Prisutvecklingen på 1960-talets Porsche 911 har varit närmast skrattretande de senaste åren. Bilar i toppskick kan dra långt över en miljon och exemplar i mer eller mindre ruttet skick, ibland nere på delnivå i lådor och kartonger, kan kosta vad en hel och anständig tidig 911 kostade för bara ett par år sedan. Det är en rusch som pågår och med den en svindlande prisspiral uppåt.
Det är nästan hopplöst för en normalt bemedlad entusiast att … vänta nu, vad är det som glimmar där borta i tunneln? En Porsche som ser ut som en tidig 911 men som heter 912?
Just det, 912 kastades in ganska snabbt efter 911-debuten för att i någon mån mildra prisstegringen mellan den nya modellen och gamla Porsche 356. Det fanns många kunder som riskerade att skrämmas bort från märket.
Niotolv ser nästan exakt ut som 911, minus bland annat ett par instrumentrundlar och att ratten är av plast, och har en fyrcylindrig boxermaskin under motorluckan och inte en sexcylindrig.
Effekten är 90 hk, alltså 20 färre än i de första 911-bilarna. Det påverkade förstås fartresurserna, men sedd mer från ”Volkswagenhåll” än med Porscheögon blev det ändå en riktigt rask bil. Dessutom hade 912 betydligt mindre vikt över bakhjulen – 80 kg närmare bestämt – och var inte alls lika speciell (somliga skulle säga fruktansvärt lynnig) att köra.
Det fina i kråksången är att bilen i övrigt är precis lika välgjord, uttänkt och mikrometerberäknad som vilken tidig 911 som helst, en kvalitetsbil om någon. Länge har 912 stått helt i skuggan av sitt sexcylindriga storasyskon och Porsche-entusiasterna har – åtminstone inombords – fnyst överlägset åt modellen.
Ändå är en 912 betydligt ovanligare än en 911. På sistone har priserna även på 912 börjat röra sig uppåt så är du sugen på ett exemplar är det hög tid att du bestämmer dig för om inte fyra kan vara bättre än sex, trots allt.
Nypris 1967: 31 400 kronor.
Värde i dag: 110 000–140 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig boxermotor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Luftkylning. Volym 1 582 cm3. Max effekt 90 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 121 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Svansmotor, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 420/B 161/H 132 cm.
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring fram och bak. MacPherson fjäderben fram, fyrledad bakaxel. Teleskopstötdämpare fram/bak. Krängningshämmare fram.
Styrning: Kuggstång.
Bromsar: Skivor fram/bak.
Fartresurser: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13 s.
Förbrukning: 0,85 l/mil.
1965 Börjar säljas i Europa från och med april. I USA börjar försäljningen i september som 1966 års modell när produktionen av 356 upphört. Tre instrumentrundlar, drivaxlar med ”nadella-knutar”.
1966 912 Targa tillverkas först med vinylbakruta och från 1968 med fast glasbakruta. 2 562 bilar tillverkas i targautförande till 1969, mindre än åtta procent av alla tillverkade 912.
1967 Fem mätare i instrumentpanelen som standard – precis som 911. Fuchsfälgar syns för första gången på 911S och kan även köpas till 912. Modifierade motorfästen. Konventionella drivknutar av Rzeppa-typ istället för Nadella. Porsche 912 kostar 31 400 kronor i Sverige, 911 39 700 kr. En Volkswagen 1200 går loss på 9 990 kr, Volvo Amazon 123 GT 19 450 kr – och Ferrari 365 California 145 000 kr.
1968 912 får ett slags avgasrening (»smogpump«) och klossiga sidomarkeringslyktor i USA. Dessa nyheter försvinner redan året därpå. Det går allt trögare att sälja 912 i takt med att prisskillnaden till 911 krymper.
1969 Precis som 911 får 912 5,7 cm längre axelavstånd och lätt markerade »höfter« bak på karossen. 912 läggs ner efter 30 300 exemplar. Av dessa har två tredjedelar sålts i USA. Under 1975–76 byggs en 86-hästars 912E för USA i cirka 2 100 exemplar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.