärkningar vid vindrutan, i trösklarna och vid sidan om baksätet. Exner hävdade designstöld men den officiella versionen blev att Ghias Luigi Segre ritade VW Typ 14, som ”Karmann Ghia” också kallades.
Wilhelm Karmann och den mäktige VW-chefen Heinrich Nordhoff bestämde att Karmann skulle sköta tillverkning och slutmontering, VW utveckling och distribution. Pressintroduktionen skedde i juli 1955 och man hann bygga 500 bilar första året, året därpå cirka 10 000. Succén var ett faktum.
Hösten 1957 visades cabrioletversionen, som kom att byggas i 80 881 exemplar under 17 år. Suffletten var tyskt rejäl och enkel att fälla. Till skillnad från i Typ 1, där det nedfällda taket låg i en siktskymmande hög, fanns det hyfsad sikt bakåt i Karmann Ghia.
Totalt byggdes 443 466 Karmann Ghia, varav en fjärdedel såldes i Tyskland. Till Sverige kom ungefär 3 000 exemplar, men cabrioletversionen som på bilderna här togs bara in på beställning. Blott något dussin importerades under alla år.
Det var förstås ingen sportbil, motorn motsvarade den som för tillfället användes i Typ 1, men Karmann Ghia var elegant som tusan samtidigt som ägarna kunde njuta av standardmodellens fina driftsäkerhet och tillgång på reservdelar.
Nypris: 14 870 kr på gatan (detta exemplar).
Värde idag: 120 000–170 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig boxer med toppventiler, stötstänger, två ventiler per cylinder. Enkel Solex fallförgasare. Luftkylning. Volym 1 192 cm3. Max effekt 34 hk DIN vid 3 600 v/min. Max vridmoment 82 Nm (SAE) vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift, fyrväxlad växellåda med golvspak.
Mått: L 414/B 163,4/H 133 cm.
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädrar fram/bak. Krängningshämmare fram, Teleskopstötdämpare fram/bak.
Styrning: Skruv och rulle.
Bromsar: Trummor fram och bak, hydrauliska. Enkretssystem.
Fartresurser: Toppfart 125 km/tim. -
Förbrukning: 0,75 l/mil.
1955 Publikpremiär på IAA, den internationella bilsalongen i Frankfurt. Karmann Ghia, eller Typ 14, har 1 192-kubikaren från Typ 1, 30 hk DIN, toppar knappt 120 km/tim och gör 0–100 km/tim på 33 s. Pris 7 500 D-mark, nästan dubbelt upp mot Typ 1.
1956 10 000 tillverkade exemplar.
1957 Cabrioletversionen introduceras i augusti.
1958 Tankmätare tillkommer.
1959 Nya strålkastare och baklampor, öppningsbara bakre sidorutor på coupémodellen, vindrutespolning, ljustuta, bredare ”grillar” i fronten – allt presenteras denna höst som nyheter på 1960 års modell.
1961 Maxeffekten ökas till 40 hk.
1962 Produktion i Brasilien inleds, totalt byggs där knappt 42 000 exemplar till och med 1975.
1966 1300-motor på 50 hk.
1968 Halvautomatisk växellåda erbjuds.
1970 USA-försäljningen når sin kulmen, 38 825 exemplar varav 5 873 cabriolet.
1974 Den 21 juni 1974 rullar sista exemplaret ut ur fabriken i Osnabrück, som sedan byggs om för ”efterträdaren” VW Scirocco.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.